Fizyoterapistlerden Sağlık Bakanına cevap
Türkiye Fizyoterapistler Derneği Sağlık Bakanı Recep Akdağ’ın Meclis Kürsüsünden yaptığı fizyoterapistlerle alakalı açıklamalarına cevaben bilgilendirmede bulundu.
Fizyoterapistlerden Sağlık Bakanına cevap
11 Ekim 2010 -

Bakanın basına yansıyan sözlerine atıfta bulunan Türkiye Fizyoterapistler Derneği Başkan Yardımcısı Murat Dalkılınç: Sayın Bakanımız “fizyoterapistler kamuya gelmiyor çünkü özelde yüksek maaş alıyorlar, 200TL’nin üzerindeki geliri beğenmiyorlar “şeklinde yorumlanan sözlerini şaşkınlıkla okuduk.

Bu açıklamalardan sonra kamuoyu aracılığı ile güncel verileri paylaşmakta yarar görüyoruz bu sözler binlerce meslektaşımızı çok üzmüştür. Umutla meslek yasamız çıkacak diye beklerken Bakanımızın bu sözleri bizi şok etti. Bağımsız bir araştırma şirketine yaptırdığımız araştırma sonuçları gerçekleri apaçık ortaya koymaktadır.

Her şeyden önce Bakanımızın yüksek bulduğu maaş oranları ve sayısal azlıkla ilgili şikâyetleri iki yıl öncesinde kalmıştır, fizyoterapistler maaştan önce meslek yasalarının derdine düşmüştür. 50 yıldır çözülmeyi bekleyen bu sorun kazanılacak ücretten çok daha önce konuşulmalıdır. Bugün özel sektörde maaşlar, bakanımızın dile getirdiği rakamlardan çok daha düşük seyretmektedir. Özel Sektör temsilcileri, Değişen Sağlık Uygulama Tebliğinin arından bir günde işten çıkardıkları onlarca fizyoterapistten, fizyoterapist yerine eğitimsiz kişi çalıştırılmasından yada aylarca maaş vermedikleri fizyoterapistlerin yasal sorunlarından bahsetmek yerine maaş konusunu gündeme getirmekte Sayın Bakanımızı ve kamuoyunu yanlış yönlendirmektedirler. Yasal tanımı olmayan bir mesleğin sorunları Meslek Yasası yapılmadan çözülebilir mi? Konunun gerçek nedenlerini konuşmak yerine sonuçlar üzerinde konuşmanın çözüme bir katkısı olmayacaktır. Sağlık Meslekleri Yasası çıkarılırsa Bakanımızın dile getirdiği şikâyetler büyük bir hızla çözülecek, kamuda istihdam oranları artacaktır.

 

Bakanlık yasal düzenleme olmadığı için elindeki fizyoterapistleri etkin kullanamıyor, FTR Hekimi olmayan yerlerde fizyoterapistler depo, sekretarya gibi meslekle ilgisiz görevlerde kullanılıyor. Buna benzer önemli sorunların çözümü Meslek Yasasındadır. Özel Sektörde maaşlar piyasa koşulları içinde belirlenmektedir ve araştırma sonuçlarını incelediğimizde fizyoterapistleri kamuya geçmiyorlar diye suçlamanın doğru bir yaklaşım olmadığı görülecektir. Fizyoterapistlerin kamuda aldıkları ek ödeme 400-800TL arasında değişir ve maaşları 1200 TL civarındadır. Bakanın sözleri, kamudaki tüm fizyoterapistlerin 2000TL’nin üzerinde maaş aldığı şeklinde yorumlanmıştır ancak bu doğru değildir, hiç döner sermaye alamayan meslektaşlarımız da mevcuttur.

 

Kamudan istifa eden bir meslektaşımızın sözleri sorunu özetlemektedir. “Aldığım dört yıllık eğitime rağmen sağlık sistemi içinde itilip kakılmaktan yoruldum. Yaptığım işlerin başkaları adına kaydedilmesinden yoruldum. Farklı branş hekimleri ile çalışamıyoruz, yaptığımız işin sorumluluğunu alamıyoruz, hiçbir karar hakkımız yok, aldığımız eğitim boşa gitmiş gibi hissediyorum. Bir genelgeyle yerime başkasının çalıştırılabilmesi nasıl mümkün olabilir, anlamıyorum. Bu mesleği bilerek seçtim 10 yıldır yasanız çıktı çıkacak deniyor artık bıktım, tükendim...”

