Sağlık Bakanı: Hekim fazlası olmaması için tıp fakülteleri kontenjanlarını DONDURUYORUZ!
Sağlık Bakanı Mehmet Müezzinoğlu'nun açıklamaları, "Tıp fakültelerinin kontenjanları dondurulacak"
Sağlık Bakanı: Hekim fazlası olmaması için tıp fakülteleri kontenjanlarını DONDURUYORUZ!
06 Ocak 2016 - AA YEŞİM SERT KARAASLAN

Sağlık Bakanı Mehmet Müezzinoğlu, "Tıp fakültelerindeki kontenjanlarda 12 binlere çıktık. Bu 12 bin olarak devam ederse 2023'ten sonra hızla hekim fazlasına döner gibi bir fotoğraf oluşacak. 1 Ocak'ta YÖK Başkanımızla görüştük. Tıp fakültesi kontenjanlarını şimdi donduruyoruz. Yavaş yavaş da aşağı çekmeye başlayacağız" dedi.

 

 

Müezzinoğlu, AA'ya yaptığı açıklamada hekim ve hemşire açığının Türkiye'nin önümüzdeki iki üç yıl içindeki en temel sorunlarından biri olduğunu belirtti. Müezzinoğlu, "OECD ülkelerinin ortalamasına göre 10 bin nüfusa 37 hekim düşüyor. Yunanistan'da 10 bin nüfusa 72 hekim düşüyor. Türkiye'de ise 10 bin nüfusa 17 hekim düşüyor. OECD ülkelerinin ortalamasını aldığımızda, o ortalama 37, bizde 17. Yani yarısından daha az hekim sayımız var" diye konuştu.


YÖK Tıp fakülteleri kontenjan sayısını açıkladı


Müezzinoğlu, hemşire ve sağlık çalışanı sayısının ise OECD ortalamasının üçte biri düzeyinde olduğunu söyledi. Son yıllarda yapılan düzenlemeler sonrasında hemşire açığının hızla kapanmaya başladığını ifade eden Müezzinoğlu, şunları kaydetti:

"Geçtiğimiz yıl 20 bin, bu yıl yanılmıyorsam 30 bin ve gelecek yıl 40-50 binli rakamlarda hemşire olacak. Onların da istihdamıyla hemşire ve sağlık çalışanı açığımız büyük oranda kapanmış olacak.

Hekim açığında ise ilk defa bu yıl ilave 2 bin 500 fazla geldi, gelecek yıl 4 bin gelecek ve sonraki birkaç yıl 4 bin daha. Sonra da 5 bin ve 6 bin geliyor. Önümüzdeki 4-5 yılda yaklaşık 20 bin hekim normal rutin dışı ilave gelecek. Şu anda söylediğim rakam bu. Bizim sağlıklı sağlık hizmeti sunabilmemiz için 20 bin uzman hekim açığımız, 10 bin de pratisyen hekim açığımız var. Bu 2 bin 500'ler ve 4 binler, önümüzdeki 5 yılda bugünkü açığımızı kapatmaya yardım edecek. Ama ne yaparsak yapalım önümüzdeki 7-8 yılda hekim açığını öyle ya da böyle konuşacağız."


1 YIL ÖNCE MEDİMAGAZİN UYARMIŞTI


Hekim açığını kapatmak için son yıllarda tıp fakültelerinin sayısı ve öğrenci kontenjanların artırıldığına işaret eden Müzzinoğlu, bu kontenjanlarla uzun süre öğrenci alınması halinde ilerleyen yıllarda bu defa hekim fazlalığının gündeme gelebileceğine dikkati çekti. Müezzinoğlu, "Tıp fakültelerindeki kontenjanlarda 12 binlere çıktık. Bu 12 bin olarak devam ederse 2023'ten sonra da hızla hekim fazlasına döner gibi bir fotoğraf oluşacak. Onu 1 Ocak'ta YÖK Başkanımızla görüştük. Tıp fakültelerinin kontenjanlarını şimdi donduruyoruz. Yavaş yavaş da aşağı çekmeye başlayacağız ki çok öğrenci alarak yarın çok mezun vermek ve sonra da 'çok mezunu ne yapacağız' demek gibi bir fotoğrafla karşılaşmayalım" dedi.

