Türkiye'deki tıp fakültelerinin durumu: Artık tıp diploması yetmeyecek
Prof.Dr. İrfan Yalçınkaya, Türkiye'deki tıp fakültelerinin durumunu değerlendirdi. Yalçınkaya, bu gidişatın doktor işsizliğine ve sağlık hizmetlerinde kalitesizliğe neden olacağını ifade etti.
Türkiye'deki tıp fakültelerinin durumu: Artık tıp diploması yetmeyecek
11 Ağustos 2021 16:45 -

Prof.Dr. İrfan Yalçınkaya, https://www.akademikakil.com’da yayınlanan köşe yazısında ülkemizde yer alan tıp fakültelerinin röntgenini çekti.

Yalçınkaya, yazısında her geçen gün artan tıp fakültelerinin yalnızca doktor işsizliğine değil ayrıca sağlık hizmetlerinde kalitesizliğe yol açacağına vurgu yaparken, tıp fakültelerinde “açılma ve kontenjan kriterleri, kalite ve kantite, tercih durumu ve nedeni, eğitim” gibi var olması gereken kriterlere de değindi.

Yazısında ülkemizde 79’u devlet 32’si vakıf olmak üzere 111 tıp fakültesi bulunduran üniversite bulunduğunu, bünyesinde tıp fakültesi bulunmayan üniversite sayısının ise sadece 19 olduğunu dile getiren Yalçınkaya, yeterli altyapı, yeterince tıbbi donanım ve tecrübeli eğitici akademik kadro bulunmaksızın açılan bu tıp fakültelerinde verilen eğitimlerin ilerleyen yıllarda işsiz doktorlar yaratacağına vurgu yaptı. Bu fakültelerde bulunan öğrenim gören kişilerin uzun yıllar boyunca laboratuvar, klinik ve ameliyathaneye girmeden  doktor öğretim üyesi, doçent olduğunu görmenin çok üzücü bir tablo olduğunu da ele aldı.

Prof.Dr. İrfan Yalçınkaya yazısında, tıp fakültelerinin bu denli kontrolsüzce açılmaya devam edilmesi halinde tıp fakültesinden mezun olmanın bir önemi olmayacağını şu sözlerle ifade etti:

“ Yakın geçmişte ya da henüz yeni kurulmuş olan tıp fakültelerinde eğitim ve kalite işine odaklanmak, elde mevcut olanakları doğru ve yerinde kullanabilmek için, şu andan itibaren bir tane bile olsa yeni tıp fakültesi kurmaktan/açmaktan vazgeçilmelidir. Elbette yıllar içinde mevcut tıp fakülteleri toparlanıp her açıdan eksikleri giderilir, her biri kaliteli ve nitelikli bir tıp fakültesine dönüşürse, ayrıca nüfus artar, hekim ihtiyacı belirirse o zaman planlı programlı olmak kaydıyla yeni bir tıp fakültesi daha açılması gündeme gelebilir. Tersi olursa tekrar ifade edeyim, doktor işsizliği bir yana ondan daha vahim ve acı neticesi, her geçen yıl bir öncekine göre doktorluk ve dolayısıyla sağlık hizmetlerinin kalitesindeki düşüş olacaktır. Tıp diploması yetmeyecek, hangi tıp fakültesinden mezun olduğunuz öne çıkacak, dahası bu yeni tıp fakültelerinin açılmasında rol alanların dahi kendilerinin ve yakınlarının sağlığını, canını bu fakültelerden mezun olmuş doktorlara emanet etmede ciddi güven sorunları yaşanacaktır. Buna ise hekimler olarak ne bizim ne de eğitim&sağlık politikalarını belirleyenlerin razı geleceğine inanmak dahi istemiyorum.”

“Tıp fakültesi konusuna acilen el atılıp kısa, orta ve uzun vadede yapılması gerekenlerle ilgili ciddi ve stratejik kararlar, önlemler alınmazsa şayet; eğitim ve öğretimde kalite çok daha fazla düşeceği için (ki salgın dönemi bile öğretimi ve pratiği menfi yönde hayli etkilemişken) tıp fakültelerinde hikmet ve felsefeden uzak, hekimden ziyade bir nevi tıp teknisyeni ya da tıp işçisi yetişecek, tıbbımızın geleceği masada kalacak ve tababet san’atının tarz-ı icrası’nın tadı tuzu kalmayacak.” 

