Tıbbi Onkoloji Derneği: Kanser ilaçlarıyla ilgili reçete düzenlemesi doğru
Türk Tıbbi Onkoloji Derneği, SUT düzenlemesi ile alınan kanser ilaçları ile ilgili reçete düzenlemesinin hasta ve kamu yararına uygun bir karar olduğunu ifade ederek kararla, doğru branş hekimlerince reçete ve rapor yapılmasının sağlanmış olduğunu dile getirdi.
Tıbbi Onkoloji Derneği: Kanser ilaçlarıyla ilgili reçete düzenlemesi doğru
30 Kasım 2021 17:01 - MEDİMAGAZİN

28 Nisan’da Resmi Gazete yayınlanan Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) Sağlıkta Uygulama Tebliği (SUT) değişikliği ile bazı etken maddeli kanser ilaçlarının alınabilmesi için başvurulan sağlık kurulunda en az bir hematoloji veya tıbbi onkoloji uzman hekimin bulunması şartı getirilmiş, diğer branşların bazı ilaçları reçete etme yetkileri sınırlandırılmıştı. 

Türk Tıbbi Onkoloji Derneği, yayınladığı basın açıklamasında 28 Nisan 2021 tarihinde Resmi Gazete yayımlanan Sağlık Uygulama Tebliği’nde filgrastim, lenograstim, pegfilgrastim ve lipegfilgrastim etken maddeli ilaçların doğru branş hekimlerince reçete ve rapor yapılması sağlanmış olduğunu söyleyerek, bu düzenlemeden dolayı Sosyal Güvenlik Kurumuna ve Sağlık Bakanlığına teşekkürlerini sundu.

Türk Tıbbi Onkoloji Derneği, ayrıca takipçisi oldukları konuya ilişkin herhangi bir hasta mağduriyeti yaşanmadığını dile getirerek düzenlemenin kamu ve hasta yararına olduğunu ifade etti.

Açıklamada, Tıbbi Onkoloji Uzmanlığı’nın, 4 yıllık iç hastalıkları ihtisası üzerine yapılan ve ülkemizde sadece iç hastalıkları uzmanlarının sınavla girebileceği; kanserin teşhisi, kanser spesifik ilaçlarla medikal tedavisini yapılmaya teşebbüs edilmesi  ve kanser hastalarının bakımı üzerine eğitimi içeren 3 yıllık yan dal (üst) ihtisas uzmanlığı olduğu dile getirildi. Tıbbi Onkoloji Uzmanı olmayan branş hekimlerinin kanserin medikal tedavisini yapmaya teşebbüs etmelerinin hastaların mağduriyetine, kamunun kanser  ilaçları için ayırdığı kısıtlı kaynakların israfına yol açacağını dile getirilerek her hekimin kendi uzmanlığı doğrultusunda tedavi uygulaması gerektiği vurgusu yapıldı.

