Medimagazin logo

Bakanlıktan Genel sekreter ve Halk sağlığı müdürlerine: Patron İl sağlık müdürüdür!

Bakanlıktan Genel sekreter ve Halk sağlığı müdürlerine: Patron İl sağlık müdürüdür!
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

TC.
SAĞLIK BAKANLIĞI
Hukuk Müşavirliği

Sayı : 11045126/010 06 02/
Konu: Bakanlık ve bağlı kuruluşlarının taşra teşkilatlarının işleyişi

GENELGE

2013/.3

Vatandaşlarımızın sağlık hizmetlerine daha kolay, kaliteli ve hakkaniyetli şekilde ulaşabilmesi amacıyla gerçekleştirilen reformların sürdürülebilirliğini sağlamak üzere 02/11/2011 talihinde yürürlüğe giren 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile Bakanlığımız yeniden yapılandırılmıştır.

 

KHK ile sağlık sistemimizin daha etkin yönetilmesi, ferdi ve kurumsal uzmanlaşmanın sağlanması, bürokrasinin azaltılması suretiyle hizmet sunumu ve karar almada hrz ve etkinliğin arttııılması, her kademede idari ve mali verimliliğin geliştirilmesi hedeflenmiştir Bu çerçevede, Bakanlık ve bağlı kuruluşların merkez ve taşra teşkilatları yeni yapılarıyla faaliyete geçmiştir.

 

Büyük bir yapısal değişikliğin gerçekleştiği bu dönemde, zamanında alınan tedbirler ile çalışanlarımızın yüksek vazife şuuru ve üstün gayreti sayesinde sağlık hizmetleri herhangi bir aksamaya uğramadan verilmeye devam etmiştir.

 

Bu süre zarfında, yeni yapının merkez ve taşra işleyişi en üst düzeyde yakından takip edilmiş; Bakanlık ve bağlı kuruluşlarının taşra teşkilatı olan İl Sağlık Müdürlüğü, Halk Sağlığı Müdürlüğü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliklerinin ildeki sağlık hizmetinin bütünlük ve işbirliği içerisinde yürütmelerini ve geliştirilmesini teminen aşağıdaki hususların açıklanmasına ihtiyaç duyulmuştur.

 

Mülki İdare ile İlişkiler:

5442 sayılı İl İdaresi Kanunu’nun 9 uncu maddesinde, “Vali, ilde Devletin ve Hükümetin temsilcisi ve ayrı ayrı her Bakanın mümessili ve bunların idari ve siyasi yürütme vasıtasıdır” denildikten sonra, “Valilerin, ilin genel idaresinden her Bakana karşı ayrı ayrı sorumlu olduğu” hususu düzenlenmiştir.

 

Aynı Kanun’un 21 inci maddesinde de, “İl idare şube başkanları kendi şubelerine taalluk eden işlerin yürütülmesinden ve şubeleri memur ve müstahdemlerinin kanun, tüzük, yönetmelik ve Hükümet kararlarıyla belirtilen ödev ve görevlerinin sürat ve intizamla yapılmasından valiye karşı sorumludurlar.

 

İl idare şube başkanlarının her biri kanun, tüzük, yönetmelik ve hükümet kararlarının verdiği ödev ve görevleri ve valinin emirlerini yürüterek aldıkları işler üzerinde gereken incelemeleri yaparak bilgi ve düşüncelerini zamanında bildirmek ve valinin istediği her türlü malumatr vermekle ödevlidirler ” hükmüne yer verilmiştir.

 

Görüldüğü üzere, 5442 sayılı Kanun’un 9 uncu maddesi uyarınca vali, il genelinde her bakanlığa karşı doğrudan sorumlu ve bakanlıkların ildeki en üst temsilcisidir. Dolayısıyla, Bakanlığımız ve bağlı kuruluşlarının taşra teşkilatlarının en üst yöneticileri görev alanlarıyla ilgili olarak valiye karşı sorumludur. Ancak, Sağlık Bakanlığı Bağlı Kuruluşları Hizmet Birimlerinin Görevleri ile Çalrşma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği’nin 14 üncü maddesinin “Bağlı kuruluşlarm taşra yönetim birimleri, sağlık kuruluşlarının planlama ve yatırımlarına, kadro taleplerine, başkanlığı vali veya yardımcısı tarafından yürütülen kurul kararları ile önemli ve stratejik görüş ve teklif içeren konulara ilişkin olarak Bakanlık ve kurumlarının merkez teşkilatlarıyla yapacaklaırı yazışmaları, il sağlık müdürü üzerinden valilik kanalıyla yaparlar ” hükmü uyaımca, Halk Sağlığı Müdürleri ve Genel Sekreterler, vali ve merkez teşkilatı ile ilişkilerini bu işler bakımından İl Sağlık Müdürü üzerinden yürütürler.

