Doktor dövmekle sağlık sorunu çözülmez
Prof Dr Temel Yılmaz HABERTÜRK'teki köşe yazısında son zamanların en büyük sorunu hekime şiddeti yazdı
Doktor dövmekle sağlık sorunu çözülmez
14 Nisan 2018 -

Prof Dr Temel Yılmaz yazısında şunları ifaede etti:

Doktorların dayak yemeleri normal mi?

 

BUNDAN kısa bir süre önce 14 Mart Tıp Bayramı’nın ertesi günü bir okurumdan e-posta aldım. Yazılanlar ilginç, yorumlar daha ilginç. Kişisel olarak bu ülkede doktorluğun en özverili ve en ağır iş yükünü üstlenen meslek gruplarından biri olduğuna inanıyorum. Tüm bunlara rağmen insanların doktorlara ve doktorluk mesleğine bakış açısı nasıl, birlikte okuyalım.

BİR OKUR MEKTUBU

Okur, “50 yaşındayım” diye başlıyor, “Doktorlar olaya para kazanmak değil de tedavi etmek amacıyla yaklaşsalar, belki hasta sayısı yarıya düşecek’’ diyor ve devam ediyor:

‘’Bu yaşıma kadar hastaneyle çok az işim oldu. 3 farklı basit hastalık için gittim, 3’ünü de tedavi edemediler. Yıllardır tekrarlayıp duruyor, internetten kendimi tedavi etmeye çalışıyorum. Ne hastalarını tedavi oldu mu diye takip ediyorlar, ne de ilaç verdikten sonra korunma yollarını anlatıyorlar. Hatta ilacı ne kadar kullanman gerektiğini bile söylemiyorlar. Bu anlattıklarım özel hastaneler. Hatta bir tedavim için Türkiye’nin İstanbul’daki en pahalı özel hastanelerine gittim, sonuç aynı. Ne hasta takibi var, ne korunma yolları. Ama ilaç firmalarıyla akçalı işler bol.” Sonra da şu yorumu yapıyor: “Dayak yemeleri normal.”

Ben bu okura yanıta, yazdığı son cümleden başlayarak vermeye çalışacağım.

ŞİDDET YANLISI OLDUK

Son 20 yıldan bu yana bu ülkede yaşayan herkesin ortak gözlemi odur ki, giderek daha fazla şiddeti sever bir toplum olduk. İlk gençlik yıllarını Kurtlar Vadisi benzeri şiddet dozu çok yüksek diziler izleyerek geçirmiş bir kuşak artık 40-50’li yaşlara geldi. Bu kuşaktan çoğu insan beğenmediği her şeyi iletişim ve uzlaşma kültürüyle değil şiddet kullanarak çözmeyi tercih eder durumda. Okurumuz da beğenmediği, eleştirdiği bir konuda çözümü ortaya koyuyor: “Doktorların dayak yemeleri normal.” Ancak okurun tanımladığı bu “normal”in kimin normali olduğu belli değil. Bu normal eğer “toplumsal bir normal” ise durum ürkütücü. Bu demektir ki, eşin evde hata yaptı dayak atarsın, devlet dairesinde memur yanlış yaptı döversin, polise kızıp saldırırsın.

Bu normal toplumun değil de okurun “şahsına ait bir normalse” bu da üzüntü verici. O zaman okura sormak gerek, dayak atmak istediğin kişi kim? Bir doktor.

BİR DOKTOR NASIL YETİŞİR?

Bu ülkede kolay doktor olunmaz. Bir doktoru, ailesi binbir emekle yetiştirir; çünkü çocuklarının doktor olması için bu ülkenin en iyilerinden biri olması gerekir. Bir öğrencinin üniversite sınavına giren milyonlarca kişi içinde ilk yüzde 5’e girmesi lazım. Başka tüm okullar 4 yıllık eğitim verirken bu çocuklar 6 yıl dünyanın en zor lisans eğitimini alır. En zor sınavlardan geçer. Bu sınavlarda hata olmaz, hoşgörü olmaz; çünkü söz konusu olan insan hayatlarıdır.

Sonra tıp fakültesinden mezun olur, bakanlık 2 yıl da zorunlu hizmete gönderir. Mühendisi, avukatı 4 yıl sonra kendi planını yapabilirken doktor bu hakkı 8 yıl sonra alabilir. Sonra bu insanı bir davranışı hoşuna gitmedi diye gel döv. Güzel de sevgili okurum, yarın kalp krizi geçirmeyeceğinizi kim garanti edebilir. Umarım hiç başınıza gelmez ama varsayalım kalp krizi geçirdiniz, nereye gideceksiniz? Hastaneye.

