Gribe Antibiyotik Yazan Doktor
Gribe Antibiyotik Yazan Doktor
12 Nisan 2011 - MEDİMAGAZİN OKUYUCU KÖŞESİ

Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Enstitüsü Başkanlığı ime Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı AD Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mustafa İlhan'ın koordinatörlüğünde yapılan ''Toplumda Antibiyotik Kullanımı Sıklığı ve Hekimlerin Antibiyotik Reçetesi Yazma Durumları İle İlişkili Etmenlerin Belirlenmesi Araştırması'' yapılmış. Katılımcıların dörte biri evlerinde ''ileride gerekli olur'' diye antibiyotik bulunduruyor ve yüzde 17'si doktordan antibiyotik yazmasını talep ediyormuş. Katılımcıların yüzde 26'sı doktor tavsiyesi olmadan antibiyotik kullanıyormuş.

       Bir Medimagazin okuyucusu doktor arkadaşımız  antibiyotik kullanımı için şöyle demiş: “%95'inin viral kaynaklı olan hastalık gruplarında antibiyotik kullanımının nerdeyse %100 olduğu bir toplumda hangi kuraldan bahsedebilirsiniz ki? Sen adamın iltihap kurutucusunu bir yazma bakalım başına neler geliyor? Ateşli bir hastaya yazmadan bir gönder velev ki ona bir şey olsun veya hastalığı ağırlaşsın sana hangi maddelerden hangi davalar açılıyor. Tabi ki boynunda stetoskopla öldürülmezsen!..Bir şey yapmak istiyorsanız halkı eğitin kardeşim halkı, üstümüze kışkırtarak değil.”Çok doğru bir tespit. Birçok tarafından konuşulup tartışılacak bir konu. Ama ben “halkı eğitin kardeşim halkı “kısmına takıldım ve düşündüm.

      Bu halkı nasıl eğitelim ve bu eğitimi kim versin? İşin içinden “devlet halkı eğitsin,görevi değil mi?” diyip çıkabiliriz ki çoğumuz maalesef bu düşüncede. Tamam devlet eğitmeli ve bu konuda uygun program yapmalı ama nasıl? ya da biz bu konuda ne yapabiliriz ya da yapmaya çalışıyor muyuz? Muayeneye gelen ve antibiyotik isteyen hastaya antibiyotik gerektiren bir rahatsızlığı olmadığını onun anlayabileceği şekilde anlatıyor muyuz?

     ”Ee doğru diyorsun da zamanımız mı var kardeşim o kadar detaylı anlatacak” dediğinizi duyar gibiyim. Ya da “gribal enfeksiyon teşhisi koyduktan sonra ileri ki günlerde bakteriyel enfeksiyon eklenmesi sonrası antibiyotik yazdığımda hastaya ne derim ya beni stetoskopla boğarsa diye endişelendiğimden kendimi garantiye alıyorum devlet beni korusaydı ya da bu halkı eğitseydi yazmazdım ”diyenlerimiz vardır muhtemelen. Haklısınız aslında haklıyız. Ama bunu nasıl düzeltebiliriz?

      Devlet dediğimiz kavram özetle gelirini vatandaşlardan aldığı vergilerle sağladığı hizmetleri yine vatandaşa yapan, yöneticilerinin seçimle belli periyotlarla seçildiği bir sistem değil midir? Yani devlet  yönetim olarak sürekli değişen veya belli  bir süre değişmeyen,yöneticilerin veya sağlık sisteminin yenilenmesi konusunda her seçimde farklı bir politikayla ortaya çıkan yönetici insanlar topluluğudur bir bakıma. Bu yönetici insanlar bu devletten hizmet alan büyük bir kısmı mı yoksa hizmet veren küçük kısmın mı ihtiyaçlarını öncelikle gözetir. Tabi ki ve şuan daha çok olmakla birlikte hizmet alan çoğunluğun yani vatandaşın ihtiyaçlarına öncelik veriyor. Doğrusu her ikisinin de ihtiyacını gözetmektir, ama maalesef çalışan kısma bu konuştuğumuz açıdan şuan için bir düzenleme yok. Aksine malpraktis vb. daha da işi zorlaştıran bir durum var. Onlar ayrı mevzu bahisler. Bu kadar tabiri caizse lafsalatası yapmamın  amacı şuan doktorların dava edilme anksiyetesi ya da davayı geçelim hastanın cezayı veya kararı adalete bırakmadan kafasına göre yargılayıp cezayı keserek doktora şiddet uygulamasından kaynaklanan sorunun da nezle olan hastaya antibiyotik yazma da etkili olduğunu söylemeye getirmektir. Ama işte sonuçta çözüm nedir? Ve de kısa vadede olanı nedir? Tamam devlet çalışanın çektiği gerek şiddet gerekse dava etme durumunu dikkate aldı ve bir eğitim politikası geliştirdi. Bu eğitimin verilip sonrasında meyvesinin yenmesi ben söylüyorum en az 10 sene gerektirir. Siz diyin 15 sene. Ee biz 10 sene bu şiddete maruz kalalım veya mahkeme kapılarına gidip gelmeyi  bekleyelim mi? Hayır. Ki zaten şuan böyle bir eğitim verme durumu yok. O zaman iş başa düşer bir bakıma. Gelen hastaya benim söylediğim cümle şudur ”şuan gribal bir enfeksiyon geçiriyorsun, bu ilaçlarla %95 veya onda dokuz(hastanın eğitim durumuna göre) şikayetlerin azalacak ve hastalığı atlatacaksın. Ancak sonraki günlerde şikayetlerin geçmez veya artarsa (onda bir veya %5) o zaman grip mikrobunun üzerine iltihap mikrobu binmiş demektir. O zaman tekrar bakılıp antibiyotik yazmak gerekebilir” diyorum ve ben bunu reçete yazarken söylüyorum. Yani ilk baştaki zaman mı var kardeşim lafına katılmıyorum. Reçete yazma süresi gayet yetiyor ve şimdiye kadar hiçbir sorun yaşamadım. Yok ben herkese böyle diyemem diyen arkadaşlarında ÇÖZÜM önerilerini bekliyorum.