 

Koordinasyon ve Hakemlik:

Her ne kadar KHK ile Bakanlığımız ve bağlı kuruluşları ile bunların taşıra teşkilatları oluşturulmuş ise de, Anayasa ve ilgili kanunların Bakanlığımıza yüklediği görevler ile özellikle KHK’nın 2 nci maddesinde sayılan görevler birlikte değerlendirildiğinde; sağlık hizmetlerinin doğrudan veya dolaylı olarak birbirini etkiler mahiyette olduğu ve niteliği gereği zincirleme ve/veya bütünlük içerisinde verilmesi gerektiği açıktır. Bu nedenle, Bakanlığımız ve bağlı kuruluşlarımızın uyum ve işbirliği içinde çalışması gerekmektedir.

 

Bunu teminen, taşra teşkilatı genelindeki hizmetlerin bütünlüğünün ve uyumunun sağlanması amacıyla, KHK ile İl Sağlık Müdürü ilin en üst amiri konumundaki valinin sağlık müşaviri ve Bakanlığın validen sonra ildeki en üst yöneticisi olarak belirlenmiştir.

 

KHK’nın 25 inci maddesinin ikinci fıkrasının “İl sağlık müdürlüğü, bağlı kumluşların il teşkilatının koordinasyonunu yapar ve uyumlu çalışmasını gözetir, Sağlık hizmetleri yönünden ilin durumunu Bakanlıkça belirlenen aralıklarla Bakanlığa rapor eder ” hükmü ile ildeki sağlık hizmetlerinin koordinasyonu ve bağlı kuruluşların taşra teşkilatlarınin uyumlu çalışmasını gözetme görevi İl Sağlık Müdüıüne verilmiştir.

 

Diğer taraftan, hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinin yürütülmesindeki sorumluluğunun yanında kamu sağlık kuruluşları gibi özel ve üniversiteler dahil tüm sağlık kuruluşlarının sunduğu hizmetlerin tamamının gerektirdiği koordinasyonu sağlamak İl Sağlık Müdürünün görevidir.

 

Sağlık hizmetlerinin etkin bir biçimde koordinasyonun sağlanması için İl Sağlık Müdürünün başkanlığında, ayda bir defadan az olmamak üzere taşra teşkilatı en üst yöneticilerinin bir araya gelmesiyle il koordinasyon toplantıları yapılır. Bu toplantılara gerektiğinde üniversite ve özel sağlık kuıuluşlarının yöneticileri de davet edilebilir. Geçerli ve kabul edilebilir mazeret halleri ve izinler haricinde, İl Sağlık Müdürü, Halk Sağlığı Müdürü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterlerinin toplantıya iştiraki zorunludur Koordinasyon toplantılarının sekretarya işlemleri, İl Sağlık Müdürlüğünce yürütülür. Toplantı gündemi, İl Sağlık Müdürü tarafından istişare ile belirlenerek acil haller saklı kalmak kaydıyla toplantı gününden en az üç gün önce toplantıya katılacak yöneticilere yazılı olarak bildirilir Toplantı gündeme göre gerçekleştirilir ve alman kararlar yazılı hale getirilir.

 