Hemşirelere yönelik de geçen yıl bir düzenleme yapıldığını anımsatan Müezzinoğlu, sağlık meslek liselerinden mezun olanların artık hemşire değil yardımcı hemşire ya da sağlık elemanı olacaklarını anlattı.

- "50 civarında yabancı hekim Aile Hekimliğinde hizmete başladı"

Müezzinoğlu, yabancı doktorların Türkiye'de çalışabilmesi için Türkçe bilme şartı aramadıklarını belirterek, "Bize onun mesleği lazım. Düşünün ki çocuk kalp cerrahı. Cerrahın bana cerrahlığı önemli. Anneye soracağı ya da vereceği bilgi on cümledir. MR, tomografi, tetkik ve cerrahın yaptığı uygulamadır bize lazım olan" dedi.

Bu alanda görev yapan çok sayıda tercüman olduğunu dile getiren Müezzinoğlu, öncelikle hekimin bilgisi, tecrübesi ve Türkiye'ye, sağlık hizmetine sağlayacağı katkının önemli olduğunu bildirdi. Müezzinoğlu, "Şu anda yaklaşık 500 civarında yabancı uyruklu hekim Türkiye'de sağlık hizmeti veriyor. Bu, özel sektörde daha fazla. Çünkü önce özel sektörün önünü açmıştık. Son dönemde de 50 civarında yabancı hekim Aile Hekimliğinde hizmete başladı" açıklamasında bulundu.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) ALİ (HEMŞ)
19.03.2017 00:50:37
matematik sorusu çözmekle zeka seviyesini nasıl ölçüyoruz sayın Ali des(DR) Gerçekten çok komiksiniz
People
6
2) Ali des (Dr)
17.03.2017 18:51:53
Doktor fazlası olursa insanların sağlık işleri sakata gelir sağlık önemli bir iştir. Devamlı revaçta zor kazanılır bir meslek olmalıdır.her kişi tıp fak.tesisi kazanamamalı belirli zeka seviyesindeki insanlar doktor olmalıdır.
People
1
3) Sadık (Dr)
22.05.2016 12:45:04
Kpss çalışmaları ve Tus birlikte gidecek vesselam...
People
8
4) Diş hekimi (Diş hekimi)
11.01.2016 11:45:28
Aynı durum diş hekimleri içinde geçerlidir.Gerekli gereksiz her ile diş hekimliği fakültesi açıldı.Neymiş .... söz vermiş ...iline kesin açılacakmış.Yahu açılan ve eğitim görevlisi olmayan fakülteler var.Bu bürokratlar bunun da farkına varmalı.Gerçi bakanlıkta ve tkhk da ağız ve diş sağlığı daire başkanlığını bile yıllar sonra zorla oluşturulduktan sonra tekrar kaldıranlar bunun nasıl farkına varacaksa...
People
3
5) hakan kale (rad tek)
10.01.2016 15:14:51
problem sadece kontenjan meselesi değil. kısmen itü hariç, adam gibi üniversitemiz yok. hepsi lise düzeyinde. bu üni modeliyle ülke geri kalmıslıga mahkumdur. yıgınla niteliksiz meslek gurupları ve cahil diplomalılar yaratılıyor. cahilin en tehlikeli türü de diplomalı olanıdır.
People
7
6) Mücahit Altuntaş (iç hastalıkları uzmanı)
10.01.2016 13:50:09
Çok büyük kültürel ve teknolojik yaşam çelişkisi içindeyiz. Bu aynı zamanda mevcut sağlık sistemine göndermeler yapmamızı gerektiriyor. Onu yapmaya çalışıyorum.

Teknolojiyle çok övünüyoruz. Güncel teknolojiyi edinmekle çok övünüyoruz. Ama sağlık sektöründe bilgi aktarma , bütünsel yaklaşım ile uzmanlık ilişkileri yerlerde sürünüyor. Vurgum bundadır. Karın ağrım budur. İş yükünü bunu görerek çözebilirsiniz. Aynı sorun sağlıkta empati , iş bölümü eşgüdüm , yabancılaşma yada şiddet sorunlarıyla bağıntılı.