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) burak yeşildaglar (fzt bolumu ogrencısı)
25.03.2011 04:02:33
bu tartısmaların ne kdr gereksız oldugunu burdakı herkes farkında ztn eger gercekten neyın ne oldugunu gormek ıstıyorsanz hastalara sorabılırsınz yapmıs oldugum stajlarda bıle bunun farkına varabılyrsm sız ztn bılıyorsunz.bızım derdmz daha ıı tedavı verebılmektr.sayın ayla hanım eger gercekten anatomı egıtımı almıs olsaydnız kendı branslarımıza gore bı tıp ogrencısınden daha ayrıntılı anatomı egıtımı aldıgımızı gorurdunz ztn.esınızın nasıl calıstıgını gorebılırsınz benmde kız arkdsm tıp okuyor ama sız gıdıpte bı dıs hekımıyle tıp ogrencısını kıyaslamıyorsunuz fızyoterapıstlerıde kıyaslayamazsnz kımse bu devırde kendı dallarında ozellesmıs dıs hekımlerını elestrmıyorsa yıne kendı dallarında ozellesmıs fızyoterapıstlerıde elestıremez.eger bu oluyorsa tek sebebı zamnında kazanılmıs paralardır bıraz gozunuz doysun artık ısınızı para ıcın degıl ınsan saglıgı ıcın yapın.tskrler
People
0
2) fzt adayı (öğrenci)
24.02.2011 21:58:06
sevgili ayla hanım bir fizyoterapistin anatomi bilgisini küçük düşürme cabanızı inanın anlamadım gerçek bir fizyoterapi eğitimi aldığınızdan da şüphe duyuyorum havadan konuşmak çok kolaydır ama kimse işin içinde olmadan atıp tutmamalı ftr hekimlerinin de neden küçük dağları ben yaratırım fizyoterapisti hiçe sayarım çabalarını anlamıyorum bu kavgacı küçümseyici tavrın sebebi nedir acaba? illa 10 yıl okumak zorunda kalmalarının bedelini böyle mi ödetmeye çalışıyorlar sonrada alınan 4 yıllık eğitimi onca zorluğunu bilmeden atıp tutmak herkesin işine geliyor hslbuki hastaların anlamsız kavgalara değil gerçek bir tedaviye ihtiyacı var bir fizyoterapistin anasına atasına dua eden yaşlı amcam onu TEDAVİ ETMEYEN BİR FİZYOTERAPİST için mi dua ediyor acaba?? haddimi aşmak istemedim alınan tıp eğitiminize saygımız kesinlikle var ve biz doktor büyüklerimizi duygusuz tartışmalarda değil bir doktora yakışır özveri ve çerçevesinde düşünmek istiyoruz saygılarımla..
People
1
3) MEHMET TÜRKMEN (DR)
06.02.2011 13:32:54
MADDE .....



