MEDİMAGAZİN - Tehdit oluşturmaya başlayan doktor eksikliğinin, 2032’ye kadar 121 bin 900’lere çıkacağı öngörülüyor ve tıp öğrencilerinin artan borçları sebebiyle Birleşmiş Milletlerde hızlandırılmış tıp eğitim programları(MD) geliştirilmeye başlandı. Bu programlarda tıp öğrencileri diplomalarını 4 yıl yerine 3 yıl içerisinde alabiliyorlar.
ABD Penn State Üniversitesinin Tıp Bölümünde yapılan bir çalışmada, araştırmacılar hızlandırılmış program(AP) mezunlarının geleneksel eğitim almış akranları gibi ihtisas dönemine hazır olabileceğini, üstüne onlara kıyasla daha az borçla mezun olacaklarını ortaya koydu.
Araştırmacılara göre, hızlandırılmış tıp eğitimine sorgulayıcı bakanların görüşü, sürekli genişlemeye devam eden tıbbi bilgiyi ve çalışmayı 3 yıla sıkıştırmaya çalışanların ihtisas dönemine hazır hissetmemelerinin diğerlerine göre daha büyük bir risk teşkil edeceği yönündeydi. Ancak araştırma ekibinin son çalışmada bulduğu veriler bu görüş ile çelişmekteydi. AP öğrencilerinin kendi akranlarıyla benzer yorgunluk seviyesinde oldukları ve hem AP hem de AP olmayan okullardaki akranları kadar ihtisas dönemine kendilerini hazır hissettikleri rapor edilmişti.
40 binden fazla tıp öğrencisi incelendi
Pathways Innovation’ın yardımcı başkanı ve Tıp Üniversitesi (Collage of Medicine)nde Aile ve Halk Sağlığı profesörü olan Dr.Shou Ling Leong tarafından yönetilen çalışma ekibinde 2017 ve 2018’de mezun olan 40 bin'den fazla tıp öğrencisinin cevapları analiz edildi.
Raporlarda; geleneksel eğitim ve hızlandırılmış eğitim gören öğrencilerin, eğitim ve öğrenme alanındaki tatmin seviyesi, borç miktarları ve yanma payları, ihtisasa kendilerini yeterli hissetmeleri ve kariyer planları karşılaştırıldı.
"Öğrenciler, geleneksel eğitim gören akranları gibi hazır hissediyor"
‘’Böyle programlar, doktor eksikliğine ve artan tıp eğitimi masraflarına karşı çözüm oluşturmak için büyük bir potansiyele sahip.’’ ifadelerini kullanan Leong, ‘’Hızlandırılmış eğitim gören çocuklar tıp alıştırmalarına bir sene önce başlıyor ve topladığımız veriler bu öğrencilerin geleneksel eğitim gören akranları gibi kendilerini ihtisas dönemine hazır hissederek ve daha az borçla başladığını gösteriyor.’’
Anketi cevaplayanların 90 tanesi, anket yıllarında hızlandırılmış program mezunuydu. Bu çocuklar hem kendi mezun oldukları okullarda geleneksel eğitim gören çocuklarla hem de tüm eğitimsel ön yargıları göz önüne almak adına ülkenin farklı okullarından geleneksel eğitim gören çocuklarla karşılaştırıldılar.
Araştırmacılar sonuçları Academic Medicine isimli dergide yayınladılar.
Az borcun yanı sıra AP öğrencileri AP öğrencisi olmayanlara göre daha pozitif bir eğitim alanında ders gördüklerini bildirirken eğitim kalitelerinden AP olmayan öğrenciler kadar da memnunlardı.
Leong’a göre, AP öğrencilerine yapılan yakın mentorluk ve tecrübelerden yola çıkarak verilen nasihatler öğrencilerin eğitim tecrübesindeki tatminlerinin sebebi olabilir.
Araştırmacılar aynı zamanda AP öğrencilerinin geleneksel eğitim gören öğrencilere göre daha az hizmet edilmiş topluluklara hizmet etmeyi planladıklarını ve aile hekimliği yapmaya daha istekli olduklarını fark ettiler. Bu durumun sebebi olarak AP programlarından yetişen öğrencilerin potansiyel eksikliklerden özellikle kırsal kesimde birincil sağlık hizmetleri eksikliğinden daha fazla muzdarip olmaları olabilir.
"Toplum sağlığına yatırım yapmış oluyoruz"
Leong, ‘’Tıp öğrencilerinin, tıp eğitimini toplumun ihtiyaçlarına göre sıralamak gibi bir sosyal misyonları var.’’ ifadelerini kullandı. ‘’Hızlandırılmış programlara yatırım yaparak aslında toplumumuzun sağlığına yatırım yapmış oluyoruz.’’ dedi.
Tıp Üniversitesi (Collage of Medicine); acil hekimliği, aile hekimliği, dahiliye, nöroloji, beyin cerrahisi, ortopedi, patoloji, psikiyatri ve radyoloji olmak üzere 9 farklı hızlandırılmış tıp doktoru programı sunuyor. Aynı zamanda dermatoloji, beyin cerrahisi, kulak burun boğaz alanlarındaki MD/Ph.D öğrencilerine hızlandırılmış eğitim programı sunuyor.
Leong ve takım arkadaşları, AP programlarının yeterliliği hakkında yakın zamanda, AP öğrencileri mezun olup kariyerlerine devam ederken ellerine geçecek daha çok bilgiyle, daha fazla çalışma yapmayı planlıyorlar.