Prof.Dr. İrfan Yalçınkaya’nın yazısının tamamına ulaşmak için tıklayınız.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) suzer (dıshekımı)
24.09.2021 13:20:16
bunu yenı donem mezun dıshekımı meslektasları yermek ıcın yazmıyorum.ancak cok merak edıyorum benım zamanımda 20 yıl evvel toplam 100 adet dıscekımı yapmak zorundaydı her ogrencı. herbırı ıcın ayrı ayrı onay almamız gerekıyordu docent veya profesor ogretım gorevlısınden mezun olabılmek ıcın.yenı durum yenı acılan dıshekımlıgı fakultelerı ozel fakulteler ne durumda.bu sayıya ulasabıleceklerını sanmıyorum.umarım yanılırım.
People
3
2) Hekim (Tabip)
24.09.2021 12:20:46
Hulusi Ergin bey tek sorun atanamayan doktor olsa gene iyi.Demiyorum iyi doktor yeterli yetkinlikte doktor bu aşırı tıp kontenjanlarinda yetişemez.Dünyada örneği yok.

En basit tetkikleri dahi mesela EKG okumak gibi bunlar dahil nasıl öğretilsin?.Aşırı tıp kontenjanı var ve aşırı tıp açıldı.Yetkin hocalar dağıldı köklü tıplarda bile.Ayrıca yeterli tecrubesi olmayan kişiler bu aşırı sayıdaki tıplarda hoca olarak görev yapmakta.Son olarakta eskiden üniversite sınavında ilk 10 bine girenler tıpa alınırdı onlar bile zor kalkardı tıp eğitiminin altından.Simdi ilk 50 binden alıyor.

Umarım sayın Devlet Büyükleri bu durumu düzeltirler tıp kontenjanlarını azaltıp hekimlerinde calisma şartlarını iyilestirirler.Saglikta şiddet, işsizlik riski,enfeksiyona radyasyona maruz kalma,malpraktis bunlar artık ilk 10 bine girenlerin tıpı tercih etmemesine neden olur.Yani iyi doktor zor bulunur.Umarım halkımızda bu doktor merakından tıp merakından vazgeçer.Kisacasi umarım duzelir.Cünkü işin içinde sadece doktorun şanı şöhreti yok toplum sağlığı var esasen.O yüzden tıp fakültesi sayısı azaltilmali ve tıp kontenjanı da ciddi bir şekilde azaltılmalıki tıp egitimin kalitesi artsın.Bu iş birebir pratik eğitim ister çünkü kalabalık sınıflar degil
People
5
3) Hasan Akdemir (Nöroloji Uzmanı)
24.09.2021 11:15:18
Etrafıma bakınca ilkokul, ortaokul, lise diplomalarının da yetmediği hissine kapıldım.
People
2
4) Hulusi ergin (Öğretmen)
23.09.2021 23:14:00
Yakında atanamayan öğretmenler gibi atanamayan doktorlar haberleri duyarız
People
5
5) Dr (Dr)
03.09.2021 12:49:30
İzmir Eczacı Odası Başkanı Tuncay Bey,yakın tarihli bir yazısında Eczacılık,Tıp,Diş Hekimliği kontenjanlarının azaltılması yetersiz altyapıdakilerin kapatılması gerektiğini yazmış.

Böylesine duyarlı,ileri görüşlü,sorumluluk sahibi Sayın Tunay Bey'e bu açıklaması ve tespiti için bir hekim olarak çok teşekkür ediyorum.140 civarı tıp fakültesi olduğumu ve bunun fazla olduğunu yazmış.Sayın Tuncay bey.

