YAZARLAR

Tüm Yazarlar

Hastane Yönetiminde Başarının Anahtarı-2Dr. Mehmet DEMİR
Dr. Mehmet DEMİR

04.06.2012, Pazartesi

Tüm Yazıları

Siyasi ve etik alınan kararlarla hasta haklarında gelinen nokta, iletişim imkânlarının gelişmesi, toplumun bilgi ve görgü seviyesinin artması hastaların beklentilerini sürekli yükseltmekte. Devlet eskiden “Bilmiyorum, görmüyorum, duymuyorum.” diyordu.  Bilişim teknolojisinin verdiği imkânlarla MEDULA, SA⁄LIK-NET gibi izleme ve değerlendirme araçlarıyla adeta hasta muayene odasının içinde dahi artık devlet var. Tedarikçilerin geldiği nokta da ortada. Siz leb demeden onlar leblebiyi getiriyorlar. Sanırım sağlık çalışanları, bu yapı içinde henüz gücü tam oturmamış unsur olarak karşımızda duruyor. Sağlık çalışanlarının sendikalar ile örgütlenmesi ve yeni meslekler kanunu ile elde edilen haklar bu gücün geliştiğinin de bir göstergesi. Diğer taraftan hizmet talebinin artmasına karşılık sağlık insan gücündeki yetersizlik ve şu an sağlık personeli arasında işsizliğin olmaması, özel sektörün de sistem içinde istihdam edici bir güç olarak varlığı sağlık çalışanlarını her şeye rağmen kıymetli kılıyor.

Bu yapı içinde hastane organizasyonunun büyük bir mücadele vermesi gerekiyor. Başarıya ulaşmak çok da kolay görünmüyor. Memnun edilmesi, dengede tutulması gereken çok sayıda unsur var. Bazen elinizde güçlü bir araç olması da yeterli olmayabilir. Kalite ve akreditasyon gibi araçları üç beş milyonluk bir ülkede kolaylıkla uygulayabilirsiniz. Ülkemiz gibi büyük bir coğrafya ve nüfusta bunları uygulamak biraz daha fazla çalışmayı gerektiriyor.

 

Her ülkenin kendine özgü kullandığı kalite ve akreditasyon programlarının bir benzeri olan ve ülkemiz için geliştirilen HKS, bugün için önemli bir araç haline gelmiştir. Bu sadece dokümanlarda yer alan teorik bir programdan öte, son derece canlı ve işlevsel bir araç haline gelmiştir. Bakanlığın ciddi bir şekilde bu alana eğilmesi sonucu, Edirne’den Hakkâri’ye kadar yetişmiş uygulayıcı ve değerlendirici profesyonel çalışanları ile kervan yoluna devam etmekte. Özel veya kamu hastanesi ayrımı yapmadan tüm hastanelerin başarısı için çalışılmakta. HKS sistemi yoluna devam ederken kendi ihtiyacı olan insan gücünün de yetişmesini sağlıyor. En son yapılan 2011 yılı merkezi değerlendirmesinde, bu alanda yetişmiş 379 HKS değerlendiricisi, özel ve kamu 890 kurumu 50 iş günü içinde değerlendirerek bir başarıya imza atmıştır. Bu değerlendirmeler, kuru bir akreditasyon veya ISO değerlendirmesinden öte işlevsel ve önemli sonuçlar doğurmaktadır. Özel-kamu tüm hastaneleri ve sağlık çalışanlarını etkileyen ve onları hastane kalitesinin bir tarafı haline getiren ve aynı zamanda farkındalığı artıran değerlendirmeler olarak görülmektedir.

