YAZARLAR

Tüm Yazarlar

Branş Kavgaları Ne Zaman Biter? Dr. İbrahim ERSOY

Medimagazin Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni

Faks: 0 (312) 220 04 70
Dr. İbrahim ERSOY

05.12.2011, Pazartesi

Tüm Yazıları

Türkiye’de uzmanlaşmanın-branşlaşmanın getirdiği sıkıntılar uzun süreden beri devam ediyor. Bu tür sıkıntılar gündelik tıbbiyenin içinde her zaman olduğu gibi özellikle tıp eğitimi ile ilgili bir mevzuat yayınlandığında daha çok göze çarpıyor, iş Danıştaya dava açmakla sonuçlanıyor. Bazı uzmanlık alanları isimlerinden bazıları da yapacakları işlerden dolayı bir yönetmelik veya tüzük çıktığında uzmanlık dernekleri soluğu Danıştayda alıyor.

 

Bildiğiniz gibi bu tür davalar ve iptallerden dolayı 5-6 yıl boyunca Tıpta Uzmanlık Tüzüğü aslında “delik deşik” olmuştu ve her branş tutturabildiği eğitimi verip, istediği rotasyonları yaptırmıştı.

 

Şimdilerde ise tıpta uzmanlık eğitimiyle ilgili Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü bir müfredat çalışması yapıyor. Bu müfredat çalışmasında uzmanlık dernekleri çalışmalarını yaparak Bakanlığa ilettiler. Yan dallarla birlikte neredeyse 100’e yaklaşan uzmanlık alanları ile ilgili müfredat çalışmasında 7-8 aylık bir süreden sonra sona ulaşılacaktır.

 

Geçtiğimiz hafta sonu yapılan Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı’nda bu konuyla ilgili Tıpta Uzmanlık Kurulu sekreteryasını yürüten Dr. Engin Uçar detaylı bir şekilde bilgi aktardı.

 

Birçok uzmanlık alanının yaşadığı “birbiri içine girme” sorununa ise bu müfredat çalışmasıyla son verilecek. Sayın Uçar, uzmanlık alanlarında yaşanan bu karışıklıklarla ilgili olarak “Temel ölçü, kişinin o eğitimi alıp almadığı olacaktır” dedi. Yani bir KBB uzmanı tiroid ameliyatıyla ilgili eğitim alıyorsa (yani KBB eğitim müfredatında varsa) tiroidektomi yapabilecek. Bir kadın-doğumcu USG eğitimi müfredatında varsa ultrason yapabilecek.

 

Müfredatların son şekli verilince de, elbette bu konuda son nokta konulmuş olacak gibi görünse de, bir süre daha tartışmalar devam edecektir.

Sayın Uçar, son zamanlarda azalan TUS kontenjanlarının bir süre daha böyle gideceğini söylerken, aslında radyasyon onkolojisi gibi bazı alanlarda da Avrupa ortalamasının üzerinde olduğumuzu, aslen açık olan branşlarda kadroların olması gerektiğini belirtti.

 

Sayın Uçar’ın asistan eğitimiyle de ilgili söylediklerinde ise kişisel fikri olarak ifade ettiği ve “ideal” olarak belirttiği şu cümle dikkatimi çekti “Bir sağlık kurumunda eğer asistansız şekilde sağlık hizmeti verilebiliniyorsa, o kuruma asistan verilmeli”. Yani klinikler sadece “iş yaptırmak-angaryaları yaptırmak” amacıyla asistan kadrosu istememeli, asistanların temel görevi sağlık hizmeti değil, eğitim almak olmalı. Tıpkı internler olmadan da üniversitelerde sağlık hizmetinin devam etmesi gibi asistanlarda da aynı duruma gelinebilmeli.

 

Gerçekten de bu fikrin henüz üniversite camiasında bile yerleşmeden Tıpta Uzmanlık Kurulu sekreteryası tarafından söylenmesi, anlayışı ifade etmesi bakımından çok önemlidir. Asistanlık sürecine ve eğitim sürecine yapılacak katkıların elbette “gerçekçi” olmasının yanında bir “ideal”e bağlı olarak da yürütülmesi gerekir.

 

