Medimagazin logo

Performansa dayalı döner sermaye ile ilgili Anayasa Mahkemesi Kararı ile ilgili açıklama

Performansa dayalı döner sermaye ile ilgili Anayasa Mahkemesi Kararı ile ilgili açıklama
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol
Anayasa Mahkemesinin 2005 Mali Yılı Bütçe Kanunu’nun aralarında Performansa yönelik döner sermaye uygulaması olarak da bilinen 37. maddenin (d) bendinin de bulunduğu bazı hükümlerini iptal kararına yönelik açıklamalar haber ajansları tarafından 29.11.2005 tarihinde basına ve kamuoyuna duyurulmuştu.

Bu haberden sonra gazetemiz de dahil olmak üzere birçok medya kuruluşu ve sivil toplum örgütleri bu haberi kamuoyuna duyurmuştu. Hatta bu iptal kararı ile ilgili olarak Sağlık Bakanlığı yetkilileri de çözüm arayışına girmişti.

Ancak 10/12/2005 tarihli Resmi Gazete’de Anayasa Mahkemesi Başkanlığı tarafından verilen 2005/21 nolu kararda “Performansa dayalı döner sermaye” olarak da bilinen 2005 Mali Yılı Bütçe Kanunu’nun 37. maddesinin (d)) bendinin yürürlülüğünün durdurulması isteminin, koşulları oluşmadığından REDDİNE karar verildiği açıklanmıştır.

Tüm basın kuruluşlarını ve kamuoyunu yanıltan bu haberle ilgili “Performansa dayalı döner sermaye”nin hem iptali ile ilgili hem de yürürlüğünün durdurulması ile ilgili istemin reddedildiği bir kez daha hatırlatırız.



Anayasa Mahkemesi Kararı
Anayasa Mahkemesi Başkanlığından:
Esas Sayısı : 2005/6
Karar Sayısı : 2005/21 (Yürürlüğü Durdurma)
Karar Günü : 29.11.2005