Çok haklı bir tespit zira sadece Eczacılıkta değil Tıp'ta daha ciddi bir kontenjan fazlası var.Şayet toplum sağlığı için Tıp,Eczacılık ve Diş Hekimliğinde kaliteli bir eğite ihtiyaç var.Özellikle Tıp'ta kaliteli bir eğitim olmaz ise Eczacılıkta,Dış Hekimliğide benzer akıbete uğrar.Zira açılan her tıpın yanına eninde sonunda bir eczacılık birde diş hekimliği açılacaktır.Bu sebeple bu sorunun çözümü için meslek birlikleri ortak çalışmalı.En iyi organizasyona sahip Türk Eczacılar Birliğine büyük işler düşmekte.Zira TTB bu konulara ilgisiz.Dediğim gibi tek başına eczacılık için ugraşsaniz Tıp açılıyorsa Eczacılıkta açılır denilir.Ayrıca artan hekim sayısı işsiz kalınca muayenehanelere yönlecek ve ilerde muayenehanelerde tıpkı veteriner hekimler gibi ilaç satma yetkisi talebi gibi hatta bunun dışında bitkisel ilaçların sunumu zaten buna yönelik hekimlere verilen bir GETAT sertifikası var.Yine eczacılarımız talep ettiği sigara bıraktırma,tansiyon şeker takibi gıda takviyeleri gibi konularda hekimler muayenehanelerinde bunları yapacak talep edeceklerdir.Bunlar bence bu gidişle olabilir.O sebeple bu aşırı kontenjan işine özellikle Tıpta bir son verilmeli hem sağlık alanında işsizlik olmasın diye hemde toplum sağlığı icin
People
0
6) Hale Soy (Uzman Hekim)
02.09.2021 19:22:58
TUS devreye girdiğinnden bu yana(TUS sistemini desteklayanlerdenim adalet adına) hepimiz hocalarda fakülte yönetimleri de anne bankalarda şunu net biliyoruz. Hangi kallavi fakültenin öğrencisi olursa olsun. Üç bitmeden staj başlamadan Tıbbiyeli dersi pratiği viziti usta çırak ilişlisini atıverir bir tarafa. Dershane bağlantısını kurar. Yemez içmez asla pratiğe kafa yormaz. TEK YOL TUS der. Çalışır da çalışır gece gündüz. Zorunlu okul mesaiisi uyuklama ve dinlenme zamanıdır. Hiç kimse bakmasın kusıra.
Yıllar önce mecburi hizmete ünlü bir fakülteden meslektaşım gelmişti. Yardım istedi acilde. Gittim . Getirivet idtar sondasını dedim. Çırpındı didindi. Bin mahcup. Hiç görmedim ki dedi kulağıma eğilip. Şimdi mi. Billahi üroloji profesörü. Doğru olalım. Kimsenin TUS dışında hiç bir planlaması da yok. Pratik yapma mı.
Geçmişler ola
People
12
7) Tabip (Dr)
16.08.2021 00:42:46
Bir pilot düşünün eğitimini sadece teorik olarak almış,pratik uçuş eğitimi ya hiç almamış yada uçağın yolcu kabininde uçmuş kokpitini manzara seyreder gibi seyretmiş yani hiç kokpite geçmemiş usta bir kaptan pilot gözetiminde yeterli süre uçmamış sınanmamış.Kim böyle bir pilotun kullandığı uçağa binmek ister?


Peki tıp doktorluğunun farkı nedir?Hatta daha yoğun bir pratik eğitim içermiyor mu tıp?Laboratuvariyla,hasta muayenesiyle,girişimsel isleriyle bu fazla tıp kontenjanıyla nasıl tıp eğitimi verilecek?Tıp eğitiminin maliyetide çok yüksektir ayrıca.Yazik değil mi gereksiz hekim yetiştirmek gerek kalite gerek maliyet açısından?Tek ihtiyaç doktor mu?Zira en büyük kontenjan tıpta.Eski bakan 2018 de ideal kontenjanın 8 bin oldugunu söylemisti.Simdi ise 17bini geçmiş tıp kontenjanı 18 bine dayanmış.Demek ki her sene bu şekliyle bile yaklaşık 9-10 bin tıp doktoru işsiz kalacak her sene.


Şunuda belirtiyim eğer doktorsaniz tamam bu sağlıkta kalite düşmesi toplumu da etkiler ama en iyi hekim bile olsanız sizinde çalışma şartlarınız çok geriler.Öyle ben iyi hekimim demesin kimse muaynehane mi açicaksin?Tahlil-tetkik n'olacak?Saniyomusun özelde tetkik sana muayeneye gelecek?İnsanlar hastalıklarına çare aramıyor sorumluluğunu üstüne atacak birini arıyor.Ozel Hastanelerde ucaza çalışacak sorumluluk atacak birini.İyi olsan kimin umrunda.Kaldı ki kaç kişi ciddi hasta ki olmasında zaten.Yani iyi hekimim demek boş iş.Seninde itibarın ve gelirin çok azalacak bu tıp kontenjanlarıyla.Tıp ta iş imkanı dar mecbur hekimlik yapacak her mezun.Muhendis bankada da çalışıyor kaymakam bile oluyor.Her sektörde çalışıyor.Tıpta öyle bir şans yok.Kpss o da gelmez gelse en azından çalışır kazanırsın.Her dişçi her eczacı ataniyor mu?Ama onlara kpss yok.Tıpa da olmaz.Yani bizi kendimizden başka kimse umursamaz.O sebeple acil Tabip Odaları bu fazla tıp kontenjanları sorunuyla ilgilenmesi lazım.Bizler de bunu Tabip Odalarından talep etmeliyiz.Lütfen işimizi koruyalım.Biz sahip çıkmazsak kendi işimize kimse çıkmaz.
People
13
8) Hasan Kerbiç (dr)
15.08.2021 18:17:29
her bim in yanına a101 açıldıği gibi,bir de tıp fakultesi açilmali bence.böylece i nsanlar fakultenin yerini kolayca bulur
People
14
9) Umutsuzca (Diş tabibi )
13.08.2021 17:06:52
Kimin umrunda ki adamlar zaten bunu istiyor ,bilerek bu hale getirdiler bizi yazık çok yazık.
People
15
10) Cevdet Tokat (Cerrah)
13.08.2021 16:08:11