Diyelim ki saat gecenin 03.00’ü. Bütün şehir uyurken kim gelecek yardıma? O dövülmesinin size göre normal olduğu doktor. Belki sabaha kadar oturup kalp elektronuzdan gözlerini ayırmayacak, kalbiniz durursa kalp masajı yapacak. Sizi sağ salim kardiyoloji ekibine teslim edecek, sonra henüz bitmemiş 32 saatlik mesaisini tamamlamak üzere kliniğe gidecek. Size bir yaşam kazandırdığı için bir teşekkür bile edemeyeceksiniz, ama bilin ki her gece siz, aileniz, bütün şehir sıcak yatağınızda uyurken o genç doktorlar başka bir yaşam kurtarmak için acil kliniklerinde mücadele veriyor. Anlattıklarım bir bilimkurgu değil, benim de defalarca yaşadığım olaylar. Sevgili okurum, sizin normalinizi bilmiyorum ama bizim normalimizde doktora dayak atmayı normal bulanların ahlaken ve vicdanen normal sayılmayacağını belirtmek isterim.

**********

SAĞLIKTA PERFORMANS SİSTEMİ YARARLI MI?

Gelelim mektubun ikinci bölümüne. Diyorsunuz ki: “50 yaşına kadar hastanelerle çok az işim oldu. 3 farklı basit hastalık için gittim, 3’ünü de tedavi edemediler. Bu hastalıklar yıllardır tekrarlayıp durdu, bense internetten kendimi tedavi etmeye çalıştım.”

Sevgili okurum, 40 yıllık hekim olarak önerim, sakın ola ki sağlık sorunlarınızı internetten çözmeye çalışmayın. İnternet yığma bilgi verir, analiz, ayrıştırıcı yaklaşım vermez. Ancak yıllar alan bir tıp eğitimi analiz ve ayrıştırıcı mantık eğitimi verir.

Aslında tıp doğru adıyla “insan mühendisliği” dir. Siz internet bilgisiyle hastalık bulmaya çalışırsanız, karşınıza yüzlerce başka ihtimal çıkar, gece uykunuz kaçar. Sabah olunca koşup gideceğiniz insan yine doktorunuzdur.

Mektubunuzdaki en önemli eleştiri, doktorların yeteri kadar hastalarını takip etmedikleri, korunma yollarını anlatmadıkları, hangi ilacı ne kadar kullanması gerektiğini söylemedikleri yönünde. Burada haklısınız. Haklısınız da, hata doktorda mı, sistemin kendisinde mi, bunu sorgulamak gerek. Neden sorumlu doktor değil, biraz anlatmak isterim.

Bu ülkede uzun yıllardan bu yana doktora performans sistemi uygulanır. Performans, devlet kurumlarında açık ve yasal, özel hastanelerde örtülü, üstü kapalı yapılır. Bu sistem “Ne kadar çok hasta bakarsan o kadar fazla para kazanırsın” sistemidir. Doktor evini geçindirmek, çocuğunu okutmak için çok ve hızlı hasta bakmak zorundadır.

Polikliniklerin önünde sıra bekleyen o kadar çok insan olur ki, doktor her hastaya ancak 3-5 dakika zaman ayırabilir. Özel hastanelerde de bu sistem değişmez. Çünkü hastane, doktoru sürekli kontrol eder; baktığı hasta sayısını, istediği tahlilin, röntgenin kayıtlarını tutar, yetersizse işine son verir. Bu nedenle doktorun mesaide dinlenme lüksü yoktur. Mektubunuzda, “Doktorlar olaya para kazanmak değil de tedavi etmek amacıyla yaklaşsalar belki hasta sayısı yarıya düşecek” diyorsunuz. Bu düşünceniz de doğru değil. Bir doktor 100 hasta gelmişse, bunların 50’sini ertesi güne bırakma lüksüne sahip değil, kendisinden hemen hesap sorulur. Nasıl ki, bir belediye otobüsünde 50 koltuk varsa, şoförün sadece koltuk sayısı kadar yolcu alıp diğerlerini durakta bırakma lüksü yoksa, doktorun da hastaları ertesi güne bırakma gibi bir yetkisi yok.

Sizin belediye otobüsünde ayakta kalıp da fazla yolcu nedeniyle sıkıştığınız için otobüs şoförünü dövmenizin bir anlamı yok. Böyle bir şikâyetiniz varsa şehrin belediyesine dilekçe yazar, otobüs sayısının artırılmasını talep edersiniz. Sizin de bu ülkenin sağlık sorunundan şikâyetiniz varsa, bakanlığa bir dilekçe yazıp taleplerinizi sıralarsınız.