YÜRÜRLÜĞÜN DURDURULMASI İSTEMİNDE BULUNAN : Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeleri Kemal ANADOL, Haluk KOÇ ile 138 milletvekili
YÜRÜRLÜĞÜN DURDURULMASI İSTEMİNİN KONUSU : 28.12.2004 günlü, 5277 sayılı "2005 Malî Yılı Bütçe Kanunu"nun,
1- 15. maddesinin (a) fıkrasının (1) ve (9) numaralı bentlerinin,
2- 21. maddesinin (c) fıkrasının,
3- 25. maddesinin;
a) (a) fıkrasının,
aa) Birinci paragrafının üçüncü tümcesinde yer alan "...yükseköğretim kurumları araştırma görevlisi kadrolarına yapılacak açıktan atamalara ilişkin esaslar..." ibaresinin,
ab) İkinci paragrafının,
b) Üçüncü paragrafında yer alan "...ve bu kurumların boş memur kadrolarına 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 86 ncı maddesinin üçüncü fıkrasına göre açıktan vekil atanması..." ibaresinin,
c) (d) fıkrasının,
d) (f) fıkrasının birinci, ikinci ve üçüncü paragraflarının,
4- 28. maddesinin "...ilgili mevzuatı uyarınca diğer kurumlarda vekâleten veya geçici olarak görevlendirilen ve kadro aylıklarını kendi kurum veya kuruluşlarından alan memurlar veya kamu görevlileri, geçici olarak görev yaptıkları kurum personelinin yararlandığı ve ilgili mevzuatında söz konusu personele de ödenebileceği belirtilen her türlü tazminat, fazla mesai ve diğer ödemelerden yararlanamazlar." bölümünün,
5- 29. maddesinin (a) fıkrasının,
6- 32. maddesinin,
7- 36. maddesinin,
8- 37. maddesinin,
a) (a), (b), (c), (d), (e), (f), (g) ve (i) fıkralarının,
b) (h) fıkrasında yer alan "bir katını geçmemek üzere" ibaresinin,
c) (j) fıkrasının (1), (2), (3) ve (4) numaralı bentlerinin,
Anayasa’nın 2., 7., 8., 11., 13., 87., 88., 89., 128., 153., 161., 162. ve 163. maddelerine aykırılığı ileri sürülerek iptalleri ile bu kuralların uygulanması sonucu doğabilecek sakıncaların önlenebilmesi için yürürlüklerinin durdurulmasına karar verilmesi istenilmiştir.
I- YÜRÜRLÜĞÜN DURDURULMASI İSTEMİNİN GEREKÇESİ
14.1.2005 günlü dava dilekçesinde, 28.12.2004 günlü, 5277 sayılı "2005 Malî Yılı Bütçe Kanunu"nun dava konusu kurallarının Anayasa’ya aykırılığı ve uygulanmaları durumunda giderilmesi olanaksız zararların doğabileceği ileri sürülerek iptalleri ve yürürlüklerinin durdurulmasına karar verilmesi istenilmiştir.
II- YÜRÜRLÜĞÜN DURDURULMASI İSTEMİNİN İNCELENMESİ
Yürürlüğün durdurulması istemini de içeren dava dilekçesi ve ekleri, işin esasına ilişkin rapor, iptali istenilen bu kurallar ile dayanılan Anayasa kuralları, bunların gerekçeleri ve diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
28.12.2004 günlü, 5277 sayılı "2005 Malî Yılı Bütçe Kanunu"nun;
25. maddesinin (a) fıkrasının birinci paragrafının üçüncü tümcesinde yer alan "...yükseköğretim kurumları araştırma görevlisi kadrolarına yapılacak açıktan atamalara ilişkin esaslar..." ibaresi, 28. maddesinin "...ilgili mevzuatı uyarınca diğer kurumlarda vekâleten veya geçici olarak görevlendirilen ve kadro aylıklarını kendi kurum veya kuruluşlarından alan memurlar veya kamu görevlileri, geçici olarak görev yaptıkları kurum personelinin yararlandığı ve ilgili mevzuatında söz konusu personele de ödenebileceği belirtilen her türlü tazminat, fazla mesai ve diğer ödemelerden yararlanamazlar." bölümü, 37. maddesinin (h) fıkrasında yer alan "bir katını geçmemek üzere" ibaresi, 21.12.1967 günlü, 969 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının 867 ve 170 sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanun ve 24.5.1983 günlü, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu yönünden, 29.11.2005 günlü, Esas:2005/6, Karar:2005/93 sayılı kararla iptal edildiğinden, bu kuralların uygulanmasından doğacak sonradan giderilmesi güç veya olanaksız durum ve zararların önlenmesi ve iptal kararının sonuçsuz kalmaması için kararın Resmî Gazete’de yayımlanacağı güne kadar yürürlüklerinin durdurulmasına karar verilmesi gerekmiştir.
