YAZARLAR

Tüm Yazarlar

Böyle mi Olacaktı?Prof. Dr. Başar CANDER

Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Acil Tıp Ana Bilim Dalı Başkanı

Prof. Dr. Başar CANDER

21.02.2011, Pazartesi

Tüm Yazıları

Tıp fakültelerinde eğitim kalitesinin ciddi bir şekilde sorgulanması gerekiyor. Yıllar bu alanda da ciddi yozlaşmaları beraber getirdi. Tabii bunun herkesi kapsayan bir değerlendirme olduğunu söyleyemeyiz. Ancak öğretim üyelerinin neden öğretim üyesi olduklarını, amaçlarını ve yaptıklarını irdelemek gerekiyor. Akademisyenlerin öncelikli kaygısının bilimsel çalışmalar yapmak, öğrenci ve insan yetiştirmek olması gerekiyor. Tabii bunun dışında da zor durumda olan ve ancak üçüncü basamak sağlık hizmetiyle tedavi edilebilecek hastalara verilen hizmet de bununla birlikte değerlendirilmeli. Daha önceleri ders anlatmak ve eğitmek en çok arzulanan işlevlerden biriyken, şimdi maalesef öğrencilere ders anlatmayı bile zorunluluk gereği yapan, hatta dersini anlatmayıp uzmanlara anlattıran bu sırada sürekli özel hasta bakan akademisyenlerin yaygınlaştığı görülmekte. Tabii bunda bütün kusuru öğretim üyelerinde aramamak gerekir. 2002’den beri özlük haklarında hiçbir iyileştirme yapılmayan hocalarımız mutluluğu başka yerde aramak zorunda bırakıldı. Bu durumun doktor gibi toplumda en önemli meslek grubunu yetiştiren tıp fakültelerinde eğitimi aksattığını yadsıyamayız.

 

Tam Gün Yasası gündeme gelince bu nedenle olumlu karşıladım. Bu şekilde akademisyenler gerçek işlevlerini daha kolay icra edebilirler diye düşündüm. Ancak Tam Gün Yasası’nda öyle soru işaretleri var ki, durumu daha kötüye götürmesi ihtimal dâhilinde. Bu Yasa’da amacın daha iyi belirlenmesi ve amaca ulaşmayı sağlayacak tedbirler alınması gerekiyordu. Ancak bu haliyle karşımıza birçok sorun çıkmış  görülüyor:

Öğretim üyeleri Tam Gün Yasası’nda öngörülen ücretleri nasıl alacak? Bu deveye hendek atlatmak gibi bir şey mi? Yıllarca emek verip profesör, doçent olan bir doktorun bir muayeneden ne kadar katkı alabileceğini düşünmek gerekiyor. Katsayı farkı var, ama rakamlara vurulduğunda çarpanlar neredeyse etkisiz gibi. Eğitimin daha yüksek puanlarla değerlendirilmesi gerekiyor. Çünkü verilen eğitimin yıllar boyunca kaç hastaya yansıdığını hesaba katmak gerek. SGK ise bir profesörün muayenesi ve işlemine  uzmanla aynı parayı ödüyor. Bu hakkaniyetli mi? İş aynıysa neden hoca tercih ediliyor? Fark varsa neden ücrete yansıtılmıyor?

 

Hem belki dünyada çok az yerde olan başka bir uygulama; bütün uzmanlar aynı şekilde değerlendiriliyor. Yani cildiye, fizik tedavi, beyin cerrahisi, acil tıp uzmanı, hep aynı şekilde bir iş yapıyor mu ki hepsi aynı ücreti, aynı maaşı alıyor. Eğer öyleyse neden risk derecelendirmesi farklı? Riski çok düşük olan branşla yüksek olan branş arasında nasıl bir fark olacak? Dolayısıyla yapılan işe ve yapan kişiye göre, alınan risklere göre ücretlendirme daha hakkaniyetli olmaz mı?

 

Peki diyelim ki siz kişisel olarak birçok işlem yaptınız, performans dorukta, fakat hastane ödeyecek parayı bulamadı ve ödeyemedi? Bu durumda nasıl bir yol izlenecek? Ya da siz çok çalıştınız, ama klinik olarak verilen hizmetlerin gideri çok ve klinik zarar etti? Sizin performans karşılığı almanız gereken ücret, yani hak ettiğiniz ücret nasıl etkilenecek? Niye etkilenecek?

 

Bir sistemin başarılı ve kalıcı olması adil olmasına bağlıdır. Bu nedenle yüzeysel değerlendirmeler yerine işin derinliklerine inerek verilen emekleri hesaplayarak, riski işe katarak ve çalışıp kazanarak mutlu olacak öğretim üyeleri hedefleyerek sistemi kurmalı. Maksimum performansa ulaşmak imkânsız hale getirilmemeli. Bilimsel çalışma yapan, ders anlatan, asistan ve öğrenci yetiştiren, makul sayıda hasta bakan herkes rahatlıkla maksimum performansa ulaşmalı. Bu performansa ulaştıktan sonra bu ücreti alması garanti altına alınmalı. Hastanenin parası yok veya klinik zarar etti, gibi bahanelerle hak ettiği elinden alınmamalı.

 

SGK’ya düşen görevler de var. Üçüncü basamakta verilen hizmetlerin karşılığı farklı olmalı, Alınan risklere göre ücretlendirmeler değerlendirilmeli. Komorbid hastayla ayaktan hastanın muayene ücreti aynı olmamalı. Detaylara inersek verilecek çok örnek var ama  önemli olan puanlama ve ücretlendirmede hakkaniyetin sağlanması…

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

Bu konuya yorum yazılmamıştır.
Yazarlar
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
ETKİNLİKLER
TarihEtkinlikKategoriYer