FİZYOTERAPİSTLER;FTR uzmanı veya bunun bulunmadığı hâllerde ilgili uzman HEKİMİN gözetiminde ve direktiflerine uygun olarak iş ve işlemlerini yaparlar.
People
0
4) mehmet türkmen (dr ftr)
06.02.2011 13:25:50
Merhabalar
burada ben bir kör döğüşü görüyorum
asıl düşünülmesi gereken şeyler es geçiliyor. Özellikle hakarete varan sözleri ayıplıyorum.
her mesleğin yasası olmalı sorumlulukları ve görevleri belirlenmeli. Bu yasa fizyoterapistlerin istediği gibi çıkarsa sadece özel sektörde çalışanlar pozitif yönde etkilenir. Devlette çalışanların ise başı ağrır. Sadece tanıyla gönderilen hastada muhtemel komplikasyonda hasta kime dava açacak bu aklıma gelen ilk soruydu.
Bence asıl sorun gereğinden fazla iş yükü verilmesi (burada özel kliniklerde alınan hasta limitinden bahsediyorum)
KİM NE DERSE DESİN BU YASA 150-200 FİZYOTERAPİSTE YARARKEN DİĞERLERİ ZAMANLA ŞUANKİ DURUMLARINI ARAYACAKLAR
SAYGILAR
People
0
5) said ekinci (fizyoterapist)
27.11.2010 21:42:53
sayın fatih hocam ben bir fizyoterapist adayıyım. sizin mantığınızı anlayamdım 4 yıllık eğitim alıp almama ile ilgili bir durum söz konusu değil. alınan eğitimin süresiyle hasta almak gerekiyorsa Eczacılar 5 yıl okuyor onlar bizden daha mı bilgili oluyor hasta almada lütfen yani bu yorumu yaparken kullandığınız cümlelere göre haytanızda hiç bir fizyoterapisti hasta alırken görmemişşinz bir öğrencinin görüşlerine önem vermezsinz belki ama gidip bir bakın bir fizyoterapist ne yapıyor LÜTFEN
People
0
6) aytaç demir (fizyoterapist)
21.10.2010 23:58:49
sayın uzman dr. nörolog fatih bey, zaten yazdığınız meslekler yurtdışında özellikle GELİŞMİŞ ülkelerde aldıkları lisans eğitimi doğrultusunda ve mesleki tanımlarına uygun olan işlerini profesyonel bir şekilde yerine getiriyor. Ayrıca hemşirelerin mesleki tanımında hasta tedavi eder yerine hasta bakımını profesyonel sağlık elemanı olarak yerine getirir der (hasta ile sağlıklı insana bakım işi arasında fark olmasından işin daha bilimsel yapılması gerekliliği bu mesleği doğurmuş sizin anlayacağınız) kaynak istiyorsanız vereyim ve diyetisyen içinde (Dietitians and nutritionists plan, implement and oversee nutrition and food service programs.) diyetisyenler yemek servis programlarını ve gıda programlarını planlar,uygular ve denetler der. Yani hemşirenin diyetisyenin teknikerlerin anestezi teknikerlerinin böyle bir hakkı dünyanın hiçbiryerinde yok çünkü mesleki tanımları farklı. Kısacası artık bizim yaptığımız iş hakkında yorum yapmak isteyen hekim arkadaşlarımız hocalarımız gelişmiş ülkelerdeki literatürü tarayıp öyle yorum yaparsa daha sağlıklı olacağı kanaatindeyim.
People
0
7) murat physiotherapy (physiotherapist)
21.10.2010 23:41:21
Benim bildiğim kadarıyla avrupada ve amerikada gerek fizyoterapistler olsu gerekse de ehabilitasyon hekimi yada fiziyatrist hekimler olsun bu işte 100 yılilereler bize göre.F acede görüştüğüm fizyoterapist bir arkadaş var bağımsız klinği var ve hasta alıyor( ama orada öyle aşil germe ve lioresal kullanarak da tedavi etmiyorlar). Bizim durumu analttım kendsi çok şaşırdı. Peki sorarım şimdi biz bu bölümü tercih ederken neden orada fizyoterapistleri hekim TARAFINDAN TANISI KONULAN HASTYA gerekli fiyoterapi uygulamalarını yapan sağlık profesyonelidir yerine yok si ftr hekimlerinin yardımcılarsınız denmedi? Sağlık bakanlığı bu haksızlığı yapamaz madem bu bölüm var madem 5yıl üniversite okuduk. Hakkını vermeli. Mesele bir sistem sorunu v bununla ilintili mesleki kaygılar ve büyük olçüde maddi rekabet ten kaynaklnıyor. Yoksa lütfen hasta menfaati diye iki taraf da kendisni kandırmasın. Herk iki tarafında hakkıı gözetecek olan yasalrdır ve karşılıklı saygı ve adeletten geçer. Moral değelerimiz ancak böyle gelişebilir ;yoksa köydeki ırkçılarda çok iyi tedaviler yapıyor .bizzat şahid olsu hatta fil isteyip doktora yönlendiriyorlar işin çinden çıkamadıklarında;ama suş kırıkçı hocanın mı Devlet anlayışının mı? orası size kalmiş...
People
0
8) serhat karakoç (fizyoterapist)
21.10.2010 00:08:43