Toplantı sırasında uzlaşmaya varılan konular ve karar tutanağında belirtilen işlerin takibi, İl Sağlık Müdürü tarafından yapılır. Toplantıda uzlaşma sağlanamayan konular ve çözüm önerileri İl Sağlık Müdürü tarafından, en geç toplantıyı takip eden ikinci iş gününün mesai sonuna kadar, Halk Sağlığr Müdürü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterlerinin görüşlerini de içerecek şekilde Bakanlığa (Yönetim Hizmetleri Genel Müdür lüğü’nün bağlı bulunduğu Müsteşar Yardrmcısma) ve kurumlanna bildirilir, Bağlı kuruluşların taşra teşkilatı yöneticileri de, en geç toplantryı takip eden ikinci iş gününün mesai sonuna kadar toplantrda uzlaşma sağlanamayan konuları ve bunlara ilişkin görüşlerini kendi kurumlarına gönderirler Bakanlrk, İl Sağlık Müdürünce bildirilen konulan, bağlı kuruluşlarla istişare ettikten sonra sonucunu ivedilikle ve her halükarda en geç 15 gün içinde İl Sağlık Müdürlüğüne bildirir İl Sağlık Müdürlüğü ve bağlı kuruluşların taşra teşkilatlan Bakanlrk kararma göre işlem yapmak zorundadıı, Bu kararın uygulanması İl Sağlık Müdürlüğünce izlenir ve sonuçları Bakanlığa rapor olarak gönderilir Gecikmesinde sakınca görülen hallerde ise İl Sağlık Müdürü’nün, sorumluluğu üstlenmek ve gerekçesini yazılı şekilde oluşturmak kaydryla verdiği karara bağlı kuruluşların il yöneticileri tarafından uyulur.

 

Taşra Teşkilatları Arasında Personel Görevlendirilmesi:

KHK’nin 35 inci maddesinin dördüncü fıkrasında, “Bağlı kuruluşların taşra teşkilatında çalışan personel, lüzumu halinde bir yılı aşmamak üzere bağlı kuruluşlar arasında 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu çerçevesinde geçici olarak görevlendirilebilir. Yapılan görevlendirme personelin Kuıumuna bildirilir ve on gün içinde uygun görülmediğine dair bildirim yapılmadığı takdirde görevlendirme işlemi uygulamaya konulur. Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde, on günlük süre beklenmeden görevlendirme işlemi uygulamaya konulabilir hükmüne yer verilmiştir.

 

07/03/2012 tarihli ve 28226 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sağlık Bakanlığı Bağlı Kuruluşları Hizmet Birimlerinin Görevleri ile Çalrşma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasında da, “663 sayrlı Kanun Hükmünde Kararnamenin 35 inci maddesinin dördüncü fıkrası hükümleri çerçevesinde, bağlı kuruluşların taşra teşkilatrnda çalışan personel, lüzumu halinde bir yılı aşmamak üzere bağlı kuruluşlar arasında 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu çerçevesinde Bakanlık il sağlık müdürlüklerince valilik onayı ile geçici olarak görevlendirilir” hükmü getirilmiştir.

 

KHK’nın ve Yönetmeliğin söz konusu hükümlerine göre Halk Sağlığı Müdürlüğü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği arasındaki personel görevlendirilmesi konusunda karar veya görüş uyuşmazlıklarının ortaya çıkması halinde, İl Sağlık Müdürü hakemlik görevi yapar. İl Sağlık Müdürünün işbirliği ve istişare esasına göre vereceği karara göre Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca personel görevlendirilmesi işlemi tesis edilir.

 

Halk Sağlığı Müdürlüğü veya Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği personeli olmasına rağmen, mesleki bilgi ve tecrübesine İl Sağlık Müdürlüğünce ihtiyaç duyulan personelin görevlendirilmesi için İl Sağlık Müdürü, ilgili personelin çalrştığı Halk Sağlığı Müdürü veya Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreteri ile görüşür ve uygun görüşlerini ister. Uygun görüş verilirse, gerekli görevlendirmeyi yapar. Görevlendirilmek istenilen personel için on gün içinde cevap veya uygun görüş verilmez ise, İl Sağlık Müdürü ilgili personelin hizmetine duyduğu ihtiyacın gerekçesi var ise, uygun görüş verilmeme gerekçesini yazılı şekilde belirterek izin verilmesi için Bakanlığa (Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğümün bağlr bulunduğu Müsteşar Yardrmcrsrna) teklifte bulunur, Bakanlığın, ilgili bağlı kuruluşla istişaresi sonucunda vereceği karata göre işlem yapılır.

 

İl Sağlık Müdürünün, bağlı kuruluşların taşra teşkilatlarının kendi içlerindeki personel hareketlerini gerçekleştirme yetkisi bulunmamaktadır. Bu yetki, Kamu Hastaneleri Birliklerinde Genel Sekreterler, Halk Sağlığı Müdürlüklerinde Halk Sağlığı Müdürleri (yetki devri çerçevesinde) tarafından kullanılacaktır.