Yazıda, kendi branşı olmayan hekimlerin  kemoterapi uygulamaları, kanser hastalığı tedavisine dair ilaçları reçetelemeleri ve tedavide kullanmalarının, hekimlik branşlarının ihtisaslaşma amacına ve ihtisaslaşma mantığına da uygun olmayacağı dile getirildi.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
1
1) Ali gürbüz (Yan Dal uzmanı )
04.12.2021 12:18:14
Şimdi benim anlamadığım, rad. Onkoloji ekibi neden kendini onkolog ya da hematolog ile aynı görüyor?? Yahu bu adamlar iç hastalıkları uzmanı...eskiler 5 yıl, yeniler 4 yıl dahiliye ihtisası yapmış... Onun mecburi hizmetini yapmış, sonra sınava girmiş. 3 yıl da Yandal ihtisas yapmış. Mecburi yapmış. Ne yani TBI yaparken sizden yardım alan hematolog gibi KİT mi yapacaksınız? Ya da tüm hayatı boyunca takip ettikleri kolon meme akciğer hastalarının rt sini siz verince an sorumlu mu olacaksınız. Ben bugüne kadar rad onk ları eleştiren ya da aşağı gören , puan almasın diyen, hasta göndermek istemeyen bir onkolog hematolog görmedim. Ama kendini onkolog ya da hematolog gibi gören çok rad onk gördüm. Acaba burda sorun kimde? Kim kendini olmadığı bir şeymiş gibi görmek istiyor? Yok ilaç endüstrisi falan deyip bazı iftiralar atılıyor. Kaç gün icap tutmuş ? Kaç gün acilden hasta yatırmış? Kaç gün yoğun bakımları konsultasyona gitmiş? Kaç gün gece gündüz hastaneyi yol etmiş? Ben görmedim. Ama 5+3 yıllı emeği olan yan dal uzmanlarına dil uzatan çok gördüm. (en yakın örneği yorumlara bak) şua alıp 1 ay gelmeyen çok gördüm. Yatış protokolü 0 olan çok gördüm. Bu hasta kötü, eğer rt istiyorsanız yatırın verelim diyen çok gördüm... Tüm hastalar en ufak sıkıntısında bana geldi, komplikasyonlarında bana geldi, rt komplikasyonu yatıran rad onk hiç görmedim. O yüzden dil uzatmayın, iftira çamur yapmayın. Çünkü ainesi iştir kişinin lafa bakılmaz :)
People
4
2) Dr Arıcı (Doktor)
02.12.2021 19:44:39
Öncelikle kanser tedavisinin multidisipliner olduğuna inancı olmayan bir hekim olmamalı…
Yaklaşık 8 yıl öncesine kadar kemoterapi, hedefe yönelik tedavi veya komplikasyon yönetimine dair ilaçları vermiş olan bir branş hekimine bizim sayımızın yeterli olmadığı ve toplamda 10-12 kalem ilacın olduğu bir dönemde yaptıkları için teşekkürlerimi iletiyorum.
Gelelim esas soruna 2012 den sonrasında eğitimine başlamış onkoloji ile ilgilenen bir hekimin ( branş farketmeksizin) kurumunda zaten bir tıbbi ( medikal olarak geçmiyor ) onkolog bulunmakta. Biz Tıbbi Onkologlara bu ismin verilmesinin temel gerekçesi ise kanser hastalarının yönetiminde çoğu zaman yükü sahiplenecek bir branş olması gerekliliğidir. Evet doğrudur baş boyun kanserlerinde, serviks kanserlerinde veya beyin tümörlerinde esas işi yüklenen meslektaşlarımız Radyasyon Onkologlarımızdır ancak esas işi Tıbbi Onkoloji Uzmanlığı olan bizleri bile bu denli zorlayacak sayıda günlük pratiği değiştiren makalelerin yayınlandığı bir Tıbbi Onkoloji dinamizmini takip edebilen veya merak eden kaç farklı branş meslektaşımız var acaba ? Ülkemizdeki Tıbbi Onkolog sayısının 1000 sayısını aştığını kısa vadede 1500 sayısını ( ilgili diğer branşlar kadar ) göreceği de oldukça aşikardır. Durum bu iken üroonkoloji ile uğraşan bir üroloji hekiminin prostat kanserindeki tüm tedavileri yönetmesi , akciğer kanserine bakan bir göğüs hastalıkları hekiminin bu hastalık için immünoterapi yazmak istemesi radyasyon onkologlarının kemoterapi vermek istemesi Kolon CERRAHİSİ yapan bir meslektaşımızın adjuvan FOLFOX vermek istemesi ile eş değer kalmakta. Biz Tıbbi Onkologlar olarak nasıl bize gelen her hastanın biyopsisini yapmak, ameliyatına girmek veya radyoterapisini vermek için bir uğraş içinde değilsek doktorluk hayatının 7-8 yılında bu işin eğitimini almış bir hekimin alanına da müdahaleyi doğru bulmuyorum. Amacımız hastalara en uygun tedaviyi en doğru zamanda vermek olmalı bu yüzden multidisipliner yaklaşım benimseniyor. Bizlere ilaç karteli diyecek kadar hakaret seviyesine düşmüş meslektaşlarımdan dolayı bu mesajı paylaşmak zorunda hissettim. Saygılarımla