 

HKS hastane başarısında önemli bir araç. Hastanenin tamamını kapsıyor. Sistem içinde klinik kalite, hasta güvenliği, hasta ve çalışan memnuniyeti, tesis güvenliği, haklar ve sorumluluklar, hizmet içi eğitim, kısaca her şey var. Bütün hastanenin hem klinik faaliyetlerini hem teknik faaliyetlerini hem idari faaliyetlerini içeren hem de hastanenin devletle, hastayla, üçüncü taraflarla ve çalışanlarla ilişkilerini düzenleyen standartları içeriyor. HKS son derece sistematik ve pratiği yıllardır yapılıyor. Bu pratik, tecrübeyle ülkemiz şartlarına göre geliştiriliyor.

 

Hastane başarısında ekip çalışması önemli bir husus. HKS ekip çalışmasını destekliyor. Hastanenin tüm personeli mutlaka bazı standartları yerine getirebilmek amacıyla biraraya geliyor. Komite toplantıları buna iyi bir örnek. Pratik uygulamalara baktığımızda, bu zamana kadar hastane ortamında hiç biraraya gelmemiş bazı unvandaki çalışanlar hastaneyi birlikte sahipleniyorlar. Farkına varılmadan bir tesanüt oluşuyor.

Sağlık hizmetlerinde başarı için ikna, önemli bir kontrol düğmesi. HKS aynı zamanda iyi bir ikna aracı. Dengede tutulması gereken bütün tarafları ikna edecek yeterli standartlara sahip. HKS’nin detaylarına bakıldığı zaman her bir standardın altındaki alt parametrenin aslında arka planda birilerini ikna ettiğini görüyoruz.

 

HKS aynı zamanda iyi bir kötü gün dostu. Hastanelerde alınan tüm tedbirlere, eğitimlere ve iyi uygulamalara rağmen istenmeyen olaylar gelişebiliyor. HKS çerçevesinde yaptığımız çalışmalar istenmeyen olaylar geliştiğinde vicdanlarımıza ve hukuku süreçlere karşılık “Biz görevimizi yaptık, bu bir komplikasyondur, önlenemez bir olaydır.”  diyebilme hakkını veriyor. Bu durumlarda oluşan bireysel ve kurumsal stresle mücadele etmede nefes almamızı sağlıyor.

 

Sağlık sistemimizde personel hareketliliği de dikkat çekici. Özel sektörün de hastanecilikte rol almasıyla bu hareketlilik daha da artmış görünüyor. Sağlık personeli açısından bir immobilizasyon var. Tecrübeli olsa da, bir hastaneye tayini çıkıp göreve başlayan her personel, hastane başarısında yeni olmasından kaynaklanan olumsuz bir etki yapabilir. HKS ile her hastanede, bir marketler zincirindeki gibi her markette her şey aynı yerinde. Farklı bir şehirdeki zincir markete gittiğinizde de kendinizi kendi şehrinizdeki markete girmiş gibi hissediyorsanız, HKS de hastanelerde çalışanlar açısından aynı havayı oluşturuyor.

 

Ülkemizin bir ürünü olan HKS önümüzdeki yıllarda bazı risklerle karşılaşabilir. Sağlık turizmi konusunda hem kamu hem de özel hastanelerde çalışmalar yoğunlaştı. Bakanlığımız da bu konuyu destekliyor.  Yabancı hastalara kamu hastanelerinin hizmet verebilmesi için hastanelere cazip gelen dişe dokunur fiyat tarifesi yayınlanmış durumda. Özel sektöre ait hastanelerde ise süreç daha hızlı ilerliyor. Bu süreç başka ülkelere ait akreditasyon modellerinin uygulanması baskısını oluşturabilecektir. Dışarıdan hazır gelen kimilerine göre daha kolay ve cazip gelebilir. Sağlık turizminin popülarize olmuş rüzgârıyla HKS’nin yabani akreditasyon modellerine kurban edilmemesi gerektiğini düşünüyoruz.

Başarı için HKS yoldaki iyi bir ışık.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

Bu konuya yorum yazılmamıştır.
Yazarlar
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
ETKİNLİKLER
TarihEtkinlikKategoriYer