Eloğlu nano teknoloji yada hedeflenmiş tedavi yöntemlerini geliştirirken biz kendi aramızda sağlık alanında birinci basamaktan üniversiteye bilgi aktarım süreçlerini bile itibar etmiyoruz. Yada edemiyoruz.

Dahası sağlık sektörünün artan bu iş yüküne bön bön bakarken , ki ben buna üstü kapalı bir mobing hali de diyebiliyorum (!) , bir birimizi çaresizilk haline terk edebiliyoruz , yada hiç bir yaklaşımda bulunmuyoruz. Tenezzül bile etmiyoruz. Azıcık eleştiri ? Hayır. Üç maymun hali içindeyiz.

Türkiyede sorunu ,( kastım ; hasta tanımlama süreci ve hastalığı ve çözüm alanlarını ) "ergonomik" yada özgün ve özel hale getirme , ayıklama mekanizmaları , yada kafalarımızda sorular ve çözümler maalesef yok ! Sağlık sistemi içinde hasta görme süreçlerinde edinebileceğimiz bilgi ve tecrübeyi de elimizin tersiyle itmiş oluyoruz. Tecrübe gayrete kalmış ve kişiselleşmiş oluyor. Oysa bunu yani bilgiyi kayıt ve sevk ve geri bildirim yöntemleri ile sistemli hale , sistem entegre etme haline ihtiyaç duyuyoruz. Bu konuda görüşü olan varsa öğrenmek isterim. Kamusal konudur.

Nereden biliyorsun yada iş yükü var yada uygunsuzluk var diyenlere ; Türkiyede son on yılda "personel yetersizliği söylemine rağmen ! , sağlık ortamında artırılan iş yükü kanıtını sunuyorum.

%300 artan iş yükü sağlık ortamında kaliteyi düşürecektir , düşürmüştür .

Acillere taşan iş yükü kanıtını sunuyorum.Bir sürü soruna yol açmıştır ve açacaktır.

Peki sağlıkta %85 dışa bağlı teknolojide bir de iş yükünü artırsanız ne olur
?

Ekonomik kayıp ve sömürü olur

Önce Nano teknoloji ve ve o teknoloji üzerinden sağlık yaklaşımlarının ufku. Nanoteknolojinin bu konuyla bağıntısı hedeflenmiş tedavi yöntemleri ile konumuzun bağıntısı sorunu ilgili ve dar alanda çözümlemeyle ilişkilidir.

Biz ise daha sorunumuzu tam tespit edebildik mi? Bilemiyorum ?!

https://www.youtube.com/watch?v=2yi3HfXRZhU

Peki bizim sorunlarımız ne ? İş yükü başta ! Gereksiz iş yükünün anlamı sosyal hayatta mobing demektir. Bunu bu dolaylı etkiyi "yaşadıklarımızdan" çıkarmamız lazım.

Bizim vasat ve itibarsız sorunlarımız

http://www.medimagazin.com.tr/guncel/genel/tr-iki-doktor-klinik-idari-sorumlusunun-mobbing-uyguladigi-iddiasiyla-istifa-etti-11-681-68476.html

Derken bir geri adım Hiç yaktan iyidir yaklaşımının ötesine geçemiyoruz. Hatalardan ders ve anlam çıkarmasını bilmiyoruz.

http://www.medimagazin.com.tr/hekim/saglik-bak/tr-saglik-bakani-hekim-fazlasi-olmamasi-icin-tip-fakulteleri-kontenjanlarini-donduruyoruz-2-13-68457.html

Uzun oldu :) Pardon. Doğası gereği hep alt katman gitmeden , neden sonuç ilişkileri kurmadan , kök sebebi edinmeden ve saptamadan çözemeyiz.

