Bir YDS ‘nin daha sonuna gelmiş bulunmaktayız. Sonuç tabii ki de hüsran. ÖSYM’nin sayısal verilerine göre İngilizce Türkiye ortalaması: 31.6, diğer yabancı dillerin ortalama sonucu da pek farklı değil. Yine on binlerce bilim insanın, ailesiyle birlikte maddi manevi çabası, emeği boşa gitti. Peki, bu insanlar kendilerine yetecek akademik düzeyde yabancı dil bilmiyorlar mı acaba? Bana göre büyük çoğunluğu yeterince biliyor, akademik yayınlarını yapıyor, hatta birçok akademisyenin doçentlik dosyası hazır, YDS’den 65 puan almak için patinaj yapıyor, yıllarını heba ediyor, ümitlerini kaybediyor. Hatta birçok doçent adayı arkadaşımız YDS engeli yüzünden depresyon tedavisi görmektedir.
Tablo: ÖSYM’nin verdiği İngilizce KPDS ve ÜDS Sağlık Bilimleri, YDS Sonuçlarına İlişkin Sayısal Veriler
Yıllar |
KPDS Ortalama |
ÜDS Ortalama |
YDS |
|
2005 |
ilkbahar |
57.58 |
48.91 |
-- |
sonbahar |
55.47 |
58.94 |
-- |
|
2006 |
ilkbahar |
53.84 |
52.01 |
-- |
sonbahar |
59.39 |
55.58 |
-- |
|
2007 |
ilkbahar |
52.90 |
58.85 |
-- |
sonbahar |
50.79 |
54.70 |
-- |
|
2008 |
ilkbahar |
56,24 |
70,78 |
-- |
sonbahar |
57,81 |
55,88 |
-- |
|
2009 |
ilkbahar |
54,85 |
52,37 |
-- |
sonbahar |
56,30 |
49,46 |
-- |
|
2010 |
ilkbahar |
54,28 |
48,92 |
-- |
sonbahar |
-- |
-- |
-- |
|
2011 |
ilkbahar |
41.62 |
48,85 |
-- |
sonbahar |
39.48 |
47.00 |
-- |
|
2012 |
ilkbahar |
43,62 |
39.13 |
-- |
sonbahar |
37,06 |
|
-- |
|
2013 YDS |
ilkbahar |
|
|
30,46 |
sonbahar |
|
|
36 |
|
2014 YDS |
ilkbahar |
|
|
31.6 |
sonbahar |
|
|
|
Yukarıdaki tabloda görüldüğü üzere 2008 ilkbahar ÜDS sağlık ortalaması 70.78 iken, bilinçli bir şekilde soruların zorluk derecesi ve çeldiricileri arttırılarak ve de zaten yeterli gelmeyen sınav süresi 180 dakikadan 150 dakikaya indirilerek YDS aşılması çok zor bir engel haline getirilmiştir. Bu durumdan muzdarip öğretim üyelerinin büyük bir çoğunluğu, arzu edilen asistan eğitimini, öğrenci eğitimini yapamayıp; bilimsel çalışmalarını askıya alıp; hemen hemen bütün enerjilerini YDS’ye çalışmakla geçiriyor.
Peki ÖSYM, YDS sınavının şu haliyle, üniversitelerdeki bilime hizmet mi ediyor? Yoksa engel mi oluyor? Bence kesinlikle engel oluyor. Çünkü başarılı bilim insanları YDS çalışmasından vakit bulup da çalışma yapamıyor, makale yazamıyor, hatta Nobel Ödülü kazanacak bir çalışması olan bir bilim insanı dahi, bu çalışmasını hep erteliyor, erteliyor, erteliyor. Ta ki, YDS’den 65 alsın ki çalışmasını yazıya döksün.
