YAZARLAR

Tüm Yazarlar

Tam günDr. Mehmet DEMİR
Dr. Mehmet DEMİR

22.10.2007, Pazartesi

Tüm Yazıları
Tam gün yasasının ciddiyet kazanması ile birlikte son günlerde organize olmasa da itiraz seslerinin yükselmeye başladığı görülüyor. Maalesef siyasi otorite karşısında konuyu müzakere edebilecek ve karşı bir denge oluşturabilecek dişe dokunur bir güç de ortada görülmüyor. Muayenehanecilik konusunda fotoğrafı doğru okumak adına meslektaşların çok hoşuna gitmeyecek şeyler yazmış olsam da bir hakkın elden gidiyor olması beni de rahatsız ediyor. İkinci perdesini yeni yeni aralayan siyasetin bu perdedeki en popüler atraksiyonlarından birisi olacak olan tam gün yasasına karşı koymak da zor görünüyor. Diğer taraftan konunun en üst düzeyde Sayın Başbakanımız ve Bakanımız tarafından birçok defa ifade edilmiş olması ve yeni acil eylem planında yer alması geri bir adımı da güçleştiriyor. Ayrıca halkın konuya yakın ilgisi de ayrı bir mesele.

Hekimlerin mesleki dayanışma gücünden ziyade bireysel güçlerine güven duyma eğilimleri yapılacak bu düzenlemeye karşı topyekûn bir güç oluşturmalarını da zorlaştırıyor. Mesleğin tabiatı gereği oluşan özgüven duygusu tek başına olduğunda alternatifsiz ve muhtaç olunan hekimi “Ne olursa olsun nasılsa ben kendi çözümümü kendim bulurum” düşüncesine itebiliyor. Ancak bu bireysellik maddi veya manevi milli hasılanın paylaşımında hekimlerin birlikte hareket edip güç olmalarına engel oluyor. Bunu da herkes biliyor. Geldiğimiz bu savunmasız durumda kendi kendimizi kandıracak ve kimseyi inandıramayacağımız yaklaşımlardan vazgeçerek doğru bir tam gün yasası için gayret göstermemiz gerektiğini düşünüyorum.

Bu aşamada doğru sorular sormamız dürüst cevaplar vermemiz gerekiyor. Neden siyasi otorite inatla tam gün yasasını istiyor? Bunun dürüst cevabı nedir? İnsanlar ameliyat olmak, hastaneye yatmak, teşhis ve tedavisinin hastanelerde doğru dürüst yapılması için önceden muayenehanelerde cebinden para ödemek istemiyor. Neden hekimler inatla muayenehane açmak istiyor? Devletin verdiği 1.400 YTL maaşın üçte ikisini sadece ev kirasına veren, ancak altı yıl tıp eğitimi üzerine beş yıl ihtisas yaparak uzman olabilen hekimler geçinmek istiyor. İki istek de doğru değil mi? Son beş yıla kadar hekimleri kamuda komik maaşlarla çalıştırıp muayenehanelerinde vicdanlarıyla baş başa bırakıp hiçbir düzenleme yapmayanları, olayı görmezden gelenleri muhasebe yapmaya davet etmemiz gerekmiyor mu?

Sorunun bu yönünün aslında çözümü belli değil mi? İster kamuda isterse kamu dışında çalışan hekimlerin bugün ve gelecekte geçimlerini sağlayacak ücretleri vermek devletin rahatlıkla düzenleyebileceği bir şey değil mi? Aslında bu konuda yolun çoğu geçilmedi mi? Sağlık Bakanlığı hastanelerinde çalışan uzman hekimlerin zaten yüzde 62’si tercihlerini yapmadılar mı? Üniversite ve Bakanlık eğitim hastanelerinde çalışan eğitim kadrolarının ücretlerine yönelik ayrıca yapılacak düzenleme ile bölgeler arası gelişmişlik farkını dikkate alan bir yaklaşım sorunun çözümünü kolaylaştıracaktır. Eğitim faktörünün, bölgeler arası gelişmişliğin ve branş özelliklerinin dikkate alındığı çok boyutlu bir matrisde değişen sabit ücrete ilave performans ücretleri herkes tarafından kabul görecektir.

Ücret konusu kadar önemli diğer bir konuda yönetsel konulardır. Sağlık alanı artık 657 ve 2547 sayılı Kanun’la yönetilemeyecek kadar özgün ve müstakil bir alan haline gelmiştir. Memuriyet felsefesi ile kamuda tam zamanlı doktor çalıştırmak kolay olmayacaktır. Ücret ve yönetsel sorunları çözmüş bir tam gün yasasının kalıcı ve hakkaniyetli olacağını düşünüyorum.
Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

Bu konuya yorum yazılmamıştır.
Yazarlar
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
ETKİNLİKLER
TarihEtkinlikKategoriYer