Lenf bezleri ne zaman tehlikeye işaret eder?
KadıköyŞifa Ataşehir Hastanesi Kulak Burun Boğaz Uzmanı Op. Dr. Hakan Yenice lenf bezlerinin ne zaman tehlikeye işaret ettiğini anlattı!
25 Ekim 2010 -

Boyun lenf bezleri vücudun hemen her bölgesine yayılmış olan lenfatik sistem adlı bağışıklık sisteminin bir parçasıdır. Çoğumuz, kulak altında, boyunun her iki tarafında, çene ve koltuk altlarında büyüyen bezelere yabancı değilizdir. Genellikle şişmiş bezeler, bölgesel bir enfeksiyonun sonucu oluşurlar. Bunun nedeni içerisindeki savaşçı hücre (lenfosit- antikor) sayısının artmasıdır. Genelde 1 cm çapına kadar olanlar normal kabul edilebilir. Daha büyükler mutlaka yakından takip edilmelidir. Boyunda çene altında, kulak ön ve arkasında, boyun orta hattı ve yanlarında, boyundaki en büyük kasın üst, orta ve altında gruplaşırlar. Baş boyunda herhangi bir yerde vücuda zarar verme potansiyeli olan bir olay varsa bu bezeler irileşir.

 

 

Kanserlerin büyük kısmı lenf yollarıyla yayılmaya çalışırlar ve uzun süre boyun bezelerine takılırlar. Aslında bu durum vücuttaki diğer bölgeler için de geçerlidir. Genellikle kanserin çevresindeki bölgeye ait lenf düğümleri tutulurlar. Sonra geniş yayılım olur.

Her büyüyen lenf bezi karşısında endişeye kapılmanıza gerek yoktur. Çocuklarda genellikle enfeksiyonlar ön plandadır. Dişiniz apse yaptığında çene altınızda şişen bezeler veya  bademcik  enfeksiyonuna bağlı büyüyen bezeler bir süre sonra kendi kendilerine ortadan kaybolurlar.

40 yaşını geçenlerde enfeksiyonların yanında kanser de akla gelmeli ve bu yönde araştırma yapmalıdır. Boyun orta hattında bulunan tiroid bezi (guatr vs) hastalıklarıyla karıştırılmamalıdır.

 

Nasıl ayırım yapılır?

 

Enfeksiyon kaynaklı olanlarda şu özellikle çoğu kez mevcuttur.

1) Ağrı olması

2) Son zamanlarda ortaya çıkmış olması

3) Üstteki ciltte kızarıklık olması

4) Enfeksiyon kaynağının görülebilir olması (bademcik, geniz eti, sinüzit, ağız içi vs..)

5) Muayenede yumuşak olması

 

Kanser kaynaklı olanlardaki muhtemel özellikler

1) Hastanın yaşı (40 üzeri)

2) Haftalar - aylardır var olması

3) Ağrı olmaması

4) Sert olması

5) Birbirine yapışık gibi duran lastik kıvamında birden fazla beze hissedilmesi

6) Kulak alt hizasında olması

7) Hastanın sigara, alkol kullanma öyküsü

 

KBB hekiminin detaylı muayenesi gerekir. Enfeksiyon öngörüldüyse (büyük bölümü bu gruptadır) ilaç tedavisi verilir, yakın takip edilir. Gerek görülürse kan ve radyolojik tetkik istenir. Tümör düşünülmüşse kaynaklanabileceği muhtemel yerler iyice muayene edilir. Baş- boyun radyolojik tetkikleri istenir. Muhtemel çıkış yerlerinden biyopsi alınır. Kitlenin üstünden de ince iğne biyopsisi yapılabilir  Tetkik sonuçlarına göre cerrahi ya da diğer tedavi yöntemleri uygulanır.

Boyundaki şişliklerde bir üçüncü ihtimal de doğumsal kitlelerin varlığıdır. Bunlar genellikle küçük yaşlarda fark edilmelerine karşın bazen ileri yaşlara kadar ortaya çıkmazlar. Enfeksiyon kapınca şişip ortaya çıkabilirler. Ciltten dışarı akıntıya neden olabilirler. Bunlar lenf düğümü (beze) değil kitledirler. İyi huyludurlar. Genellikle boyun orta hattında bulunurlar.Tedavileri cerrahidir.

 