Basit bir köy ilk okulunda bile öğrencilerin %50 ‘sinden fazlasının başarısı, 10 üzerinden 5’in altına indiğinde İlçe Milli Eğitim Müdürü, ilgili öğretmenden hesap sorar. Problem ya öğrencilerdedir ya da öğretmendedir. Tıp doktorları, genel olarak mezun oldukları liselerde ve ÖSYM’nin yaptığı üniversitelere yerleştirme sınavlarında, ilk % 1-2’lik dilimlere girdiklerine göre, problem öğrencilerde değil, kesinlikle YDS’nin kendisindedir ve onun uygulama biçimindedir. Ve maalesef Son üç YDS İngilizce Türkiye ortalaması sırayla, 2013 İlkbahar YDS’si 30, 2013 Sonbahar YDS’si 36 ve son olarak 2014 İlkbahar YDS’si 31.6 çıkmıştır. Bu gurur tablosuyla! Bana göre Türkiye dünyaya rezil olmuştur ve olmaktadır. Çünkü şekil olarak bir yabancı, bu ülkenin insanlarının zeka seviyelerinin gittikçe aşağı inmekte olduğunu anlamaktadır. Ve maalesef şu ana kadar hiçbir yetkilinin ÖSYM’den, bu bilim insanlarınn mağduriyetinin hesabını veya en azından makul bir açıklamasını sorduğunu basın aracılığıyla da olsa, duymuş değilim.
Konuyla ilgili olarak 2013 İlkbahar YDS sınavından sonra gelen yoğun tepkilerden sonra YÖK ve ÜAK (Üniversitelerarası Kurul), YDS’yi inceletmek üzere komisyon kurdu. Basından edindiğimiz bilgilere göre her iki komisyonun sonucu da sınavın abartılı şekilde zor olduğu ve abartılı şekilde sınav süresinin kısa olduğu yönünde çıktığı; ve bu raporun da YÖK Başkanı sayın Prof.Dr.Gökhan ÇETİNSAYA tarafından ÖSYM Başkanı sayın Prof.Dr.Ali DEMİR’e iletildiğini bilmekteyiz. Ancak tüm bu uğraşlar, sadece sorunu tespit etmekten öteye geçememiş ve çözüm namına zerre kadar bir adım atılmamıştır.
Pe ki yüz binlerce insan, YDS engelinden kan ağladığına göre, neden sorun çözülmüyor? Çözülmesi için insanların ne yapması gerekiyor?
Bu arada şunu da belirtmeden geçemeyeceğim. Her akademisyen kendi alanıyla ilgili yabancı dille(İngilizce) yazılmış bilimsel makaleleri okuyup anlayabilmeli ve yapmış olduğu bilimsel yayınlarını İngilizce yazabilmeli. Biz bunu tartışmıyoruz. Tartıştığımız konu, YDS’nin kesinlikle bunu ölçmediğidir.
Sorun gerçekten çözülmek isteniyorsa , çözüm aslında son derece basittir:
1- Herkese aynı tip sorular sorulmamalı, alanlarına göre (YDS sağlık, YDS fen, YDS sosyal) sınavlar yapılmalı. Çünkü bir insanın tüm alanların terminolojisine tamamen vakıf olması imkansızdır. Örneğin hepimiz Türkçe konuştuğumuz halde, hukuk terminolojisini veya Tıp terminolojisini herkes tam olarak anlamaz.
2- KPDS VE ÜDS sınavlarında bile sınav süreleri yetersiz olduğuna göre, çok daha zorlaştırılmış YDS sınav sürelerinin 30 dakika daha azaltılıp 150 dakikaya indirilmesi tam bir faciadır. YDS’nin en az 60 dakika uzatılıp sınav süresinin 210 dakikaya çıkarılması elzemdir.
3- YDS, KPDS VE ÜDS ‘nin yerine geldiğine göre (YDS öncesi yılda 2 KPDS, 2 ÜDS toplam 4 sınav uygulanıyordu) en az yılda 4 defa yapılması gerekir.
4- Sınav sonucu Türkiye ortalaması, şayet yine 50’nin altında kalırsa, sınav sonucu ne olursa olsun, ortalama sonucun 50’ye denkleştirilmesi yani standart sapmaya göre hesaplanması gerekir.
5- Sınav sorularının zorluk derecesinin makul seviyeye indirilmesi.(Örneğin 2008 ÜDS Sağlık ortalaması % 70.78 idi) ( BU YAZI MEDİMAGAZİN'DEN ÇALINMIŞTIR)
ÖSYM yetkileri başta olmak üzere diğer yetkililerin konu üzerinde hassasiyetle durmalarını, başarılı bilim insanlarının ilerlemelerinin, bilinçli olarak zorlaştırılmış dil sınavları ile engellenmemesini önemle rica ediyor ve bekliyoruz.
Y.Doç.Dr.Mehmet ASOĞLU
Harran Üni. Tıp Fak. Psikiyatri A.D.