15. maddesinin (a) fıkrasının (1) ve (9) numaralı bentlerinin, 21. maddesinin (c) fıkrasının, 25. maddesinin (a) fıkrasının ikinci paragrafının ve üçüncü paragrafında yer alan "...ve bu kurumların boş memur kadrolarına 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 86 ncı maddesinin üçüncü fıkrasına göre açıktan vekil atanması..." ibaresinin, (d) fıkrasının, 29. maddesinin (a) fıkrasının, 32. maddesinin, 36. maddesinin, 37. maddesinin (a) fıkrasının (1), (2), (4), (5), (6) ve (7) numaralı bentlerinin, (c), (d) ve (f) fıkralarının, (j) fıkrasının (2), (3) ve (4) numaralı bentlerine yönelik iptal istemleri, 29.11.2005 günlü, Esas:2005/6, Karar:2005/93 sayılı kararla reddedildiğinden, bu kurallara ilişkin yürürlüklerinin durdurulması isteminin reddine karar verilmesi gerekmiştir.
25. maddesinin (f) fıkrasının birinci, ikinci ve üçüncü paragrafları, 37. maddesinin (a) fıkrasının (3) ve (8) numaralı bentleri, (b), (e), (g) ve (i) fıkraları ile (h) fıkrasında yer alan "bir katını geçmemek üzere" ibaresinin 9.5.1985 tarihli ve 3202 sayılı Kanun’un 44. maddesinin onuncu fıkrası yönünden ve (j) fıkrasının (1) numaralı bentleri hakkında 29.11.2005 günlü, Esas:2005/6, Karar:2005/93 sayılı kararla karar verilmesine yer olmadığına karar verildiğinden, bu kurallara ilişkin konusu kalmayan yürürlüğün durdurulması istemleri hakkında karar verilmesine yer olmadığı yolunda karar verilmesi gerekmiştir.
III- SONUÇ
28.12.2004 günlü, 5277 sayılı "2005 Malî Yılı Bütçe Kanunu"nun:
A- 1- 25. maddesinin (a) fıkrasının birinci paragrafının üçüncü tümcesinin "... yükseköğretim kurumları araştırma görevlisi kadrolarına yapılacak açıktan atamalara ilişkin esaslar ..." bölümü,
2- 28. maddesinin "... ilgili mevzuatı uyarınca diğer kurumlarda vekâleten veya geçici olarak görevlendirilen ve kadro aylıklarını kendi kurum veya kuruluşlarından alan memurlar veya kamu görevlileri, geçici olarak görev yaptıkları kurum personelinin yararlandığı ve ilgili mevzuatında söz konusu personele de ödenebileceği belirtilen her türlü tazminat, fazla mesai ve diğer ödemelerden yararlanamazlar." bölümü,
3- 37. maddesinin (h) fıkrasında yer alan "bir katını geçmemek üzere" ibaresi, 21.12.1967 günlü, 969 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının 867 ve 170 Sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanun ve 24.5.1983 günlü, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu yönünden,
29.11.2005 günlü, E. 2005/6, K. 2005/93 sayılı kararla iptal edildiğinden, bu kuralların uygulanmasından doğacak sonradan giderilmesi güç veya olanaksız durum ve zararların önlenmesi ve iptal kararının sonuçsuz kalmaması için kararın Resmî Gazete’de yayımlanacağı güne kadar YÜRÜRLÜKLERİNİN DURDURULMASINA,
B- 1- 15. maddesinin (a) fıkrasının (1) ve (9) numaralı bentlerinin,
2- 21. maddesinin (c) fıkrasının,
3- 25. maddesinin;
a- (a) fıkrasının ikinci paragrafının,
b- (a) fıkrasının üçüncü paragrafının "... ve bu kurumların boş memur kadrolarına 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 86 ncı maddesinin üçüncü fıkrasına göre açıktan vekil atanması..." bölümlerinin,
c- (d) fıkrasının,
4- 29. maddesinin (a) fıkrasının,
5- 32. maddesinin,
6- 36. maddesinin,
7- 37. maddesinin;
a- (a) fıkrasının (1), (2), (4), (5), (6) ve (7) numaralı bentleri,
b- (c), (d) ve (f) fıkralarının,
c- (j) fıkrasının (2), (3) ve (4) numaralı bentlerinin,
yürürlüklerinin durdurulması isteminin, koşulları oluşmadığından REDDİNE,
C- 1- 25. maddesinin (f) fıkrasının birinci, ikinci ve üçüncü paragrafları,
2- 37. maddesinin;
a- (a) fıkrasının (3) ve (8) numaralı bentleri,
b- (b), (e), (g), (i) fıkraları,
c- 5286 sayılı Yasa’nın 5. maddesiyle yürürlükten kaldırılmış olan "... 9.5.1985 tarihli ve 3202 sayılı Kanunun 44. maddesinin onuncu fıkrasında ..." bölümü yönünden incelenen (h) fıkrasında yer alan "bir katını geçmemek üzere" ibaresi,
d- (j) fıkrasının (1) numaralı bendi,
hakkında 29.11.2005 günlü, E.2005/6, K.2005/93 sayılı kararla karar verilmesine yer olmadığına karar verildiğinden, bu ibare, paragraf, bent ve fıkralara ilişkin KONUSU KALMAYAN YÜRÜRLÜĞÜN DURDURULMASI İSTEMLERİ HAKKINDA KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA,
29.11.2005 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.


Başkan Başkanvekili Üye
Tülay TUĞCU Haşim KILIÇ Sacit ADALI


Üye Üye Üye
Fulya KANTARCIOĞLU Ahmet AKYALÇIN Mehmet ERTEN


Üye Üye Üye
Mustafa YILDIRIM A. Necmi ÖZLER Serdar ÖZGÜLDÜR


Üye Üye
Serruh KALELİ Osman Alifeyyaz PAKSÜT


31.12.2004 tarihinde yayınlanan
2005 Mali Yılı Bütçe Kanunu'nun 37. maddesinin D fıkrası:


d) 4.1.1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelen hükümleri aşağıdaki şekilde uygulanır:

Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (A) fıkrasına göre çalışanlardan döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan personel ile bu kurum ve kuruluşlarda 10.7.2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline, mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile usûl ve esasları; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir.

Yukarıdaki fıkraya göre personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının, pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara % 250'sini, serbest çalışmayanlara % 500'ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman diş tabiplerinden serbest çalışanlara % 350'sini, serbest çalışmayanlara % 700'ünü, serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına % 800'ünü, diğer personele ise % 150'sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için % 150 oranı, % 200 olarak uygulanır. 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin tutarı ise aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali sağlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez. Ancak, söz konusu Kanun uyarınca istihdam edilen pratisyen tabip ve uzman tabiplerden, Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına Dair Yönetmeliğe ekli (1) sayılı cetvelde yer alan 5 ve 6 ncı hizmet bölgelerinde bulunan illerden Bakanlıkça belirlenen yerlerde çalışanlara, görev yaptıkları birimlerin döner sermaye gelirlerinin yetersiz olması nedeniyle üst limitin altında ek ödeme yapılması halinde, merkeze aktarılan % 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak paydan karşılanmak ve görev yapılan birimin döner sermaye gelirlerinden yapılacak ek ödeme ile birlikte hiçbir şekilde bu fıkrada belirlenen üst sınırı geçmemek üzere Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenecek usûl ve esaslara göre ayrıca ilave ek ödeme yapılabilir.

Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin % 50'sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin % 65'ini aşamaz.

Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmeleri; sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkânlarıyla karşılayamadıkları ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi ve Bakanlık merkez teşkilâtında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak giderlere iştirak etmek için aylık gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen tutarın % 2'sini geçmemek üzere Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı hesabına aktarırlar. Bu hesapta toplanacak tutarların dağılım ve sarfına ilişkin kriterler ile personele yapılacak ek ödemenin oran, usûl ve esasları Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir. Personele yapılacak ek ödemenin miktarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) % 200'ünü geçemez. Ek ödeme miktarı; görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma süresi, personelin sınıfı, kadro unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi kriterler ile personele aylık ve özlük hakları dışında ilgili mevzuatına göre yapılan diğer ilave ödemeler dikkate alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında görev yapan personele bu fıkra kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner sermaye işletmelerinden carî yılda aktarılan tutarın % 50'sini geçemez ve bu ödemeler gelir vergisine tâbi tutulmaz.

Diğer kamu kurum ve kuruluşlarından Sağlık Bakanlığı merkez teşkilâtında bağımsız daire başkanı veya daha üst unvanlı kadrolara görevlendirilenlere, bu kadro unvanları için öngörülen tutarda ek ödeme yapılır. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesine göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilâtı ve bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden yararlanmamak kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda görev yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.

Birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesi amacıyla, döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze aktaracağı payı % 4'e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir. Merkeze aktarılan % 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak tutarlar, bu fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz.
performansa
dayalı
döner
sermaye
ile
ilgili
anayasa
mahkemesi
kararı
ile
ilgili
açıklama
Yorum (1)
dt
hocam birde diş hekimlerinin son dönemdeki sorunlarıyla alakalı yazılar yazsanız... mesela performans, mesela özlük hakları,m esela bakanlığın yardımcı sağlık personeli olarak görmesi gibi....
0
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir