11. Kalkınma Planı kapsamında hekim ve hemşire sayısı artırılacak...İşte diğer ayrıntılar!
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin ilk kalkınma planı olan 11. Kalkınma Planı (2019-2023) çerçevesinde, 100 bin kişiye düşen hemşire sayısının 206'dan 280'e çıkartılması hedefleniyor.
11. Kalkınma Planı kapsamında hekim ve hemşire sayısı artırılacak...İşte diğer ayrıntılar!
09 Temmuz 2019 - AA Yeşim Sert Karaaslan


2019-2023 dönemini kapsayan 11. Kalkınma Planı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın onayının ardından Türkiye Büyük Millet Meclisine sunuldu.

Kalkınma Planı'na göre, bulaşıcı olmayan hastalık risklerine yönelik olarak, sağlıklı yaşam tarzı teşvik edilecek, koruyucu ve tedavi edici hizmet kapasitesi geliştirilecek; çevre sağlığı, gıda güvenilirliği, fiziksel aktiviteye elverişli sahalar, sağlık okuryazarlığı, iş sağlığı ve güvenliği alanlarında sektörler ve kurumlar arası iş birliği ve koordinasyon artırılacak.

Sağlıklı yaşam tarzının teşvik edilmesi için sağlıklı beslenme ve hareketli yaşam alışkanlıkları kazandırılmasına yönelik eğitim, kamu spotu, kampanyalar gibi bilinçlendirme faaliyetleri yürütülecek.

Gıda güvenilirliği, obezite, çevre sağlığı gibi konularda çok paydaşlı sağlık sorumluluğu
modeli güçlendirilecek. Bulaşıcı olmayan hastalıklara yönelik risk faktörlerinin azaltılabilmesi için erken teşhis hizmetlerinin etkinliği artırılacak. Birinci basamak sağlık hizmetlerine ayrılan kaynakların akılcı, etkin ve verimli kullanılması sağlanacak.

Aile hekimlerinin sorumlulukları artırılacak

Aile hekimlerince sunulan sağlık hizmetlerini nitelik ve nicelik olarak iyileştirmek
suretiyle ihtiyacın bu aşamada karşılanması sağlanacak.

Sağlıklı hayat merkezlerinin sayısı artırılacak, bu merkezlerle kuvvetlendirilmiş ve
entegre edilmiş bir aile hekimliği yapısı oluşturularak gerekli olan birinci basamak sağlık
hizmetleri verilecek.

Bulaşıcı olmayan hastalıklar başta olmak üzere, hastalıklara ilişkin tarama ve teşhis gibi
süreçlerde aile hekimlerinin sorumlulukları artırılacak.

Aile hekimliği performans sistemi, ikinci ve üçüncü basamaklardaki performans
sistemiyle entegre bir biçimde, teşhis ve tedavinin isabetliliği ve hizmet miktarıyla orantılı
olarak yeniden tasarlanacak.

Birinci basamak sağlık hizmetlerinin daha fazla kullanılmasını sağlamak için finansal
tedbirler alınacak. Birinci basamak sağlık personeline yönelik hizmet içi eğitimler yeniden tasarlanacak.

Danışmanlık, tedavi ve rehabilitasyon merkezlerinin sayısı artırılacak

Bağımlılıkla mücadele alanında yürütülen sağlık hizmetlerine erişim kolaylaştırılacak, bu
alandaki faaliyetlerin etkinliği periyodik olarak izlenecek.

Kamu kurum ve kuruluşlarının bağımlılıkla mücadele konusunda etkinliğinin
artırılması, sunulan hizmetlerin genişletilmesi ve erişilebilirliğinin artırılması için ihtiyaç
duyulan insan kaynağının temini, altyapının kurulması ve cari harcamaların karşılanması
amacıyla bütçe imkanları artırılacak.

Bağımlıkla mücadele konusunda danışmanlık, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine
kolay erişiminin sağlanmasını teminen, bu hizmetlerin verildiği merkezlerin sayısı, sunulan hizmetin kalitesi yükseltilecek. Zorunlu tedavi kararlarının uygulanabileceği özelleşmiş tedavi merkezlerinin sayısı çoğaltılacak.

Alkol, tütün ve uyuşturucu gibi zararlı maddelerin kullanımıyla mücadele konusunda
bilinçlendirme çalışmaları yürütülecek. Bağımlılıkla mücadeleye yönelik yürütülen faaliyetlerin sonuçları ile toplumdaki madde kullanım sıklığı periyodik olarak yapılacak bilimsel araştırmalarla izlenecek.