HEPİMİZ SORUMLUYUZ

Sevgili okurum, doktor dövmekle sağlık sorunu çözülmez. Doktorları, özellikle genç doktorları, bu ülkenin en yetenekli, en ciddi sınavlarını başarmış, en zor eğitimini almış güzel insanları zaten mezun olur olmaz, zorunlu hizmetlerle, performans uygulamalarıyla sistem dövüyor. Sonra özel klinikler, hastaneler dövüyor. Bir de siz döverseniz bu genç doktorlar nefes alamaz.

Geçen yıl kaç doktor intihar etti biliyor musunuz? Bu gencecik doktorlar neden yaşamlarını sonlandırıyor farkında mısınız?

Sağlık Bakanlığı’na soruyorum, bir günde 3 doktorun intiharından sonra doktorların yaşamını biraz iyileştirmek için sözler verdiniz, o zamandan bu yana ne yaptınız?

Yaşamını insanlığa adamış bu genç insanları yaşama bağlamak için biz ne yaptık? Bu doktorlara birazcık saygı ve sevgi çok mu zor? Neden bu kadar hoşgörüsüz sevgisiz bir toplum olduk biz?

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
19
1) ömer cenk AKPINAR (aile hekimi ( pratisyen ))
20.04.2018 15:05:23
suç : gıyabında ilaç yazdırmak , hakaret, sürme tehditi
delil : 2 adet ses kayıtlı güvenlik kamera kayıtları
1 sene arayla aynı olay , mahkemeye çıktık karşı taraf suçunu inkar etmedi karşı tarafın avukatı '' doktor hastaları koridora çekip hastaların görüntüsünü kaydediyor , seslerini kaydediyor , bu doktor kumpascı doktor '' hakime hanım tek celsede beraat kararı verdi , 2 adet 1 yıl arayla çekilmiş kamera kayıtlarını izlediğini kesinlikle düşünmüyorum .
sonuç: hasta yakını elini kolunu sallayarak çıktı , ben kumpasçı doktor oldum , bakanlığın avukatı zaten doğru düzgün konuşmadı bile, karşı tarafın avukatınıda hazine yani devlet avukatlık ücreti ödeyecek nerden baksanız 1000-1500tl öder. Yasayı , kanunu bıraktım savcı ve hakimlerde inanılmaz derecede bir çekememezlik ve nefret duygusu var ben buna benzer çok davaya girdim bundan artık kesin olarak eminim.Gıyabında ilaç yazdırma sonrasında bir aksilik çıksın beni süründürürler bu sitede bununla ilgili yazıları gördüm.
People
62
2) Özgür (Pratisyen)
17.04.2018 13:15:41
Bir çocuk hastayı muayene ederken babası korkma oğlum ben onları döverim demişti.Bende çocuğu severek baban sana bakmıyormu oğlum baban senin hasta olmanamı neden oluyor oğlum ben o babanı döverim demiştim adam şaşırmıştı .
People
14
3) kafacer (DR)
17.04.2018 11:37:43
kamuda çalışan uzman hekimlere ,( döner sermayeden pay verilmeden) , tekrar muayenehane açma hakkı verilirse sorun biraz çözüm yoluna girebilir.isteyen muayenehane açıp akşamüzeri çalışarak polikliniklerdeki hasta sayısının azalmasına da katkı yapar. Zaten prof.ünvanı olanlara bu hak verilmiş durumda..
People
36
4) hem dr. (hem de yaşlı.)
17.04.2018 11:29:42
DÖVÜN DOKTORLARI DÖVÜN. SAĞLIKÇIYI BU HALE GETİRENLER UTANSIN.HEM SOPA YERSİN , HEM DE MAHKEMEDEN CEZA ALIRSIN.
People
31
5) Hakan (Hekim)
17.04.2018 08:05:06
Öyle bir başlık olmuş ki;
"Doktor dövmekle el aşınmaz"
"Doktor dövmeyen dizini döver" gibi..
People
127
6) dr (dr)
16.04.2018 15:21:51
Bu tür kişilerle hergün karşılaşıyoruz. Bu tiplerin sözle yazıyla ikna edilmesi mümkün değildir. Ve bu davranış modeli maalesef çok kötü bir örnek oluşturarak doktora her türlü şiddeti doğal bir hak olarak ortaya koyuyor. Şiddetle ilgili söz ağızdan çıktığı anda kanuni işlem başlıyacak. Salıverme olmadan, içeri girecek. Bu türlerin hekim-hasta ilişkisine verdiği çok büyük ve geri dönüşümsüz zarar göz önüne alındığında, geç bile kalındı. Bu, işin kanuni önlem yönü.