       Niye bu yazıyı yazma ihtiyacı duydum. Nedeni  hem yukarıda bahsi geçen araştırma hem de  Hindistan’ın başkenti Yeni Delhi’deki şebeke suyunda bilinen tüm antibiyotiklere dayanıklı ‘süper bakteri’ye rastlanması. Pandemi yapmasından Allah korusun ama bu mikrobun ortaya çıkmasından öncelikle biz doktorlar ve sonrasında baskıcı (eğitim eksikliğinden) hasta ve hasta yakınlarından kaynaklandığını düşünüyorum. Bu durumdan kim etkilenecek yine ben ve benim çevrem. Biraz farkındalık oluşturup önce kendi evimizin önünü süpürelim ya da eğitelim de mahalle (dünya) temiz ya da eğitimli olsuna biraz katkı sağlayacağını düşündüm. Ben karışmam belediye süpürsün  veya devlet eğitsin dememeli. Bir hocam bu memleketin halini düşünüyorum da geceleri gözüme uyku girmiyor demişti. Benim o kadar olmasa da bu durumun gayet ciddi ve hepimizi ilgilendiren önemli bir SAĞLIK sorunu olduğunu düşünüyorum. Sağlık sorununu da SAĞLIKÇININ çözeceğini veya çözüm yolu bulacağını düşünenlerdenim.Benzer kısa dönem ve bizlerin yapabileceği çözüm önerileri olanlarında önerilerini beklerim. Bütün sağlık çalışanlarına daha mutlu ve huzurlu meslek günleri diliyorum.

Dr. Burak B.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) burak köçek (dr)
16.05.2011 23:04:56
hocalarım halen farkına varamamış ne garip.Sistem nerdeyse 5 yıldır değişti.Performans yapıyoruz kardeşim .Müşteri her zaman haklıdır......Siz halen BİLİM YAPMAKTANMI SÖZEDİYORSUNUZ.GELİN YAPINDA BİLGİLİ HALKIMIZ VE POLİTİKACILARIMIZ SİZE NAPIYO GÖRÜN.Pardon hastam bekliyo performans yapmam lazım 1.5 dk lık sürem var.HASTAM BEKLİYOR DA............
People
0
2) merve (doktor)
24.04.2011 22:03:07
Türkiye'de yaşadığımızı düşünecek olursak eğer bunu acil servis şartlarında gerçekleştirmek oldukça zor.Bir hasta yakını kolunuzdan diğeri önlüğünüzden ve bir diğeri de saçınızdan çekiştirirken,antibiyotik size ne derece gerekli ya da değilden bahsetmenin çok da mümkün olmadığını hepimiz de biliyoruz.Ayrıca halkın eğitim yerinin poliklinikler ya da acil servisler olmadığını düşünüyorum.
People
0
3) gözlükçü (dr)
14.04.2011 01:08:45
bu selim hoca sanki türkiyede değil başka bi memlekette yaşıyor bu öğretim üyeleri normal hasta bakmadıkları için durumdan maalesef bihaberler ne eğitiminden bahsediyor anlamadım şahsında diğer öğretim üyelerine de sesleniyorum az kendinize gelin bu kadar fransız olmayın meselelere
People
0
4) HALİL YOLLU (DR)
13.04.2011 19:12:26
şikayet etmek lazım tüm doktorları benim canım sıkıldıkça ediyorum ayrıca antibiyotik yazanları mümkünse asmalı olmuyosa erkekleri hadım kızları da sünnet etmeli benden söylemesi sonra uğraşır durursunuz
People
1
5) ilker (dr)
13.04.2011 11:16:27
ÜSYE hastasının viral enfeksiyon geçirme olasılığı %90 ise benim günde baktığım 50 hastanın 5 tanesi bakteriyel enfeksiyon geçiriyor demektir. Bu da ayda 100 hasta yapar. Yani antibiyotik vermediğim için her ay 100 hastanın durumu ağırlaşacak.