People
2
3) Ali Ölmezoğlu (Radyasyon Onkolojisi Uzmanı )
01.12.2021 20:50:16
Reçete kısıtlaması dünyada Türkiye dışında hiç bir ülkede uygulanmıyor çünkü Türkiye'de de olduğu gibi dünyada da Radyasyon Onkologları kanser hastası tedavi etmektedir. Haberde adı geçen ilaçlar kemoterapi ilacı olmayıp kanser tedavisi sırasında gelişen yan etkileri gidermeye yöneliktir. Bu kararla tedavisiz kalan hastalar cezalandırılmaktadır. İlgili kurumları hastaların mağduriyetini önleme konusunda anlayışlı olmaya davet ediyorum. Özellikle de karar vericilerin empati yapması için kendileri veya 1.derece yakınlarının bu mağduriyeti yaşamaları mı gerekiyor?
People
16
4) Oğuzhan Başçik (Hekim)
01.12.2021 10:50:48
Talihsiz bir durum ve yorum hastalarımız açısından. Her branşın tedavi ederken yan etki yönetimine dair ilaçları reçete edebilmesi önemli. Ayrıca kanser tedavisi hiçbir branşın tekelinde değil , karar ve süreçler olarak multidisipliner yürütülmesi gereken süreçlerdir, aksini iddia etmek günümüz tıbbına uygun bir yaklaşım değildir.
People
16
5) modern tıp (istifa )
01.12.2021 10:23:46
onkoloji ve hematoloji uzmanlarının inanın yatacak yerleri yok; ilac reçete kartelliklerinde gösterdikleri bu can siparhane savunmayı hastaları böcek ilaçlar gibi ilaçlayıp kt sonrası bizim yapacak bir şeyimiz yok diyeyip başlarından savmalarında da görmek istiyoruz
People
21
6) Nazmiye deniz arslan (Radyasyon onkolijisi)
01.12.2021 10:00:47
Radyasyon onkolojisi turkiyeye kanser tedavisini uygulamaya başlayan ilk branstir ve turkiyedeki tarihi cumhuriyetin kuruluş dönemine dayanır, medikal onkoloji ve hematoloji beraber hareket ettiğimiz zamanla ilaç endüstrisinin gücünü arkasına alarak on plana çıkmış kanser tedavisini beraber yürüttüğümüz braşlardır. 5 yıl boyunca kanser tedavisi esürecimiz kanser tedavilerinin sonuclarini yönetme
People
19
7) Hüseyin Tepetam (Radyasyon Onkoloji Uzmanı)
01.12.2021 09:53:44
Bahsi geçen ilaçlar sadece onkoloji hastalarında kullanılan ilaçlar olmayıp, infeksiyon hastalıkları uzmanı tarafından yazılabilen destek tedavi ilaçlarıdır. Nötropeni nedeniyle kullanılan ilaçlar sadece kemoterapi sonrası tercih edilmemektedir. Adında onkoloji ismi geçen ten Anabilimdalı olan Radyasyon Onkoljisi branşının 5 yıl boyunca eğitiminin tüm süresi boyunca onkoloji hastası tedavi eden bir kliniğe yan etki için ilaç yazamazsın demek bilimsel bir biastır. Bizle beraber çalışan tıbbi onkolog arkadaşlar, nefrolojik bir yan etkide nefrolojiye, hematolojik toksisitede hematolojiye, gastrointestinal yan etki varlığında gastroenteroloğa hastayı yönlendiriyorlar. Biz dahiliyeciyiz yan etkileri biz yönetebiliriz argümanı da doğru değil. Peki eğitimlerinde immünoloji olmayan bir branş nasıl oluyorda immünoterapileri kendileri yapmakta. İmmünoloji ve Alerji isimli bir branş var ve tüm immünolojik tedavileri de onlar yapsınlar. Tıbbi onkologlar ne zamandan beri immünolog oldular?
People
20
8) Ahmet gümüş (Yan Dal uzmanı )
30.11.2021 20:42:49
Kesinlikle doğru buluyorum... Medikal onkoloji ve hematoloji kanser tedavisini yönetme yetkisine sahip iki ana branştır. Hematolenfoid maligniteler ve KİT hematologların, diğer tüm solid tümörler med. Onkologların ana sorumlu olduğu alanlardır. Şimdi iç hastalıkları uzmanı olmayan, dahili komplikasyonları bilmeyen, hatta pek çoğunda yataklı servisi dahi olmayan, kanser tedavisinde yardımcı branşlar, bu hastaların ve hastalıkların ana ve esas sorumlusu değildir. Hematolog ve onkolog olmayan bir yerde bu hastaların tedavileri yönetilemez Yani bu hastalıkların ilaçlarını yazamamsı ulaşamaması gibi bir durum yoktur,
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)