Anayasa Mahkemesi, 29 Kasım’da yaptığı toplantıda 2005 Mali Yılı Bütçe Yasası’nın bazı maddelerini iptal etti. İptal edilen maddeler arasında “Performansa Dayalı Döner Sermaye Uygulaması” olarak da bilinen 37. maddenin (d) bendi de bulunuyor.
Sağlık Bakanlığı ise performansa yönelik döner sermaye uygulamasının devam etmesi için çözüm arıyor. Bakanlık yetkilileri iptal edilen maddeyi “Döner Sermaye Kanunu” olarak da bilinen 209 sayılı kanuna ekleyerek, performans uygulamasını devam ettirmeyi hedefliyor
CHP’nin 2005 Mali Yılı Bütçe Yasası’nın bazı maddelerini iptaline yönelik açtığı davayı karara bağlayan Anayasa Mahkemesi, yasanın 37. maddesinin (d) bendini iptal etti. Anayasa Mahkemesi’nin 29 Kasım’da yaptığı toplantıda iptal edilen hükümler arasında Yüksek Öğretim Kurumlarına öğretim üyeleri ve araştırma kadrosuna ilgili Bakan ve Maliye Bakanı’nın müşterek önerisiyle Başbakan tarafından atama yapılması hükmü de bulunuyor.
Bakanlık yol arıyor
Sağlık Bakanlığı ise 2004 yılından beri uyguladığı “performansa yönelik döner sermaye” uygulamasına devam etmek için değişik yollar arıyor. Bakanlık yetkililerinden alınan bilgiye göre Bakanlık, 2005 Mali Yılı Bütçe Kanunu’nun iptal edilen 37. maddesinin (d) bendini, 209 sayılı Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları İle Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunu’na ekleme yaparak aşmayı hedefliyor. İlgili düzenlemenin hayata geçmesi durumunda, performans uygulaması 2006 yılında da devam edecek. Anayasa Mahkemesi’nin performans ödemelerini iptaliyle ilgili gerekçeli kararını, önümüzdeki günlerde açıklaması bekleniyor.
Klinik şeflerine yüzde 800
Anayasa Mahkemesi’nin iptal ettiği, performansa dayalı döner sermaye uygulamasını düzenleyen 2005 yılı Bütçe Yasası’nda, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan personel ile bu kurum ve kuruluşlarda sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline, mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabileceği öngörülüyordu. Bu maddeye göre, personele yapılacak ek ödeme tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının, pratisyen hekim ve diş hekimlerinden serbest çalışanlara yüzde 250’sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500’ünü geçmeyecek şekilde yapılıyordu. Uzman hekim ve uzman diş hekimlerinden serbest çalışanlara aldıkları ücretin yüzde 350’si, serbest çalışmayanlara yüzde 700’ü, serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına yüzde 800’ü, diğer personele ise yüzde 150’si geçemeyecek tutarda ek ödeme veriliyordu. Bu oran yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için yüzde 200 olarak uygulanıyordu. 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin tutarı ise aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali sağlık personeli esas alınarak belirleniyordu.
Giderler için yüzde 2 ayrılıyordu
İptal edilen düzenlemede, personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 50’sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 65’ini aşamıyordu.
İptal edilen diğer maddeler
“Yüksek öğretim kurumları öğretim üyeliklerine ve araştırma görevlisi kadrosuna yapılacak atamalar Devlet Personel Başkanlığı’nın bağlı olduğu Bakan ile Maliye Bakanının müşterek önerisi üzerine Başbakan tarafından belirlenir” hükmünü iptal eden Yüksek Mahkeme ayrıca yasanın geçici görevlendirilen personelin her türlü tazminat, fazla mesai ve diğer ödemelerden yararlanmasını engellen maddeyi de iptal etti. Anayasa Mahkemesi’nin iptal ettiği hükümler arasında “Boş bulunan memur kadrolarına vekil atanması Devlet Personel Başkanlığı ile Maliye Bakanlığı’nın iznine tabidir. Açıktan atama izni, personel ödeneğinin yeterli olması şartıyla verilebilir” hükmü de bulunuyor. Ankara