Kimse kusura bakmasın ama ben bu riski göze alamam. Hasta yakınlarının ve dava söz konusu olursa mahkemenin, bana anlayışlı davranacağını düşünmüyorum.
People
0
6) KUBİLAY (doktor)
13.04.2011 09:44:05
sadece antibiyotikmi gündem.birazda 20 yaşında demeden 60 yaşında demeden yazılan kortizonla tedavi??? etmeye çalışan arkadaşlarıda konuşsak.asıl kısıtlama bunlara gelmeli.
People
0
7) C. D. (Hekim)
13.04.2011 08:54:33
Doktorlar, hastası ilaç isteyince yazarlar. Sadece ilaç mı? Her tür tetkiki de yazarlar. Neden mi?
Bakınız:Sağlık Bakanlığı
Bakınız:SABİM
Bakınız:BİMER
Bakınız:Hasta Hakları
Bakınız:Hastaları hekimlere karşı örgütlenmeye çağıran bakan
Bakınız:Kafaya inen sandalyeler
Bakınız:Suratta patlayan karneler
Bakınız:8 yıldır aşılanan cehalet
Bakınız:Araya giren ricacı bürokrasi
Bakınız:Torpil ve kayırma kültürü
Bakınız:Tarumar olmuş adalet ve hukuk
Bakınız:Ayna!
People
0
8) drsue (dr)
13.04.2011 08:39:33
Pediatristim,
Viral enfeksiyon gerçekten takibi zor bir iş, çünkü aileyi bunun kendiliğinden geçeceğine bir seferde inandırmak mümkün değil. Viral enfeksiyonlu bir hastayı bazen -örneğin ateşi devam ettikçe- birkaç kez görmeniz talep ediliyor aile tarafından.
Ve siz zaten günde minumum 100 hasta bakmak zorundayken hastalarınızın geri dönüşü bu sayıyı 150 ye çıkarıyor. Tabi ki bu çok antibiyotik yazılmasını mazur göstermez ama teori ve pratik çok farklı şeyler. Buna itirazı olanlar deneme maksatlı 50 tane viral enfeksiyonlu çocuk hastayı alıp bir hafta takip etsinler!!
People
0
9) drkimbıl (dr)
12.04.2011 23:53:37
dr performansından vazgeçmeyip tabirleriyle fazla verip yan gelip yatmadan çalışarak 2-3 dk da tabii ki antibiyotik yazacak ne bekliyordunuz,bu saatten sonra bilimsellik hiçbirşey, çok hasta bakmak dolaşıksa sevketmek çok şey.prensip budur.
People
0
10) tarık (uzm dr)
12.04.2011 23:14:38
Selim hocamı kınıyorum Sanki bizler uzaydan geldik. bu memleketteki doktorların hepsi sizin gibi değerli hocalarımızın öğrencisi. altı sene fakülte 5 senede uzmanlık 11 senede eğitemediniz doktoru birde uzman olduktan sonra eğitmeyi deneyin.


Sayın hocam poliklinik yapmadığı için bilmez özellikle doğuda hasta polikliniğe eczacılar ve eski işgüzar meslektaşlarımızdan kazandığı hayat tecrübesiyle tanısını koymuş tedavisini düzenlemiş olarak gelir.
''Ne şikayetin var'' sorusunun cevabı ''boğazım ağrıyor antibiyotik yazdırmaya geldim''dir.
doktor basit hastalıklarda ilacı karnesine geçiren para ödemesine engel olan bir araçtır. Eğer iki kelimeyi yanyana getirecek kadar konuşabiliyorsa o zaman size istediği antibiyotiğin adınıda söyler. Doktor bey bu yetmez birde yanına ornisid yaz ama forte olsun der.

Sanırım eğitilmesi gerekenin kim olduğu anlaşılmıştır.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan Tarihi Detay Kategori
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
28/06-30/06 5. Karadeniz Hematoloji Sempozyumu HEMATOLOJİ SAMS
28/08-29/08 Çocuklarda Motilite Bozuklukları Sempozyumu ÇOCUK... İSTA
27/08-31/08 20. Ulusal Anatomi Kongresi ANATOMİ İSTA
05/09-08/09 6. DOD Dermatoloji Gündemi DERMATOLOJİ SAKA
12/09-13/09 SCAI Menata Mentor Course-SCAI 2019 KALP VE... İSTA
14/09-14/09 7. Multidisipliner Nöroendokrin Tümör Sempozyumu NÖROLOJİ ANKA
11/09-14/09 World Congress of Perinatal Medicine KADIN... İSTA