Geriatri ve palyatif bakım hizmetleri sunan merkezlerin sayısı artırılacak

Evde sağlık hizmetleri yaygınlaştırılacak, başta kırsalda yaşayanlar olmak üzere yaşlılara sunulan sağlık hizmetlerine erişimin kolaylaştırılması, yaşlılara yönelik koruyucu ve tedavi edici hizmetlerin güçlendirilmesi sağlanacak. Evde sağlık hizmetleri yaygınlaştırılarak erişim, etkinlik ve kalite artırılacak ve yoğun bakım, palyatif bakım ve geriatri hizmetinin evde bakım hizmetleri ile entegrasyonu yapılacak.

Yaşlılara yönelik sağlık izlemleri gerçekleştirilecek, yaşla birlikte artan hastalıklara
ilişkin koruyucu ve tedavi edici hizmetler güçlendirilecek, geriatri ve palyatif bakım hizmetleri sunan merkezlerin sayısı artırılacak.

Acil sağlık, yoğun bakım, onkoloji, organ nakli hizmetleri gibi özellikli sağlık hizmetlerinin kapasitesi artırılarak hızı ve kalitesi yükseltilecek.

Özellikli sağlık hizmetleri merkezileştirilecek ve bu alanlarda hizmet veren hekimlere
yönelik yönetim modeli oluşturulacak. Acil servis hasta yoğunluğuna göre ihtiyaç olan yerlerde alternatif muayene alanları oluşturulacak. Acil sağlık hizmetlerinde ambulansların etkin kullanımı sağlanacak ve hastaneler ile 112 Kontrol Komuta Merkezleri arasındaki koordinasyon güçlendirilecek.

"Hizmet sunucularına yönelik akreditasyon sistemi kurulacak"

Kamu ve özel sağlık hizmet sunucularında yoğun bakım hizmetleri amacına uygun
kullanılacak biçimde etkinleştirilecek.

Sağlık hizmetinin kalitesinin geliştirilmesi için hizmet sunucularına yönelik akreditasyon
sistemi kurulacak, klinik kalitenin takibi ve denetiminde standart ve etkili bir süreç
oluşturulacak, klinik rehberlerin kullanımı ile sağlık hizmetlerinde klinik kalitenin ölçümü ve geliştirilmesi sağlanacak, klinik rehberlerin uygulanması yaygınlaştırılacak.

Akredite olan sağlık hizmet kuruluşu sayısı artırılacak. Veri ve kanıta dayalı politika oluşturmada girdi olarak kullanılabilecek, bilimsel araştırma ve analizlerde kullanılmaya elverişli, uluslararası karşılaştırmalara olanak sağlayan kalite ve ayrıntıda veri üretimi sağlanacak. Sağlık veri setleri yeniden yapılandırılarak, veri kalitesi artırılacak ve uluslararası mukayeseye imkan veren bir veri altyapısının oluşturulması sağlanacak. Kurumlar arası veri paylaşımı konusunda iş birliği ve koordinasyon geliştirilecek.

 Geleneksel ve tamamlayıcı tıpta hukuki düzenlemeler tamamlanacak

Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarında ürün ve hizmet güvenilirliği ile
standardizasyonun sağlanmasına yönelik hukuki düzenlemeler tamamlanacak, kontrol denetim mekanizması oluşturulacak. 

Geleneksel ve tamamlayıcı tıpta merkez sayısı ve kamu hastanelerindeki ünite sayısı
artırılacak, kontrol ve denetim mekanizmaları oluşturulacak. Tedarik zincirinin etkinliğini ve sürdürülebilirliğini sağlamak için uçtan uca yönetim yapısı oluşturulacak. İhtiyaç planlama, satın alma, sipariş, stok, lojistik ve sözleşme yönetimi alanlarında hukuki düzenlemeler ve bilişim altyapısı çalışmaları yapılacak.

Akılcı ilaç kullanımına yönelik özendirici mekanizmalar oluşturulacak

Sağlık market çalışmaları kapsamında, sağlık tesislerinde özellikle sık tüketilen ve
temininde güçlük yaşanılan malzeme gruplarında alternatif alım yöntemleri ile edinme maliyetleri düşürülecek.

Simülasyon destekli tıp eğitimi, biyomedikal mühendislik eğitimi ve hastane eczacılığı
eğitimi vermek amacıyla Simülasyon Destekli Eğitim ve Uygulama Merkezleri açılacak.

İlaç ve tıbbi sarf malzeme kullanım değerlendirme komisyonları kurularak aynı
endikasyon için hekimler tarafından oluşturulan tedavi maliyetleri karşılaştırılarak
gereksiz/yetersiz kullanımların önüne geçilmesi ve akılcı ilaç, akılcı tıbbi sarf malzemesi ve akılcı laboratuvar uygulamalarının kullanılması sağlanacak.

