Parkinson hastalığı ile ilgili önemli çalışmayı yapan bilim adamı: Evreka! Buldum!

Bilim insanları, beyin hastalıklarının bağırsakta yaşayan bir bakteriden kaynaklı olabileceğini söylüyor. Bu bakterilere yönelik geliştirilecek ilaçlarla ya da probiyotiklerle, Parkinson hastalığının tedavi edilebileceği düşünülüyor.
Evreka; Yunanca’ da ‘buldum’ anlamına gelmektedir. Bunun nedeni ise, Yunan bilgin Arşimet’in, suya batırılan her şeyin, yerini aldığı suyun ağırlığıyla orantılı olarak yüzebilmesiyle ilgili olduğunu bulduğunda, ‘evreka’ diye bağırmış olmasıdır. Bu nedenle bu kelime ‘buldum’ anlamında kullanılmaktadır.

MEDİMAGAZİN- Cell dergisinde yayımlanan hayvanlar üzerinde gerçekleştirilmiş yeni bir çalışmada, beyin hastalıklarının bağırsaklarda yaşayan bir bakteriden kaynaklanıyor olabileceği gösterildi.

BBC’de yer verilen habere göre, araştırmacılar, beyin hastalıklarının tedavisinde bu bakteriyi öldürecek ilaçların veya probiyotiklerin kullanılabileceğini söyledi. Yüksek seviyelerde alfa-sinüklein proteini üreterek Parkinson hastalığı gelişimine yol açacak şekilde farelerde genetik değişiklik yapan bilim insanları, sadece bağırsaklarında bakteri bulunan farelerin Parkinson hastalığı geliştirdiğini, steril olanların sağlıklı kaldıklarını gözlemledi. Ayrıca, Parkinson hastalarından alınan bakteriler farelere nakledildiğinde, sağlıklı insanlardan nakledilen bakterilere göre daha fazla hastalık semptomunun ortaya çıktığı görüldü.

“Evreka, buldum!”

Kaliforniya Teknoloji Enstitütüsü’nde araştırmacı olan Dr. Timothy Sampson, genetik olarak aynı olan farelerdeki tek farkın bağırsak mikrobiyatasının varlığı ve yokluğu olduğunu ve bunu farkettikleri anda “evreka-buldum!” dediklerini dile getirdi. Dr. Sampson: "Şimdi neredeyse eminiz ki, Parkinson hastalığının belirtilerini bağırsak bakterileri düzenliyor, hatta bunun gelişmesi için gerekli diyebiliriz.” ifadelerine yer verdi.

“Parkinson hastalığı için bir paradigma değişikliği söz konusu”

Araştırmacılar, bakterilerin belli kimyasalları salgıladığını ve bu kimyasalların oransızlığının immün hücrelerini tetikleyerek beynin aşırı aktif bölgelerinde hasara yol açtığını düşündüklerini söyledi. Aynı enstitütüde bulunan ve araştırmada yer alan Dr. Sarkis Mazmanian ise bu çalışmanın Parkinson hastalığı ile bağırsak bakterileri arasında kurulan ilk bağlantı olduğunu aktardı.

Dr. Mazmanian: “Mikrobiyotanın Parkinson hastalığına dahil olduğu bu keşif adeta bir paradigma değişimi ve hastaları iyileştirmede yeni tedavi olanaklarına kapı açıyor.” ifadelerine yer verdi.  Bulguların insanlar üzerinde de doğrulanması gerektiğini söyleyen araştırmacılar, sindirim sistemiyle çalışan ilaçların, hatta probiyotiklerin hastalık tedavisinde kullanılacak yeni yöntemler olabileceğini söyledi.

parkinson