Sayın Uçar’ın bir diğer uyarısı da pediatri alanıyla ilgili oldu. Kendisi de bir dâhiliyeci ve üst ihtisas olarak gastroenteroloji yapmış birisi olarak Uçar, iç hastalıklarını en fazla baltalayan yan dallaşma sürecinin şimdi pediatride de yaşanacağını vurguladı.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) ömer faruk atay (uzman hekim)
12.12.2011 00:09:23
Sayın Engin Uçar akl-ı selim sahibi ve çok beyefendi,idealist bir meslekdaşımız.Şayet yapmak istediklerini tahakkuk ettirirse büyük hizmeti geçer.Branşlaşma konusunda öncelikle Türkiye de hangi dallarda kaç hekime ihtiyaç olduğu belirlenmelidir.Uzmanlık eğitimi sıradışı,selektif bir iş olarak görülerek müfredat programı hazırlanmalı ve standard olmalıdır.Engin Bey bir dal veya yandal ile ilgili olarak tıp fakülteleri ile uzmanlık derneklerinin yanısıra olabildiğince çok hekimin görüşünü alarak herbir dal veya yan dal için ayrı analiz ettirmeli ve buna göre müfredat programları belirlenerek eğitim veren kliniklerin imkanları genişletilmelidir.Kendilerinin dediği gibi anadallar asla ihmal edilmemelidir,örneğin bir dahiliye uzmanı sağlam bir yoğun bakım bilgisine ve pratiğine sahip olmalıdır.Uzmanlık eğitiminin kalitesini arttıran çok önemli bir unsurda tıp eğitiminin çok nitelikli olmasıdır.İyi yetişmiş bilgili pratisyen hekim iyi bir uzman olmak için gerekli ön şartı haiz demekdir.Yani tıp fakültesi 1.sınıfından itibaren eğitimin çıtasını yüksek tutmalıdır.Her hekimin uzman olması şart olmadığına göre pratisyen hekimliğide özenilen,itibarı yükselen bir konuma getirmelidir.Saygılarımla arz ederim.Ö.Faruk Atay
People
1
2) ersin aydemir (üroloji uzmanı)
09.12.2011 21:44:54
Dr. Engin Uçar ın söyledikleri çok doğru aynen katılıyorum. özellikle tus kadroları ihtiyaç olan bölümlere açılmalı
People
0
3) metin kardeş (aile hekimi uzmanı)
06.12.2011 14:20:53
Tarih ne kadar güzel bir öğretmen.Bir zamanlar burunları kaf dağında olanlara ne güzel dersler veriyor.Çocuk hastalıkları ve Dahiliye klinikleri yıllaraca aile hekilimliği asistanalarına ZULÜM etti.Onların bakanlığa yaptıkları baskı ile halen daha aile hekimliği uzmanları sıkıntı çekmekte.Ben asistanlık yaptığımda astım hastasını tedavi ediyorum ama uzman olunca astım ilaçlarını yazamıyorum.Bunun izahını yapacak bir vatandaş varmı.Aile hekilmliği uzmanlarının asİstanlık eğitimleri zulüme uğrayarak geçti.Zalimlere tarih çok iyi dersler verecek hele bi bekleyin(iyilerine sözümüz yok üzerlerine alınmasınlar)
People
0
4) ali karadeniz (dr)
06.12.2011 09:47:39
ne müfredatı allahaşkına
sen laboratuvara bi iki ay kafa uzatan adama mikrobiyoloji ünvanıyla 4 sene emek verene aynı ünvanı veriyorsun birde müfredat diyorsunuz
şimdi yorum yapıp 1 yılımız laboratuvarda yorumu yaparlar
herkes o rotasyonların ne kadar gerçekçi olduğunu biliyor
dahiliyeci kardiyolog,göğüs,acil,enfeksiyon ünvanı alıyormu ki
bakanlıkta adamı olan ünvanı alıyor bu haksızlık mutlaka birgün düzelecek ama bu sürede haksızlık yanlarına kar kalacak
People
1
5) iç hastalıkları (uzman)
06.12.2011 08:38:19
dahiliye uzmanları için kardiyoloji ve göğüs hastalıkları yan dal eğitimi dernekler tarafından neden engellendi.hekimler kadar kendi mesleğine zarar veren kendi işini aşağilayan sahip çıkmayan bir meslek görmedim.. bilin ki daha başımıza gelecekler dip yapmadı...çıkar kavgaları bitmeden de yapmayacak..
People
0
6) hasan ekim (dr)
05.12.2011 14:54:24
Tıp mesleği deneyime dayanır. Bir konuda özellikle de cerrahi bir girişimde deneyimi olmayanın o girişimi yapmaması gerekir. Misal verirsek, endovasküler cerrahi girişim konusunda yeterli deneyimi olmayan bir kalp damar cerrahının bu tip girişimleri yapmaması gerekir. Ama bir kalp damar cerrahı da akciğer rezeksiyonunda deneyimli ise bunu yapamazsın denemez. Özellikle transplantasyon yapan genel cerrahlar periferik vasküler cerrahi (Torasik aorta hariç) konusunda deneyimli olabilir. Periferik vasküler cerrahi girişim yapamazsın demek doğru olmaz. Belli bir konuda deneyimi olan bunu yaptığı cerrahi girişimler ve yayınlarla belgeleyen bir hocaya bunu yapamazsın, yaparsan komplikasyon gelişirse ağır ceza alırsın demek doğru olmaz. Deneyimli bir uzmandan yararlanmamak doğru değildir. Uzmanlık alanlarının zaman içinde artması normal, ancak deneyimi olan birine misal verirsek bir kalp damar cerrahına senin pediyatrik kalp cerrahisi diploman yok atriyal septal defekt ameliyatı yapamazsın demek hoş değildir.
People
0
7) Dr.Cevdett (g.c)
05.12.2011 12:17:49
Geçenlerde genel cerrahide yan dal olarak acil tıp uzmanlığı, göğüs cerrahisi, plastik cerrahi gibi branşları görünce çok şaşırdım. Peki bu branşlar yan dal ise TUS ile ilgili branşa girip uzmanlık yapmış olanlar da yan dal uzmanı mı olacak? Bu işleri kim ve neye göre düzenliyor acaba? Bu konulardan uzmanlık derneklerinin heberi var mıdır?
Yazarlar
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
28/06-30/06 5. Karadeniz Hematoloji Sempozyumu HEMATOLOJİ SAMS
28/08-29/08 Çocuklarda Motilite Bozuklukları Sempozyumu ÇOCUK... İSTA
27/08-31/08 20. Ulusal Anatomi Kongresi ANATOMİ İSTA
05/09-08/09 6. DOD Dermatoloji Gündemi DERMATOLOJİ SAKA
12/09-13/09 SCAI Menata Mentor Course-SCAI 2019 KALP VE... İSTA
14/09-14/09 7. Multidisipliner Nöroendokrin Tümör Sempozyumu NÖROLOJİ ANKA
11/09-14/09 World Congress of Perinatal Medicine KADIN... İSTA