Medimagazin logo

Yeni gelişen hasta profilleri ve davranış şekilleri

Kaynak: MEDİMAGAZİN OKUYUCU KÖŞESİ
Yeni gelişen hasta profilleri ve davranış şekilleri
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

On beş yıllık hekimim, son 8 yıldır da uzmanım. Daha önce devlette çalıştım, 6 yıldır özel sektördeyim.
Özel hastanelerde, son yıllarda giderek artan hastalar ve davranış şekillerinden birkaç örnek vermek istedim. Bu tarz hastaları görünce meslekten soğuyorum, Örnekler çoğaltılabilir.

 

1)    Tetkikleri kendi belirleyen ya da belirlemek isteyen hasta profili

Hasta polikliniğe girer girmez rastlanan türler, dialog şöyle:
Hasta: Ben film çektirmeye geldim, ondan sonra da bütün tahlillerimi yapalım, kan, film ne varsa işte. Hepsine baktırmak istiyorum.

Doktor: Şikayetiniz neydi?

Hasta: Hafif öksürüyorum, film çekip bakalım işte.
Doktor: Şikayetiniz ne zaman başladı?

Hasta: Fazla vaktim yok, hemen filme kana gönderseniz.

Doktor: Filminiz nasıl olsun? Yandan mı çekelim, düz mü olsun? Kaç yönlü olsun? Renkli mi olsun? Kan tetkiklerinizi de buyrun siz işaretleyin.

Hasta: ?

 

2) Cep telefonu elinden düşmeyen hasta profili
Solunum sistemi muayenesi esnasında yaşanan türler, hastanın sırtı açık muayene ederken cep telefonu çalar;

Hasta: Alo, hee evet, dokturdayım. Muayene ediyor şu anda, n’aptın işleri?

Doktor: Telefonunuzu kapatır mısınız?

 

3) Hastanın muayenesi biter, tetkik, filmler bakılmış. Reçete yazılmış, tatmin olmayan hasta profili

Hasta: Ama siz kolesterole bakmadınız, benim şuram da ağrıyordu muayene etmediniz. Tansiyonuma bakmayacak mısınız?

Doktor: ?!

 

4) Öksürük ve terleme ile gelen, tetkikler sonucunda tüberküloz tanısı almış ve bilmiş hasta profili

Doktor: Şu anda akciğer tüberkülozu yani enfeksiyonunuz var, tedavi için reçetenizi yazdım.

Hasta: Hocam benim bildiğim tüberküloz da kan tükürme falan olur, bu nasıl tüberküloz?

Doktor: Bu sizin bildiğiniz tüberküloz bizim bildiğimizden farklı.

 

5) Randevu anlayışı olmayan ve sorun olmadığı halde sürekli hak arama, haklı-haksız savaşındaki hasta profili
9.20 randevusuna 10.20'de gelen sorun çıkaran hasta grubu;

Hasta: Bizim randevumuz 9.30’daydı, bizi ne zaman alacaksınız?

Doktor: Randevunuza geç kaldınız, randevusuna normal zamanda gelen hastalar var, bittikten sonra sizi almaya çalışacağım.

Hasta: Ama bizim hastamız 65 yaş üstü, hemen almanız lazım.

(Polikliniğe gelen hastaların yaş ortalaması 65+ ve bu talep her geldiğinde, randevu listesi karışıyor. Muayeneye erken gelen hastalar, geç gelen hastalar, randevusuz muayene olmak isteyen hastalar, 65 yaş üstü hastalar, acil hastalar ve konsültasyon hastaları için her gün akşama kadar sıraya koyma ve düzenlemek için efor gerekiyor)

 

6) Sürekli doktor doktor gezen hasta profili

Hasta: Bir yıldır göğsüm ağrıyor, daha önce devlete gittim, özelde şuraya gittim, sonra üniversiteye gittim. Geçen hafta doktor beni yatırdı, tedavi verdi, MR kalp grafisi çekti, bir şey çıkmadı. İlaç verdi, şikayetlerimde hiç düzelme olmadı. Sizin adınızı duydum, iyi doktormuşsunuz, bir de size muayeneye geldim.


7) Kendi kendine iyileşen hasta profili;
Sol üst kadran ağrısı olan hastayı ultrasona gönderdiğinizde, USG ve jelin etkisiyle o taraftaki ağrısının geçme vakası.

 

8) Kendisi dışında hasta olanları kabul etmeyen hasta profili
Poliklinik yaparken acil servise gelen ve entübe edilen hastayı ambulansla yoğun bakımı olan hastaneye naklederken yaşananlar;

Poliklinikte kargaşa, şikayet kutusunda 3 adet şikayet mektubu, poliklinik sekreterine bağırmalar, tartışmalar.

Hasta/yakını: Doktor nerde? Çabuk çağırın, randevumuz geçti, 45 dakika oldu.
Sekreter: Doktor ambulansla acil bir hastayı naklediyor.
Hasta/yakını: Ne biçim özel hastane burası? Arayın doktoru telefonla gelsin.

 

9) Reçeteyi beğenmeyen hasta profili
Halsizlik, kırgınlığı olan, boğaz muayenesi sonrasında farenjit, tonsillit yakınmaları olan yaşlı hastaya antibiyotik, antigribal ve vitamin reçete edilmesi sonrası şikayet kutusundaki mektup

Doktor baktı, muayene etti, bize hiçbir şeyin yok dedi, vitamin yazdı gönderdi. Bu ne biçim doktor.