 

Planlama:

Bakanlık ve bağlı kuruluşların stratejik planlarında yer alan hedefler doğrultusunda, her ile ait il stratejik planı ile yatırım planı ve insan kaynakları planı, İl Sağlık Müdürünün başkanlığtnda kurulacak bir komisyon tarafrndan oluşturulur. Komisyon, İl Sağlık Müdürü, Genel Sekreter (ler) ve Halk Sağlığı Müdürü ile bu yöneticilerin katrılımını uygun bulduğu birer personelden oluşur. İl Sağlık Müdürlüğü, söz konusu planların hazırlanmasını koordine eder ve bu çalışmalara yönelik sekretarya hizmetlerini yürütür.Hazırlanan bu planlar, İl Sağlık Müdürlüğü vasıtasıyla Bakanlığa ve bağlr kuruluşlara gönderilir.

Söz konusu planların hazırlanmasına yol göstermek üzere oluşturulan Rehberler ekte gönderilmiştir.

 

Denetim ve Yaptırım:

KHK’nın 25 inci maddesinin dördüncü fıkrasında, “İl ve ilçe sağlık müdürlüğü yetki devri çerçevesinde Bakanlıkça yürütülen görevleri il ve ilçe düzeyinde yerine getirir, yaprlan düzenlemelere uyumu denetler ve gerekli müeyyideleri uygular, ” hükmü yer almaktadır

İl Sağlık Müdürlüğü, sağlık hizmeti kalitesi, hasta hakları ve hasta memnuniyeti gibi Bakanlık politika ve düzenlemelerine uyum ile ilgili konular da kamu, üniversite ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarım denetler.

 

İl Sağlık Müdürlüğünün denetimi sırasında, denetlenen kurum ve kuruluşların iç işleyişlerine müdahale edilmez. Denetim, politika ve düzenlemelere uyum denetimi ile sınırlı olmalıdır. Denetimler, objektiflik, oransallık, ayrım gözetmeme ve gizlilik ilkeleri gözetilerek yürütülür. Denetimler sırasında denetime tâbi kurum ve kuruluşlar, denetimin sağlıklı şekilde yürütülmesi ve sonuçlandırrlması için denetim elemanlarına her türlü kolaylığı sağlar ve mevzuatla aksi belirlenenler haricindeki bütün bilgi ve belgeleri temin eder.

Denetimin usûl ve esasına ilişkin olarak hazırlanan İl Denetim Rehberi ekte gönderilmektedir.

 

İzleme ve Değerlendirme:

İl Sağlık Müdürlüğü, KHK’nm 25 inci maddesinin ikinci fıkrasına göre il genelindeki sağlık hizmetlerinin yürütülmesini izler. İl Sağlık Müdürlüğünce, sağlık hizmetlerinin Bakanlık politikalarına, stratejik plan ve hedefleıine ve programlarına uygunluğunu izler; sonuçların ve değerlendirmelerin yer aldığı rapor hazırlanarak Bakanlığa gönderilir.

İzleme ve Değerlendiıme Raporu Hazırlama Rehberi çalışması tamamlandığında illere gönderilecektir.

 

Bilgi İsteme ve Paylaşma:

Bakanlık ve bağlı kuruluşlarının taşra teşkilatları arasındaki veri ve bilgi paylaşımının, mevcut bilgi sistemleri alt yapısı üzerinden gerçekleştirilmesi esastır. Bu amaçla, Bakanlığımız ve bağlı kuruluşlarının il yöneticilerinin Bakanlıkça oluşturulan genel bilgi sistemlerine (ÇKYS, IKYS gibi) erişimi sağlanacaktır, Bilgiye erişim konusunda ortaya çıkan aksaklıklar Bakanlığımız Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğüne iletilecek ve adr geçen Genel Müdürlükçe gerekli tedbirler ivedilikle alınarak pr oblem çözülecektir.

 

Bakanlık bilgi sistemlerine girilecek bilgilerin doğru, zamanında ve eksiksiz girilmesinden ilgili il yöneticileri birinci derecede sorumludur Bilgi sistemleri alt yapısı üzeıinden temin edilemeyen, işlenmesi ya da yorumlanması gereken ve İl Sağlık Müdürlüğünün izleme ve değerlendirme görevleriyle ilgili olan rapor ve benzeri bilgilerin istenmesi durumunda verilmesi zorunludur . Bilgi istenmesinde ve toplanmasında Halk Sağlığı Müdıiılüğü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekr eterliği gerekli bütün kolaylığı sağlamalıdır Ancak, İl Sağlık Müdürlükleri bilgi istemede, yürütülen faaliyetin sonucuyla orantılı olması anlamına gelen “oransallık” ilkesini gözetecektir.