sayın ftr uzmanı hocamız lütfen isminizi yazınızı cok acık şekilde yazında sizinle her ortamda fizyoterapistlik mesleğini tartışalım. hocam size karşı öncelikle uslübumu bazmayacağım. bizim teşhis koyma gibi veya hastaya reçete yazmak gibi tetkik istemek gibi bi istemimiz hiçbir meslektaşımdan taleb edilmedi edilmezde. biz doktorculukta oynamak istemiyoruz oynamıyoruzda. bizim derdimiz parada değil. nasıl ftr hekimi işini yapıyosa bizde sadece olması gerektiği gibi işimizi yapmak istiyoruz. Nasıl olması gerektiğinide tüm dünya biliyo ülkemdede öğrenildi birtek siz kabul etmiyosunuz bu durum sizleri niye bu kadar rahatsız ediyo anlamakta zorlanmıyorum anlayanda anladı zaten...
People
1
9) dr fatih (uzman doktor, nörolog)
21.10.2010 00:04:56
Sevgili arkadaşlar, ben Nöroloji uzmanıyım ve kişisel kanaatim şudur ki; ben hastamın mutlaka uzman doktor (ftr) tarafından takip edilmesini ve tedavi programını yazılmasını, komplikasyonlarının takibini isterim .Doktor olmayan biri, her türlü zararı hastalara verebilir. Hemşire de, diyetisyen veya psikolog da 4 yıl yüksekokul okuyor, o zaman bu arakadaşlar da hasta tedavi etsinler. Fizyoterapistlerin bu meslek gruplarına bir üstünlüğü yok..
People
0
10) mt (fizyoterapist)
20.10.2010 23:15:52
tartışmaları büyük hayal kırıklığı ile izliyorum. sapla samanı karıştırmış duruma düşmüş eğitimli bir güruh... bir fizyoterapist olarak bilgi ve eğitimimin yetkinlik vermediği iş alanında görev yapmak istemem. bir meslek grubunun meslek yasasını talep etmesi temel çalışan hakları hukukunun birinci unsurudur. bu tür sorunlarda herkesin empati kurması problemin çözümünde vazgeçilmez adımdır. gelelim bizim sorunumuza... kim karşı çıkıyor fizyoterapistlerin meslek yasasının çıkarılmasına... çiftçiler mi? köylüler mi? esnaf mı? emekliler mi? hemşireler mi? doktorlar mı? evet doktorlar. hangi doktorlar öyleyse? pediatristler mi? hiç duymadım. İç hastalıkları uzmanları mı? hiç görmedim. nörologlar mı? hiç tanık olmadım? ortopedistler mi? bilakis tedavi ettiğim onlarca hastadan sonra bizzat arayıp teşekkür ettiklerine şahit oldum. ya peki beyin cerrahları mı? kliniklerinde tedaviye aldıkları hastalarını doğrudan bizimle konsülte ederek çalışmayı çok istediklerini biliyorum. peki ya fizik tedavi doktorları mı? evet onlar. yıllardır her branşın uzmanlığına yeltenip bizim el emeğimizi kendi hünerleri gibi sofraya sürüp, kazançlarını bizim alınterimizden aşırdıklarıyla büyüten fizik tedavi doktorları. biz meslek grubu olarak tedavi ajanlarımızla hastanın kas iskelet sistemine ait problemlerini (kanıta dayalı tıbbın kaidelerine bağlı kalarak)iyileştirmeye çalışıyoruz. buradaki açmaz tanısı konulmuş hastanın tedavisinin planlanması ve uygulanması. nedense fizik tedavi uzmanları diğer branşların teşhislerini onaylayan birer noter kurumu konumundalar. örneğin ortopedistin teşhis ettiği skolyoz vakasını fizik tedavi doktoru evek bu bir skolyoz demek durumunda yani ortopedi uzmanını onaylamak zorunda. bir ortopedi uzmanı teşhisini ftr uzmanına onaylatmak zorunda mı? veyagünümüzde bir ortopedi uzmanı teşhis ettiği hastasına fizik tedavi uygulamalarının gerekip gerekmediğini bilmeyecek durumda mı ki fizik tedavi uzmanına danışmak ihtiyacı duysun? tam burada yani ortopedi uzmanı hastalığı teşhis ettikten sonra fizyoterapistler olarak tanıya uygun tedaviyi planlamak ve uygulamak noktasında bizim sürece dahil olmamız yeterli iken, sistem fizik tedavi uzmanları aracılığıyla hem dolambaçlı yol izlemekte hem de diğer meslek gruplarına karşı yapılmış bir etik kusur yaşatmaktadır. fizik tedavi uzmanlarının SUT yönetmeliğine karşı çıkmamaları (sekiz saatlik mesai içinde hem 50 hasta poliklinikte muayene edebilir ve 80 hastaya kendi gözetiminde fizik tedavi uygulanmasına tanıklık edebilir hakkı verilmektedir.) meslek ahlakı açısından bir çelişkidir. günde 80 hastaya fizik tedavi uygulamak gücüne ve hızına ulaşmak nasıl mümkün oluyor? bu yasadan faydalanarak haksız kazanç elde etmiş olmaya vicdani sorumluluk açısından karşı çıkmamak fizik tedavi doktorlarının büyük ayıbıdır... hiçbir haksızlık sonsuza kadar devam etmemiştir, bu ayıba da karşı çıkmamak hiç bir vicdan sahibinin kabul edebilece%