Şiddete yol açan nedenleri ortadan kaldıracak düzenlemeleri hayata geçirmek ise sorunu çözmenin diğer yolu. Şişmiş hasta sirkülasyonunu azaltmak için sevk zincirinin ivedilikle ve kesin bir şekilde uygulamaya geçmesi gerek. Dünyada olduğu gibi, kamu kurumlarına başvuran hastanın başvuracağı ve izleyeceği yolu devlet belirler. Hastanın güveninin tesis edileceği bir 1. basamak, olmazsa duruma göre 2. veya 3. basamak; o kadar. Halen, hasta çok çeşitli nedenlerden dolayı bir türlü tatmin olamadığı için 1 haftada 5 ayrı üçüncü basamak hastanesine gidip farklı tedavi seçenekleriyle karşılaşınca şok geçiriyor ve hastane turlarına bir sonraki hafta tekrar başlıyor. Bu da sirkülasyon ve karmaşayı körüklüyor, devletimiz de çalışanlarıyla birlikte maddi ve manevi zarara uğruyor.
People
57
7) Abdullah (Hekim)
16.04.2018 14:27:30
Sağlık Bakanlığı’na soruyorum, bir günde 3 doktorun intiharından sonra doktorların yaşamını biraz iyileştirmek için sözler verdiniz, o zamandan bu yana ne yaptınız?
Prof.Dr.Temel Yılmaz
People
19
8) A (İ)
16.04.2018 13:07:08
Nasreddin hocanın fıkrası gibi. Hasta eleştirilerinde haklı ama suçu doktora bulması yanlış. Temel beyin tespitleri de doğru. E peki devlet ne yapsın be kardeşim. Doktor olup devlet kendisi mi muayene etsin hastaları? Bir yandan tıp fakülteleri açıyor, doktor sayısını arttırıyor, hastane acıyor, poliklinik sayısını arttırıyor, her yıl sağlığa milyarlarca dolar harcıyor, e bu devlet ne yapsın? Devlet elinden geleni yapıyor, doktor elinden geleni yapıyor ama sorunlar bitmiyor. Nerede peki yanlışlık?? Doktorlar performans sistemini suçluyor, ama doktoru verimli çalışmak için nasıl motive edeceksin başka türlü? Doktorların hepsine maksimum döneri çalışmaya bağlı olmaksızın versen , verimli çalişacağını nasıl garanti edeceksin ? Mesela ben şahsen böyle olsa günde 100 hasta bakmam, 20 hasta adam gibi bakarım, yine aynı yoğunlukta çalışıp yorulmuş olurum ama malpraktis riski azalır, hasta adam gibi hizmet alır. Ama bu sefer de randevu alamayan hastalar ne olacak ? Ayrıca kötü niyetli doktorlar 20 hastaya yine yalapşap bakıp, her fırsatta rapor ve izin alıp devletin iyi niyetini suistimal edebilir. Yani içinden çıkması zor bir mesele
People
91
9) dr.metin (uzman)
16.04.2018 11:10:57
doktorluk ayağa düşürülmüştür.saldırı ve hakaretlerin ardı arkası kesilmiyor.
People
69
10) Tbb (Acil pratisyen)
16.04.2018 10:33:42
MORALİMİZ KALMADI.ACİLLER ÇOK KÖTÜ DURUMDA.HİÇBİR DOKTOR ACİLDE ÇALIŞMAK İSTEMİYOR.SAĞLIK BAKANLIĞI BİZİ MAHVETTİ.ACİLDEKİ PRATİSYEN HEKİM TÜM İŞ YÜKÜNÜ ÇEKİYOR AMA DÖNER DE ALAMIYOR.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan TarihiDetayKategori
ETKİNLİKLER
TarihEtkinlikKategoriYer
26/04-29/0416. Hipertansiyon ve Kardiyovasküler Hastalıklar KongresiKARDİYOLOJİMUĞL
03/05-06/059. Ulusal Haseki Tıp KongresiDİĞERANTA
09/05-13/05V. Balkan Ülkeleri Anestezi GünleriANESTEZİY...GAZİ
22/06-24/06Ege Periton Kanseri ve Sıcak Kemoterapi SempozyumuTIBBİ...İZMİ
16/10-20/1027.Ulusal Dermatoloji KongresiDERMATOLOJİANTA