 

Temsil, Protokol ve Yazışma:

Yukarıda da beliıtildiği gibi İl Sağlık Müdürü, il genelindeki sağlık hizmetleri bakımından valiye ve Bakanlığa karşı en üst düzeyde sorumlu olduğundan, bunun gereği olarak da Bakanlığımızın ildeki en üst düzeydeki yöneticisidir.

İl Sağlık Müdürü, il protokolünde Halk Sağlığı Müdürü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterinden daha ön sırada yeı alır.

İl Sağlık Müdüıü tarafından, Halk Sağlığı Müdürlüğü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğine gönderilen yazılar “rica” kaydıyla; Halk Sağlığı Müdürlüğü ile Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğinin birbirine göndereceği yazılar “arz” kaydıyla; Halk Sağlığı Müdüılüğü ve Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğince İl Sağlık Müdürlüğüne gönderilen yazılar ise “arz” kaydıyla imzalanacaktır.

 

Ekler, Bakanlığımızın kurumsal internet sitesi olan www.saglik.sov.tr adresinden temin edilecektir.

 

Gereğinin buna göre ifasını ve aksaklığa meydan verilmemesini rica ederim

Dr. Mehmei MÜEZZİNOĞLU
Bakan

Ekler:

İl Yatırım Planlama Rehberi

İl İnsan Kaynakları Planlama Rehberi

İl Stratejik Plan Rehberi

İl Denetim Rehberi

bakanlıktan
genel
sekreter
ve
halk
sağlığı
müdürlerine:
patron
i̇l
sağlık
müdürüdür!
Yorum (26)
Ahmet unsal
Gece yarısı sesli güldüm:))
0
Cevapla
çilekeş
Bir bakanlık. Taşrada 3 ayrı baş. Sağlık müdürü, Halk Sağlığı Müdürü, Genel Sekreter. Birbirleriyle küs 3 baş. İletişim indirekt yollarla yapılıyor. Onlarca müdür, birim sorumlusu. Bu kadar idareciye doğru dürüst iş yok. Personel hareketleri kitlenmiş durumda. Biri almam diyor, diğeri vermem diyor. Birbirleri arasında amir memur ilişkisi yok. Bu gidişle daha çok açıklayıcı genelge yayınlanır. Bir an önce 3 başlı sistemden vazgeçilmelidir. Eski sistem en iyi sistemdi. Suyu mu çıktı? Bu sistemi bulmak için çok mu düşündüler? Bakan değişti. Ama Sağlık Bakanlığı'nda değişen bir şey yok. Ekip aynı. Turan Buzgan Recep Akdağ'ın A takımından. Yeni bakan döneminde sistemin en önemli bölümünün başına geçti. Bu nasıl bakan değişikliği? O zaman bakan niye değişti?
0
Cevapla
CRİSTALLER
ALTIN CÜMLE: KENDİLERİNİN SALTANATININ DEVAM EDEBİLMESİ İÇİN BİZLERİN ÇOK ÇALIŞTIRILMASI GEREKLİDİR. ----------------------------------------- genel sekreter hastane yöneticisi başhekim 3 adet yönetici ve uçuk maaşlar alıyor, internetten film izleyerek mesai öldürüyorlar... 3 ünü toplasan 1 ESKİ BAŞHEKİM EDİYOR. YANDAŞA VEYA CANDAŞA uçuk maaşlı makam -mevki verildi. Hakkım candan ciğerden helal değildir. birde ağızlarına şunu dolamışlar biz si,ze çık para vermek istiyoruz ama çok çalışmanız lazım.... YAAALANNNNN KENDİLERİNİN SALTANATININ DEVAM EDEBİLMESİ İÇİN BİZLERİN ÇOK ÇALIŞTIRILMASI GEREKLİDİR. GENEL SEKRETER HASTANE YÖNETİCİSİ BAŞHEKİM TEK CÜMLE: HADİ ORADAN !!!!
0
Cevapla
UZM
herkes google dan karınca ile aslanın hıkayesını okusun
0
Cevapla
kadri
Bu yapılan geriye dönüş ve dr u valiye köle etmektir.Sayın bakan siz geleli çok olmadı ama anlaşılan siz bu işi yapamayacaksınız.AK parti ye bir çift laf.TRAKYA OYLARINI ALMAK İÇİN SAĞLIĞI KURBAN ETMEYİN.
0
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir