YAZARLAR

Tüm Yazarlar

Vatandaş Doktorlara Patlamaya HazırProf. Dr. Erol ÖZMEN

Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı Öğretim Üyesi

Prof. Dr. Erol ÖZMEN

20.10.2014, Pazartesi

Tüm Yazıları

 

Ülkemizde hasta-hekim ilişkilerinde ortaya çıkan sorunları anlamak, anlamlandırmak ve halkın sorunlara bakış açısı konusunda ipuçları bulmak için yaşanan örneklerin her yönüyle incelenmesi gerekiyor. Bunlardan biri de basına ve sosyal medyaya “Özel hastanedeki doktorun 86 yaşındaki teyzeyi kovması” başlığı ile yansıyan haberdir.  

 

 

Videoyu izlediğinizde ilk dikkat çeken, ayrıntılar öğrenildiğinde bambaşka yorumların yapılabilecek olmasıdır. Özellikle hastanın yakını tarafından neden ikinci kez hastaneye getirildiği ile ilgili tatmin edici bilgi olmaması videoyu yorumlamayı güçleştirmektedir. Buna karşın üç dakikalık videodan yola çıkarak “Kimse kızmasın da doktorlar boş yere dayak yemiyor arkadaş…”, “Bunu yapan adi adama doktor denebilir mi karar sizin?” ve “Bu doktoru görevden alın zaten bakmıyor bir de dr var demeyelim.” gibi ifadelerle doktorları suçlamak, hakaret etmek, şiddeti haklı görmek ve göstermek ciddi bir önyargının varlığının göstergesidir.

 

Nedeni ne olursa olsun, öfkeyi denetleyememe ve şiddete başvurma eğiliminin toplumumuzda ne kadar yaygın olduğu konusunda fikir yürütmek zor olmakla birlikte bunun yalnız sağlık çalışanlarına yönelik olmadığını görmekte de yarar bulunmaktadır.

 

 

Fakat diğer yandan videoyla ilgili yorumlarda doktorları suçlayan ifadeler kadar doktorları savunan ifadelerin de varlığı dikkat çekicidir. “Hastanelerde işi çocuk oyuncağı zanneden şımarık hasta yakınları dolu böyle hastaneye gir çık gir çık yapıp uğraştırıyorlar.” ifadesi, günümüzde ülkemizde yaşanan ciddi bir soruna işaret etmektedir. Hastanın “tercih hakkı” dediği, istediği zaman istediği doktora, istediği kadar ve istediği gibi gitmesi anlamına gelmemelidir. Yine “Hastaneye giden herkes sadece kendisi hastaymış gibi davranıyor.” ifadesi de ülkemizde diğerlerini anlama kültürünün yeterince gelişmediğini göstermektedir. Hele hasta “anne” gibi psikolojik anlam yüklü bir kişi olduğunda “akan suların durması” beklenmektedir.

 

 

Hasta-hekim ilişkisinde yaşanan sorunlar incelendiğinde kendini mağdur, mazlum, muhtaç ya da mazlum hisseden vatandaşın her şeyi hakkı gibi değerlendirdiği görülmektedir. Günümüz koşullarında bir özel hastanede hastadan para istenmesinin son derece doğal olduğu bile kabullenilememektedir.  Buna vatandaşın kayıtsız koşulsuz ayrıcalıklı biçimde kendisinin her türlü acısını (biyolojik, psikolojik ve sosyal) dindirmeye hazır, gerektiğinde onun için her türlü fedakârlığı yapacak babacan bir doktor beklentisi eklendiğinde “doktora patlama” potansiyeli artmaktadır. Ne yazık ki vatandaş sanki tüm ezilmişliğin hıncını doktordan çıkarıyor gibi görünmektedir.

 

 

Memnun kalmadığı bir hastaneye hastanın neden ikinci kez gittiği (ya da götürüldüğü), acile gelmiş olmanın acil sayılmak için yeterli olduğunun düşünülmesi ayrıca üzerinde düşünülmesi gereken bir durumdur. Bu, çaresizlikten kaynaklanan bir durum gibi görünmekten çok, her şeyin hak olarak algılanmasından kaynaklanıyor gibi görünmektedir.  Sağlık okuryazarlığı yeterince gelişmemiş, her durumda kendini haklı olarak gören ve yetkililerce âdeta saldırgan davranışlarının kışkırtıldığı vatandaştan uyumlu bir davranış beklenemez.

