YAZARLAR

Tüm Yazarlar

2008’deYeni Bir Sayfa… Uz. Dr. Ülkümen RODOPLU

Avrupa Acil Tıp Derneği II. Başkanı

Uz. Dr. Ülkümen RODOPLU

07.01.2008, Pazartesi

Tüm Yazıları
Merhaba; yeni yılın size ve sevdiklerinize huzur ve başarı getirmesini dilerim. Her işin başı sağlık ve sağlıklı yaşamaktır.

Rahat nefes alıp verebilmek. Ağrısız yaşayabilmek. Perhiz yapmadan canımızın çektiği ve doğanın bizlere sunduğu her besini yiyebilmek. İstediğimiz her türlü içeceği tüketebilmek. Yediklerimizi rahatça sindirebilmek. Yürürken sıkıntı çekmeden, oflayıp poflamadan veya göğüs ağrısı çekmeden, egzersizimizi tamamlayabilmek. Bunların hepsi aslında pek de kıymetini bilemediğimiz ancak, yitirdiğimizde ne kadar güzel olduğunu düşündüğümüz “nimetler” değil mi?

Günümüzün modern tıbbı, hastalık ortaya çıkmadan önce gerekli önlemleri alarak kişinin sağlıklı kalmasını amaçlamaktadır. Çünkü, hastalık ortaya çıktıktan sonra hem tedavisi daha masraflıdır hem de sağlık artık bir kez bozulmuş olur. Bu nedenle, hiçbir yakınması olmasa da her insanın belirli aralıklarla doktora başvurarak genel sağlık kontrolünden geçmesi gerekir.

Hekim arkadaşlarımın çok iyi bildiği gibi, koroner arter hastalıkları, hipertansiyon, diabet, kanser ve diğer birçok hastalıkta erken - doğru tanı koymak son derece önemlidir. Hiçbir belirti vermeden ve hastada hiçbir yakınmaya neden olmadan yıllarca sinsice seyreden, beyin, kalp, böbrekler gibi hayati organlara da zarar veren hipertansiyon, kolesterol yüksekliği ve diyabet gibi hastalıklarda da yine erken tanının ve düzenli tedavinin önemi büyüktür. Bizim için önemsiz olduğunu düşündüğünüz bir belirti ya da vücudumuzdaki bir değişiklik, çok önemli bir hastalığın ön habercisi olabilir.

Yukarıda sıraladığım tüm bu gerçekler doğrultusunda, iş yoğunluğu gibi çeşitli nedenlerle sağlıklarına yeterince önem vermeyen sağlık çalışanı ve hekim arkadaşlarıma 2008 yılı için önerilerim şunlardır:
Yılda bir kez (50 yaş üstünde her altı ayda bir) genel sağlık kontrolünden geçmeyi unutmayın.

Haftada en az dört gün egzersiz yapın. En ideal egzersiz “yürüme”dir. Önce yarım saat ile başlayın; sonra giderek süreyi arttırabilirsiniz. İyi bir yürüyüş ayakkabısı kullanmayı unutmayın.

Günde en az 2,5 litre su içmelisiniz (yaz aylarında 3 litre.)

Öğün atlamayın. Kahvaltınızı evde, ailenizle ve oturarak yapın. Öğlen ve akşam yemeklerinin dışında 10:00 ve 16:00 civarında ara öğün olarak meyve tercih edin.

Tatlı, şeker ve unlu yiyecekleri iyice azaltın.

Sigara içiyorsanız bu mektubu lütfen, burada kesin ve okumaya devam etmeyin. Size verebileceğim daha fazla bir mesaj kalmadı.

Yemeğinizi seçerken bir önceki öğünde ne tükettiğinizi düşünün. Sonraki öğünde farklı bir grup seçin. Örneğin, öğlen yemeğinde kuru fasulye, pilav ve salata yediyseniz, akşam tercihinizde protein içeren yağsız ızgara köfte olabilir. Yanında artık pilav, patates, börek gibi karbonhidrattan zengin bir besin yerine sebze yemeği alabilirsiniz.

Fındık, badem, ceviz, kestane çok değerli besin kaynaklarıdır. Her gün birinden ve bir avuç kadar tüketebilirsiniz. Bunu da ara öğünlerde yemeyi tercih edin.

Birlikte olmaktan keyif aldığınız insanları düşünün. Onlarla vakit geçirmeyi tercih edin.

Çizburger, sigara, stres ve televizyon keyfi yaşadığımız çağın “küresel salgını”dır. Bunlardan mutlaka kurtulun.

Sevgilerimle…
Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

Bu konuya yorum yazılmamıştır.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)