Dr.Mücahit Altuntaş
İç hastalıkları uzmanı
10 ocak 2016
People
4
7) Umut Kalyoncu (Doktor)
10.01.2016 04:17:40
Sayin 'abc' bu meslek ilk ciktigi zamanlardan bugüne kutsal kabul edilmiştir. Bunun nedenini anlamaniz ancak 'gerçekten' hasta olmanizla mumkun olur. Bunu da hic istemeyiz...
People
13
8) RKTR (Uzm)
09.01.2016 18:33:04
Tıp fakültesine girmiş / girmeyi planlayan gençler için, aşağıdaki “abc” rumuzlu yorumu aynen alıyorum:

“yanlış karar. tıp fak. sayılarını ve kontenjanlarını arttırmak gerek. hekim sayısı ne kadar artarsa piyasaya rekabet gelir. hasta doktora gittiğinde doktor kendisine çay bile söyler. burunları da biraz aşağı iner. örnek: bir sürü eczane var. gittiğinizde ne diyorlar. "Hoş geldiniz, geçmiş olsun". işiniz biraz uzarsa çay bile söylüyorlar. doktorlar da mesleklerinin artistik mesleği değil vatandaşa hizmet mesleği olduğunu, kutsal bir tarafının olmadığını, kendilerinin de sıradan vatandaş olduklarını anlarlar.”

İşte, 1. DEVLET’İN, 2. HALK’IN, 3. TÜRK HUKUK SİSTEMİ’NİN, hadi hepsi demeyeyim, ama büyük bölümünün tıp doktorlarına bakış açısı budur.

Ek olarak;

• Günde 100 – 200 - 400 hasta bakma rezilliği + nöbetler,

• “Doktor Efendileeer !..”

• Dayak / hakaret / öldürülme riskleri,

• Ayda 4-5000’i zor doğrulturken, “Bunlara 15 milyar veriyoruz, yaranamıyoruz !” diye iftira edilerek, açıkça halka hedef gösterilme,

• Başınızın üzerinde Demokles’in kılıcı gibi sallanan SABİM, 184, “parti komiseri” yöneticiler,

• En az 50 sene çalıştıktan sonra emeklilik (şaka yapmıyorum),

• 1700 lira emekli maaşı (“5000 lira” filan hayalleri görenler vardı; milim değişmeyecek),

• Tabii ki: Milli Tıp Hukuku Formülü

• …..

gibi bonuslarınız da olacak aziz vatanımızda doktor olduğunuzda.

Tıp öğrencisi olmuş / olacak kardeşlerin çok iyi düşünmelerinde fayda var.
People
5
9) RKTR (Uzm)
09.01.2016 18:06:43
Güldürmesinler adamı. Bu ülkede bir “Milli Tıp Hukuku Formülü” var iken, Allah aşkına kim bir de hekim sayısını azaltmayı göze alabilir ?

People
6
10) uzm dr cemal polat (uzm dr)
08.01.2016 11:11:16
Mümin efendi, anlamaman doğal. Doktor çiçek gibi saksıda yetişmez. Sadece kitap okuyarak, ders dinleyerek de doktor olunmaz. Diğer çoğu meslekten farklıdır. Doktorluğun %90'ı pratiktir, tecrübedir. Hocayla, bir usta çırak ilişkisi dahilinde, yaşayarak öğrenilebilen bir meslektir. Aslında bir sanat gibidir. maharet ve yetenek ister. İşte bu nedenlerle bu meslek grubu stratejiktir, ve önemlidir.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan Tarihi Detay Kategori
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
24/05-25/05 Marmara Odyoloji Günleri-2019 DİĞER İSTA
25/05-25/05 Vaskülitlere Multidisipliner Yaklaşım ROMATOLOJİ İSTA
25/05-26/05 MS'de Sağlıklı Yaşam Sempozyumu NÖROLOJİ İZMİ
30/05-31/05 5.Nadir Görülen Hastalıklar Sempozyumu NÖROLOJİ İSTA
26/05-01/06 Hastane İnfeksiyonları Eğitim Programı 2019 ACİL TIP ANTA
12/06-14/06 37. Zeynep Kamil Jineko-Patoloji Kongresi KADIN... İSTA
13/06-15/06 9. Solunum Zirvesi GÖĞÜS... ISPA