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
10
1) MELİKE ARI (ÖPRETMEN)
03.08.2019 10:00:42
merhaba doktor bey boynumda şişlik vardı burada kardeşimin bademcik ameliyatını yapan güvendiğimiz bir kbbci uzman var boynumda şişlik ve nefes alamamayla göründüm guatr var genel cerraha gidin dedi ama ben ona ameliyat olmak istiyorum ne yapmalıyım
People
20
2) ahmet yildirim (mekatronik)
01.08.2019 14:33:58
Merhaba doktor bey yaşım 27 benim boynumunsağ tarafinda orta kisminda fasulye büyüklüğünde bir kitle var bu kitle kendimi bildim bileli var ama ağır hissetmiyorum hiç ağır hissetmediğim için doktora da gitmedim gitmem gerekiyor mu acaba
People
8
3) ceo (şirket yönetici)
26.07.2019 02:19:02
doktor bey ben bir firmada yöneticiyim. boğaz kısmında şişlik oldu. ultrason çekildi. lenf değilmiş. tiroid nodulu dendi. kbb uzmanı sizden iyi olmasın çok ilgilendi. nodul tek 2 cm . içinde nokta nokta kireç toplanmış. özel bir hastanede 2 kez iğne biyopsisi yaptılar. sonuç patolojiden "boş" geldi yanı doktor alamamış.ben sordum. benim kabahatım yok ben alıyorum hastanin anlaşmalı patoloğu sitolojiden anlamıyor herhalde böyle yazıyor. ben de ama iki kez özel sigortamdan yüklü bir çekim yaptınız. boş geldi. sonuç almadığım işe avuç dolusu para verdim, dedim. benim şirketim internet satış .ben de o zaman benden aldığınız ürün yerine gazete jkağıdı yollayacağım ama kredi kartınızdan istediğiniz marka ürünün parasını alacağım , hoşunuza gider mi dedim. hoş ayrılmadık.bu nasıl iş. kendisi mi yapamadı, patolog mu bakamadı. hem marka hastane niye dişarı yollar, kendi uzmanı yok mu
People
6
4) derviş (dr)
26.07.2019 02:06:55
dr hakan bey, ilahisinin. medimagazin'e böyle yazı yazılır mı. mesleki sorunlarla ilgili yazılara 3-5 yorum yazar hekimler. bazıları diğer mesledaşına çamur atar. bir sürü ıvır zıvır. yazınız rekor kırdı. 43 yorum var.hepsi tıp dışından vatandaşlar. çok sayıda beğeni almışlar.dertlerine çare arıyor. şimdi otur teker teker bu sütünlardan "klavye-poliklik yap". yorumcu rumuz x ' cevabımdir diye başla. eskiden bu işler posta, günaydın vb gazetelerinde yaplırdı ama dr cevap yazardı. haydar dümen sanırım hala herkese cevap veriyor. bu sayfalar genelde hekim için ama magazine halka açılmış. siz de ad soyad hastane ismini vererek kbb poliniklerini işgal eden önemli bir konuya değinmişsiniz.
öyle yazıp kaçmak yok. herkes kadıköy'e gelemez.buyrun buradan yakın...halkımız "bedava" doktor reçetesine bayılır. uygulamaz ama sorar.
People
10
5) Yasemin kara (Ev hanımı)
24.07.2019 18:29:07
İyi günler. Benim eşimin yıllardır çenesinin altında yağ bezesi vardı şimdi ceviz büyüklüğünde büyümüş acaba tehlike işaret eder mi?
People
4
6) ZEYNEP TEKELİ (SATIŞ)
17.07.2019 14:18:58
Merhaba benim bademcik de yağ bezesi cıktı ağız içi olduğu için ne zaman cıktı bilmiyorum ama şimdi ağrımaya başladı doktor yağ bezesi önemli değil diyerek gönderdi kötü bir şey olur mu
People
21
7) Abdurrahman (Öğretmen)
11.07.2019 12:57:57
Merhabalar benin boynumda nisan ayında şişlik oluştu hematolojiye gittim tomografi çektiler koltuk altımda boynumda ve iç bölgemde 3 tane lenf bezinin şiş olduğunu söylediler. Koltuk altındaki lenf nodu ameliyatla kesip alındı pataloji inceledi enfeksiyon sonucu şişmiş dediler. Doktorumuz takip edelim dedi. Ameliyattan 1 ay sonra ultrasonla boynundaki lenf noduna tekrar bakıldı aynı boyutta olduğunu ve kötü huylu olmayacağını düşündüğünü söyledi radyoloji doktoru ama inn uzmanı biyopsi ile bu lenf nodu alıp inceleyelim dedi kafam çok karışık ne yapmalıyım bilmiyorum.
People
22
8) Zeynep (Özel sektör parekendecilik)
25.06.2019 05:04:18
Merhabalar 2017 Ekim ayında aniden boynum şişti gribal enfeksiyon zannettim.Ateş arttı yutkunmam zorlaştı acil servise gittim Hastaneye yatış oldu tüm bölümler inceledi ensen endokrin bölümü kist içi kanama var tiroid te denildi tüm inçe iğne biyopsisi ilk gelen şüpheliydi sonra 2kez daha yapıldı yeterli gelmedi alınanlar pet çekindim temiz geldi Fakat benim problemim o günden beri sürekli her ay Boğaz enfeksiyonu geçiriyorum bademcik ameliyatı çoçukken oldum.Sesim gidiyor 1hafta hayatım felç konuşamıyorum su dahi zor içiyorum antibiyotik kullanıyorum her ay olması neden kaynaklıdır lütfen artık çok yoruldum.Sürekli Kkb aylık abone oldum Nasıl bir yol izlemem gerek yardımlarınızı rica ederim
People
21
9) Zeynep asya (Ev hanimi)
21.06.2019 09:07:31
Boynumda . Kasimda ve kol altimda ele gelen sislikler var uzun zamandir sert agri yok ve kikirdak gbi bezelyeden kucukler sizce ciddi biseymidir
People
47
10) Zeynep (Ebe)
10.06.2019 06:53:09
Boyun sol arka kısmında bir ay önce bir lenf nodu oluştu antibiyotik kullandım geçti.Şuan gena aynısı aynı yerde oluştu.Biir enfeksiyon belirtisi tok vücudumda.Ağrılı da değil.Korkmalımıyım?
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan Tarihi Detay Kategori
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
28/08-29/08 Çocuklarda Motilite Bozuklukları Sempozyumu ÇOCUK... İSTA
27/08-31/08 20. Ulusal Anatomi Kongresi ANATOMİ İSTA
05/09-08/09 6. DOD Dermatoloji Gündemi DERMATOLOJİ SAKA
12/09-13/09 SCAI Menata Mentor Course-SCAI 2019 KALP VE... İSTA
14/09-14/09 7. Multidisipliner Nöroendokrin Tümör Sempozyumu NÖROLOJİ ANKA
11/09-14/09 World Congress of Perinatal Medicine KADIN... İSTA
12/09-15/09 10. Ulusal Haseki Tıp Kongresi ve 9. Haseki Hemşirelik Sempozyumu HEMŞİRELİ... SAKA