İçişleri Bakanlığı, yasa ve yönetmeliklere rağmen 'Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi' adı altında ard arda sağlık kuruluşları açan belediyeleri uyardı.
Bakanlık, yayınladığı bir genelge ile belediye sağlık hizmetlerinin yürütülmesi esnasında şirketler ve ihale koşulları ile ilgili sınırları çizdi. Bakanlık, belediyeye tanınan 'sağlık tesisi açma' ve işletme yetkisinin üçüncü şahıslara ihaleli yada ihalesiz devrinin suiistimal edilmemesini istedi. Söz konusu genelgenin ardından Ankara Dişhekimleri Odası, ödeme birimlerini bu kuruluşlara yapılan diş tedavi ödemelerinin durdurulması konusunda uyardı.
İçişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Zekeriya Şarbak imzasıyla, 81 il valiliğine gönderilen genelgede, Türk Dişhekimleri Birliği'nden alınan uyarı yazısında, son zamanlarda bazı belediyeler ve mahalli idare birliklerinin ağız ve diş sağlığı hizmetlerini yürüten birimlerini tamamıyla ya da kısmen özel şahıslara kiralamak suretiyle bu hizmetleri gördürdüğünün, özel şahıslar tarafından donatılan bu birimlerin hukuksal temeli olmamasına karşın belediye veya mahalli idare hizmet birliği sağlık tesisi gibi nitelendirildiği ve çalıştırıldığının tespit edildiği kaydedildi. 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun belediyelerin görev ve sorumluluklarını düzenleyen 14/b maddesinde belediyelerin sağlıkla ilgili her türlü tesisi açabileceği ve işletebileceğinin hüküm altına alındığını hatırlatan genelgede, büyükşehir belediyelerinin gerektiğinde sağlık, eğitim ve kültür hizmetleri için bina tesisler yapmak, kamu kurum ve kuruluşlarına ait bu hizmetlerle ilgili bina ve tesislerin her türlü bakımını, onarımını yapmak ve gerekli malzeme desteğini sağlayabileceğinin düzenlendiği ifade edildi.
Belediye Kanunu'nun 67. maddesinde belediyelerin ilk mahalli idareler genel seçimlerini izleyen altıncı ayın sonuna geçmemek üzere ihale yoluyla üçüncü şahıslara gördürülebileceği hizmetler arasında 'sağlıkla ilgili destek hizmetlerine' de yer verildiğini hatırlatan genelgede, Müsteşar Yardımcısı Şarbak şu ifadelere yer verdi:
"5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanununun 6.maddesinde ise birliklerin tüzüklerinde birliğe devredilmesi öngörülen mahalli müşterek nitelikteki hizmetlere ilişkin olarak üye mahalli idarelerin hak ve yetkilerine sahip olduğu belirtilmiştir. Yukarıda yer alan maddelerden de anlaşılacağı üzere, yürürlükteki mevzuat çerçevesinde belediyeler her türlü sağlık tesisini açabileceği ve işletebileceği gibi sağlık hizmetlerini ve sağlıkla ilgili destek hizmetlerini üçüncü şahıslara da gördürebileceklerdir. Ancak uygulamada belediyeler ve mahalli idare birliklerinin sağlık hizmetlerini yürütmek üzere şirket kurdukları veya kurulan şirketlere katıldıkları; bu şirketlerin de çalışmalarında ve müşterileriyle ilişkilerinde belediye tüzel kişiliğine ait belgeleri kullandıkları veya düzenledikleri belgelere belediyenin amblem, kaşe ve damgasını vurdukları müşahede edilmiştir. Belediyelerin kurdukları ya da kuruluşuna katıldıkları söz konusu şirketler, bakanlar kurulu iznini müteakip Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmakta olup, özel hukuk hükümlerine tabidirler. Dolayısıyla, ayrı bir tüzel kişiliği olan belediye şirketlerinin veya belediyenin ortak olduğu şirketlerin, belediyeye kanunla tanınan yetki ve imtiyazları belediye kamu tüzel kişiliğine ait belgeleri kullanmaları veya düzenledikleri belgelere bu tüzel kişiliğe ait amblem, kaşe veya damgaları vurmaları ayrıca kanunla belediyeye tanınan sağlık tesisi açma ve işletme yetkisinin üçüncü şahıslara ihaleli yada ihalesiz devri mümkün bulunmamaktadır. Bilgilerinizi ve gereğinin buna göre ifası için iliniz dahilindeki belediyelere duyurulmasını rica ederim."
İHA