10) Polikliniğe gelen ve ağzından baklayı çıkarmayan hasta profili

Hasta: Rahatsızım
Doktor: Neyiniz var? Şikayetiniz nedir?

Hasta:Sen doktor değil misin, bak işte.

 

11) Tedavileri kullanmayan ama sürekli doktora gelen hasta profili

Bir yıl önceki epikrizde ilaçlarını düzenli kullanmadığı not alınan hastanın 3 ayda bir polikliniğe gelerek
“Hocam bu sefer ilaçlarınızı kullanacağım” demesi.

 

12) Doktoru ve diğer doktorların tanılarını test ettiren hasta profili

Yapılan tetkikler sonucundan gastrit tanısı konan hastanın, reçete yazmadan önce;

Hasta: Biz ...doktora da gitmiştik bugün, bize şu reçeteyi verdi. Bunları da alalım mı?  Daha önce de şu doktora gittik, o da bunları verdi.

13) Prospektüsü okuyup, orada yazan tüm yan etkilerin kendisinde olduğunu söyleyen ve telefonda yan etki değerlendirmesi isteyen, vakit düşmanı hasta profili

 

14) Özel muayene ücreti ödeyerek muayene olan, yeşil kart sahibi hasta profili

reçete yazıldıktan sonra;
Hasta: Hocam bu reçeteyi yeşil karta yazdırabilir miyiz, durumumuz pek uygun değil de.

 

15) Randevusu olan ve yanlış branşa başvurmuş olan hasta profili

Doktor: Şikayetiniz nedir?

Hasta: Dizimi bükemiyorum, basamıyorum.
Doktor: Sanırım yanlış branşa geldiniz, burası iç hastalıkları. Ortopediye gitmeniz lazım.
Hasta: Benim pek vaktim yok, randevu alamam şimdi, size muayene olsam.

Doktor: Dizinizde problem olabilir, menisküs olabilir, muayenenizi iptal edelim. Vaktiniz yoksa ağrı kesici bir şeyler alabilirsiniz, sonra vaktiniz olduğunda ortopediye gidiniz.

Hasta: Siz muayene etmeyecek misiniz beni şimdi?

Doktor: Hayır.

İki gün sonra şikayet kutusunda mektup; “Doktor beni muayene dahi etmeden bana menisküssün dedi. İlaç önerdi, ortopediye gitmemi söyledi, şikayetçiyim.”


Ben sadece özel sektördeki durumu biraz olsun izah etmeye çalıştım. Devlet hastanesinde 3 dakikada bir muayene, performans ve puan kaygısı, üniversitede maaşların düşük olması, araştırmaya - hasta bakma kalitesine değil de bakılan hasta sayısına, paraya önem verilmesi, tam gün yasası, sürekli yeni yasa ya da KHK, Danıştayın bir şeyleri iptal etmesi, yeni yasa çıkması, yeni yönetmelik, mahkemeler, yeni yasalar vs vs.

Doktorların bu meselelerle son 10 yılda ne kadar yorulduğuna bir bakınız.

 

Son yıllarda doktorların hedef tahtasına konarak şikayet edilen merci olarak göstermeleri, 17-18 bin maaş verdiklerini ileri sürerek sürekli hastaya karşı hedef göstermeler, sürekli hasta hakları derken, doktor haklarının unutulduğu bu devirde her gün benzer vakaları artan sayıda görmekten ve gazetelerde “Doktora şiddet uygulayan insan profillerini” görmekten dolayı mesleği bırakma noktasına geldim.

 

Sağlık Bakanımıza saygılarımı sunuyorum...

 

Dr. A.

yeni
gelişen
hasta
profilleri
ve
davranış
şekilleri
Yorum (37)
cemal ertan kocaman
Ağzına sağlık. Fi tarihinde bir bakana sormuşlardı; falanca böyle dedi siz ne diyorsunuz diye.Benim çok param yok başkası yorumlasın demişti.Anladınız siz onu.
0
Cevapla
dr. nga
tendon onarımı yapılmış ve bir ay sonra elindeki alçı atel çıkarılan hasta ile aramdaki dialog: artık elinizi istediğiniz sıklıkta yıkayabilirsiniz. ayrıca diğer elinizle parmağınızı bu şekilde bükerek (eklem egzersizlerini gösteriyorum) eklemlerinizi açmanız gerekiyor. hasta teşekkür edip çıktı. 2 gün sonra sarı zarf içinde svunmam istendi.hastanın şikayeti: doktor bana elini yıka diyerek beni rencide etti.ameliyat olan parmağımı bükerek kırdı. şikayetçiyim
0
Cevapla
Taner kaya
İlk 3 hasta grubuna çok rastlanıyor. Saygı kalmamış kendi saglıgı ile oynayan hastalar Allah sabır versin hepimize
0
Cevapla
Ahmet Selim
Doktorları sürekli hedef gösterip sabimleri bimerleri başımıza musallat edenler eserleriyle ne kadar gurur duysalar azdır..
0
Cevapla
cumali
elinize sağlık tespitleriniz gerçekten yerinde. şimdi birde kendi teşhisini koyup ilaçlarınıda bir kağıda yazıp çocukla bakkala ekmek almaya gönderir gibi aile hekimine gönderme modası başladı.çocuk ta gelir derki ''annem veya babam dediki bu ilaçları doktor amca yazsın ''.
0
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir