YAZARLAR

Tüm Yazarlar

Acil Servisler Renkleniyor Uz. Dr. Ülkümen RODOPLU

Avrupa Acil Tıp Derneği II. Başkanı

Uz. Dr. Ülkümen RODOPLU

15.02.2010, Pazartesi

Tüm Yazıları
16 Ekim 2009 Cuma tarihinde 27378 sayı ile Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul Ve Esasları Hakkında Tebliğ'in belki de en çok tartışılacak olan maddesi, üçüncü bölümde yer alan 8. maddesidir. Bu maddeye göre hastanelerin acil servislerinin yapısı hastaların önem sırasına göre kırmızı, sarı ve yeşil bölgelere ayrılıyor. Hasta, durumunun aciliyetine göre kırmızı, sarı ve yeşil bölgelere alınacak. Hayati tehlikesi olan olgular kırmızı alana alınırken, sarı alana hayati riski olmayan ancak durumu ciddi hastalar yönlendirilecek. Yeşil alan ise bekletilmesinde sakınca görülmeyen hastalar için ayrılacak.

Triyaj uygulaması ve renkler konusunda bu Yönetmelik'te ciddi bir hata yapılmaktadır. Tebliğ'de anlatılan ve tanımlanan, aslında "afetlerde" kullanılan triyaja işaret etmektedir. Oysa acil servislerde uygulanan triyaj çok farklıdır. Standart acil servis triyajı, daha ciddi hastaların daha hızlı tanımlanması ve tedavilerinin hızla başlatılmasını hedefler. Her iki bacağı ampute olmuş, şok tablosunda bulunan bir hasta "afet" durumunda "siyah" alana alınır. Bu hastanın tedavisi için belki de saatlerce uğraşacak olan kısıtlı sayıdaki sağlık personeli kurtarabilecekleri hastalara, "kırmızı" veya "sarı" renk ile tanımlanmış hastalara bakar. Olağan zamanlarda ise bu hasta gerçek bir acildir ve tüm öncelik buna ayrılır. Hemen tedavi alanına alınarak eldeki bütün olanaklar seferber edilerek kurtarılmaya çalışılır.

Acil servisin renklendirilmesi ve hastaların triyajının buna göre yapılması Acil Tıp Dünyasında bilinen ve denenmiş bir uygulama değildir. Bu renklerin kullanıldığı triyaj işlemi, afetlerde yapılan uygulamadır. Afetlerde uygulanan triyaj ile acil servis girişinde uygulanan triyajın amacı birbirine tamamen zıttır. Acil servis girişinde triyaj görevlisi tarafından hastanın başvuru yakınması öğrenilir, basit bir öyküsü alınıp, kan basıncı, nabız, solunum sayısı, vücut sıcaklığı gibi vital bulguları değerlendirildikten sonra aciliyetine göre ilgili bakım birimine alınır. Doktoruna teslim edilir veya bekleme salonunda bekletilir.

Acil servislerde, eldeki tedavi alanlarının etkili bir şekilde kullanılması çok önemlidir. Alanların kırmızı, sarı, yeşil, hastalar için ayrılması çok doğru olmayacaktır. Bu, beraberinde çoğunlukla boş kalan tedavi alanlarına yol açacaktır. Buna da hiç gerek yoktur. Eldeki tüm olanakları hastalarımız için en etkili şekilde kullanmamız daha gerçekçidir. Yeşil renk ile ayrılan hastalar bekleyebilecek olan hastalar olduğundan bunlar, bekleme salonuna alınabilir. Bu da acil servis dışında olabilir. Yine de bekleme alanı, acil servis hemşiresi tarafından izlenmelidir. Burada fenalaşan, genel durumu bozulan hasta hemen tedavi alanlarına alınmalıdır.
Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

Bu konuya yorum yazılmamıştır.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
20/09-20/09 7. Geriatri Günleri GERİATRİ İZMİ
19/09-22/09 14. Ulusal Genç Yaşam ve 4.Klinik Romatoloji Kongresi ROMATOLOJİ KIBR
19/09-22/09 16. Ege Romatoloji Günleri ROMATOLOJİ İZMİ
19/09-22/09 16. Metabolik Sendrom Sempozyumu BESLENME... MUĞL
20/09-22/09 5. Klinik Embriyoloji Derneği Kongresi HİSTOLOJİ... İZMİ
21/09-24/09 Dünya Gastroenteroloji Kongresi 2019 GASTROENT... İSTA
25/09-27/09 4. Ulusal Çocuk Genetik Kongresi ÇOCUK... ANKA