 

 

Sağlık hizmetlerinin bir metaya dönüştürüldüğü günümüz koşullarında hastalardan (özellikle özel hastanelerde) para istenmesi artık vatandaşı şaşırtmamalıdır. Bunun hesabını doktora ya da belli bir hastaneye sormak yerine, halk artık sağlık hizmetini bir hak olarak gören politikaları desteklemeli ve savunmalıdır. Sağlık çalışanlarına düşen ise yönünü şaşırmış bu tepkinin yönünü bulması için çaba harcamaktır.

 

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
1
1) can kart (öğretmen)
23.11.2014 18:43:48
Bence bunun nedeni toplumda hoşgörünün azalması yaşam koşullarının zorlaşması stresin artması toplumun sinirli hale gelmesi. Bunun yanında narsist egoist bencil zevkin ve paranın önemli olduğu bilinçaltına kodlanan en cahilinden en eğitimlisine bir nesil yetişirken iyi insan olmanın öneminin anlamsızlaşması...
People
0
2) A. Acar Özdemir (xxx)
01.11.2014 00:23:03
insanlar hastanelere gezmeye gitmezler. Hasta psikolojisinden, hasta yakını psikolojisinden anlamayan sağlık çalışanları da var.Derebeyi gibi davranan doktorlar da gördüm hasta yakını olarak gittiğim yerlerde. Kime ne soracağınızı bilemediğiniz bir ortama giriyorsunuz. Şiddeti tasvip etmiyorum ancak sağlık çalışanları da burunlarından kıl aldırmaz tavırlar içerisinde olabiliyorlar. Tahlile yollar, sonuçları getir der, sonuçları alır gidersin yerinde yok. Nerede olduğunu bulmak için koridorları turlarsın çünkü yakını olduğun hasta o an acıdan kıvranıyordur. Bunun gerginliğini yaşarsın. Bir şey söylersen bin işitirsin doktor efendiden ya da hanımefendiden. Neymiş efendim, nasıl koşullar altında çalışıyorlarmış da biz hallerini anlamıyor muşuz. Çok afedersiniz ama "ulan" sen işini yapıp, mesaini bitirip maaşını almak derdindesin, karşına gelen insan canının derdinde, hiç olmazsa biraz kibar ve anlayışlı ol ya da oluyormuş gibi görün hiç olmazsa. Tamam işiniz kolay değil, hafife almıyorum, orada burada yazılıyor şikayetleriniz, bilmem kaç yıl okuyormuşsunuz da neler çekiyormuşsunuz filan... Çok özür dileriz hepinizden, hastalanıp ayağınıza gelip sizleri rahatsız ettiğimiz için... yakında doktor bulamayacaklar yorumu yapan arkadaşa, "Hasta veya hasta yakını olarak beni tersleyen bir doktora denk gelmektense hiç doktor bulamamak daha evladır bence.
People
1
3) Serdar TUZUNER (Dr)
30.10.2014 16:36:33
Daha önceki bazı yazılarındaki görüşleri doğrultusunda da değil sanki. Benim için güç olan ise kime yönelteceğimiz tepkinin yönünü.

Sayın Özmen'in bazı saptamaları dikkat çekici;

Gelinilen noktanın ilanı
"Sağlık hizmetlerinin bir metaya dönüştürüldüğü günümüz koşulları"

Parasal durumun halli
-"(..özel hastanelerde) para istenmesi artık vatandaşı şaşırtmamalıdır. Çare " halk artık sağlık hizmetini bir hak olarak gören politikaları desteklemeli ve savunmalıdır. " yani.. vatandaş sağlık hizmetini bir hak olarak gören politikaları desteklemiyor!! savunmuyor!! mu ya da sorunlu bir politika durumu var ki.!

Sağlık yöneticilerinin yaklaşımı
-"yetkililerce âdeta saldırgan davranışlarının kışkırtıldığı"

Vatandaşın tutumu
-"her durumda kendini haklı olarak gören"

Sağlık çalışanlarına düşen ise "yönünü şaşırmış bu tepkinin yönünü bulması için çaba harcamak"
People
1
4) bekir özeren (dr)
22.10.2014 16:37:46
böyle giderse yakında doktor bulamayacaklar.
Yazarlar
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
ETKİNLİKLER
TarihEtkinlikKategoriYer