Akılcı ilaç kullanımı konusunda bilinç düzeyi artırılacak, izleme ve değerlendirme
çalışmaları güçlendirilecek. Antibiyotikler, solunum sistemi ilaçları ve psikiyatride kullanılan ilaçlar başta olmak üzere akılcı ilaç kullanımına yönelik özendirici ve zorlayıcı mekanizmalar oluşturulacak.

Yaşlı hastalar ve kronik hastalığı olan bireyler öncelikli olmak üzere kamuoyu bilinçlendirme faaliyetleri yoluyla akılcı ilaç kullanımı konusunda farkındalık artırılacak.

Hekimlerin akılcı ilaç kullanımı konusunda desteklenmesi ve denetimini teminen karar
destek sistemi kurulacak. Antimikrobiyal direncin düşürülmesine yönelik veteriner hekimlikte kullanılan ilaçların akılcı kullanımı konusunda ilgili kurumlar tarafından ortak çalışmalar yürütülecek. İlaç harcamalarının öngörülebilirliği ve sürdürülebilirliği artırılacak, harcamalarda etkinlik sağlanacak.

İlaç geri ödeme listesi periyodik olarak gözden geçirilecek. Yurt dışından temin edilen ilaçlar gibi gruplarda etkin bütçe kontrolü sağlanacak.

Sağlık turizmine yönelik hukuki düzenlemeler tamamlanacak 

 Türkiye'nin sağlık turizmi alanında tanınırlığı ve tercih edilirliği artırılacak ve sağlık turizmi hizmet kapasitesi nitelik ve nicelik olarak geliştirilecek. Sağlık turizmine yönelik hukuki düzenlemeler tamamlanacak, akreditasyon ve denetim altyapısı güçlendirilecek.

Medikal turizmin, termal turizmin yanı sıra yaşlı ve rehabilitasyon turizmiyle olan
entegrasyonu sağlanacak. Sağlık turizmi alanında Türkiye'nin tanıtım ve pazarlama faaliyetleri yürütülecek.

Sağlık sisteminde hizmet sunucusu ve ödeyici rolleri, hizmet kalitesi, mali
sürdürülebilirlik, denetim, performans başta olmak üzere daha etkin bir biçimde yerine
getirilecek şekilde güçlendirilecek.

Sosyal Güvenlik Kurumunun (SGK) sağlık harcamalarına ilişkin denetim kapasitesinin artırılması sağlanacak. Kamu kurum ve kuruluşlarıyla SGK arasında yapılan global bütçe anlaşmalarının hazırlık ve uygulama süreçlerinde hizmet, fiyat ve maliyet etkinlik analizlerinin yapılmasını sağlayacak sistem ve süreçler oluşturulacak.

Sağlık hizmet sunumunda kullanılan hizmet sunum fiyat yapısının doğru, gerçekçi ve
verimliliği özendiren bir yapıya kavuşturulmasını sağlamak üzere Teşhis İlişkili Gruplar
yöntemi uygulanarak yeni ve etkin bir fiyatlandırma yapısına geçilecek.

Üniversite hastanelerinin hastane işletmeciliği ayrıştırılarak, eğitim ve öğretim
hizmetlerinin etkin bir şekilde sunumuna imkan verecek şekilde yönetim, hizmet sunumu ve finansman yapısı itibarıyla sürdürülebilir bir yapıya kavuşturulacak.

Sağlık harcamalarında etkinliğin sağlanması için arz ve talep yönlü düzenlemeler hayata geçirilecek. İhtiyaç dışı tetkik, tahlil ve diğer işlemlerin azaltılması için tıbbi verilerin sisteme daha iyi entegre olması sağlanacak. Ortalamanın üzerinde yapılan tetkik ve tahlil işlemlerine ilişkin bir izleme ve bilgilendirme sistemi kurulacak.

Hekim ve hemşire sayısı artırılacak

Öte yandan, 2017'de 27, 9 olan 10 bin kişiye düşen hasta yatak sayısının 2023'te 30'a, 186 olan 100 bin kişiye düşen hekim sayısının 230'a, 100 bin kişiye düşen hemşire sayısının 206'dan 280'e çıkartılması hedefleniyor.

2023 hedeflerine göre, aile hekimliği birimi başına düşen nüfus ise 3 bin 207'den 2 bin 700'e düşürülecek. Bin canlı doğum için belirtilen bebek ölüm hızı 9,1'den 8,5'e ve 100 bin canlı doğumda 14,6 olan anne ölüm oranı da 13'e indirilecek. 

Ayrıca, 15 yaş ve üzerinde obezite görülme sıklığı yüzde 30'dan yüzde 29,1'e ve 15 yaş ve üzeri nüfusta 2016'da yüzde 31, 6 olan tütün ürünü kullanım sıklığı da yüzde 27'ye düşürülecek.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
1
1) Ali (Eczacı )
10.07.2019 12:53:02
Eczacı sayısı ne olacak azaltılacak mı kliniklerde akılcı ilaç uygulanmayacak mı? Eczacısız nereye kadar böyle. Yazık hastalara.
People
4
2) Özgür (Pratisyen)
09.07.2019 17:57:28
Hamit efendi devlet aile hekimlerine fazla maaş verirsem diğer doktorlar hoplar diye cari gider üzerinden maaşlara takviye yapıyor.Cari gider kalksın hiç kimse aile hekimliği sözleşmesi imzalamaz gider TSM de aynı maaşı alır.Aile hekimliği senin için kurulmadı aile hekimleri bu işe gönüllü olarak girer ve sözleşme imzalarlar biz olmasak sen işsiz kalırdın.Onun için buradan değişik isimlerle girip yorum yapmayın.
People
13
3) hasan (tds)
09.07.2019 13:15:39
hemşireler evrak işlerini bırakıp kendis işlerini yaparsa hemşire açığı kapanır hemde 130 bin diplomalı tıbbi sekreter işe girer.
People
1
4) hamit (sm)
09.07.2019 13:14:31
Aile sağlığı merkezinde resmi yazışmaları,hasta kabul işlemleri ve EBYS evrak taramalarını gönderme işlemlerini diplomalı tıbbi sekreterler yapıyor.
Doktorlar maliyetlerle Asmlerin giderleriyle uğraşmazsa hastalar daha memnun kalır.Doktorlar asıl işlerini yaparlar.
Türkiye geneli olarak işsizlikten kurutulur.
Aile sağlığı merkezleri doktorlar maaş+cari giderler alıyorlar. Aile sağlığı merkezinde resmi yazışmaları,hasta kabul işlemleri ve EBYS evrak taramalarını gönderme işlemlerini diplomalı tıbbi sekreterler yapıyor.
Eğer devlet carı giderler kendisi yaparsa her Aile sağlığı merkezinde 3 tane sağlık personeli Tıbbi sekreter çalışır.HEM hükümet işsizlikten rakamı düşer hemde sağlık personeli iş bulur.
Sağlık işçisi alımını Aile sağlığı merkezlerine Alımla yapsin.
Aile sağlığı merkezinde Doktorlar zaten maaşlarını alıyor.Aile sağlığı merkezinde  sınıfı 2 B sınıfı 2 sağlık teknikeri tıbbi sekreter çalışıyor.Asgarî ücret bazı yerlerde diploma kiraliyor az ücret veriyorlar.
Her ay Cari giderler  sınıfı 5300 B sınıfı 4700 EĞER şimdi yükselmiş se bilmiyorum.5 birimlik Aile sağlığı merkezinde doktor başı her ay 2000 toplanıyor.diğeri cepe atiliyor.bu cari giderler devler Aile sağlığı merkezine harcansin diye veriyor.bizlerde 4/D kadrosuna girmek istiyoruz.Doktorlar maliyetlerle Asmlerin giderleriyle uğraşmazsa hastalar daha memnun kalır.Doktorlar asıl işlerini yaparlar.
People
15
5) Diş (Hekimi)
09.07.2019 13:03:03
Hacamat ve sülükçülere bile yer verilmiş ama ilçelerde çalışıp döner sermayeden pay alamayan hekimlere yer verilmemiş..
SON HABERLER
ETİKETLER
istanbul aytan kar
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan Tarihi Detay Kategori
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
16/11-21/11 55. Ulusal Nöroloji Kongresi NÖROLOJİ ANTA
23/11-23/11 TMFTP Tıbbi Uygulamalar ve Hukuk Kongresi TIP... ANKA
23/11-23/11 Türk Kardiyoloji Derneği Ulusal Kardiyo Onkoloji Toplantısı KARDİYOLOJİ İSTA
21/11-24/11 15. Türkiye Acil Tıp Kongresi ACİL TIP ANTA
21/11-24/11 15. Türkiye Acil Tıp Kongresi ACİL TIP ANTA
20/11-24/11 24. Prof. Dr. A.Lütfi Tat Sempozyumu DERMATOLOJİ ANTA
22/11-24/11 7. Uluslararası Ürojinekoloji Kongresi ÜROLOJİ İSTA