Medimagazin logo

YÖK'ten devrim gibi öneri: TUS, intörnlükten önce yapılsın!

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından düzenlenen Tıp Eğitiminde İntörnlük Çalıştayı Sonuç Raporu'na göre, bu alanda yaşanan sorunlar, idari, fiziki, eğitim, gelecek planlaması ve Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) başlıkları altında toplandı.
YÖK'ten devrim gibi öneri: TUS, intörnlükten önce yapılsın!
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

YÖK'ten yapılan açıklamaya göre, intörnlük sürecinin değerlendirilmesi, sorunların ortaya konulması ve çözüm önerilerinin belirlenmesi, intörnlük eğitiminde kalitenin artırılması ve standartlarının yükseltilmesi amacıyla "Tıp Eğitiminde İntörnlük Çalıştayı" düzenlendi.

Çalıştayda dile getirilen sorunlar, idari sorunlar, fiziki sorunlar, eğitim sorunları, gelecek planlaması ve TUS'a ilişkin sorunlar olmak üzere 4 ana başlıkta toplandı.


Türkiye’nin doktorlara özel ilk TV kanalı açıldı İzlemek için TIKLAYINIZ


İdari sorunlar olarak dile getirilen konular, genellikle "Mezuniyet Öncesi Ulusal Tıp Eğitimi Çekirdek Programı" ve "Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları"nda yer almasına rağmen istenen gerekliliklerin tıp fakültelerinde tam anlamıyla uygulanmamasına bağlandı.

Bu kapsamda, intörnlük tanımının güncel mevzuatta yer almaması, intörnlük görev ve yetkileri konusundaki belirsizlikler, intörn yönergelerinin olmaması veya kullanılmaması, intörn temsilcilerinin olmaması veya yeterli işlevlerinin bulunmaması, nöbet sayıları konusundaki düzensizlikler, beyaz kod ve hekime şiddet konusundaki eksiklikler, öğrenci faaliyetleri ve öğrenci kongrelerine katılım gibi sorunlara işaret edildi.

Belirlenen fiziki sorunlar başlığında ise intörn sayısının fazla olması, intörn nöbet tutma şartlarının iyi olmaması, çalışma salonlarının olmaması gibi konular ön plana çıktı.

Çalıştayda ele alınan eğitim sorunlarında ise tıp eğitiminde standart nihai bir plan oluşturulabilmesinin mümkün olmadığı, tıp eğitiminin zamana ve mekana göre farklı ihtiyaçların şekillendirdiği bir süreç olduğu vurgulandı.

Eğitimle ilgili sorunlar, genel olarak, intörn karnesi uygulaması, oryantasyon eğitimi, staj bilgilendirme, değerlendirme toplantıları, eğitim-araştırma programlarına katılımın sağlanması ile geri bildirim sistemi sorunları şeklinde belirlendi.

Çalıştay raporunda gelecek planlama ve TUS ile ilgili sorunlara ilişkin şunlar kaydedildi:

"Tıp eğitiminde intörnlük eğitiminin kaliteli bir şekilde tamamlanması, temel amaç olmalıdır. Ancak çok iyi bilinmektedir ki TUS'a hazırlanmak intörnlük eğitimini, intörnlük eğitimi de TUS'a hazırlanmayı ciddi bir şekilde etkilemektedir. İyi bir kariyer, iyi bir eğitim ve iyi bir gelecek göz önüne alındığında tüm ilgi TUS'a yönelmektedir. Bu açıdan bakıldığında iki sürecin aynı zamana denk gelmesi, her iki süreç içinde olumlu sonuçlanmamaktadır. Bu iki sürecin birbirinden ayrılması bu konudaki sorunları büyük ölçüde çözecektir. Ülkenin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, intörn hekimlerin ve TUS sürecini yeni tamamlamış hekimlerin görüş ve önerileri de alınarak ve yeni sorunlara neden olmayacak şekilde çözümler ortaya konmalıdır. TUS’un intörnlük eğitiminden önce tek bir sınav veya iki dönemde girilecek iki ayrı sınav olarak uygulanması ya da TUS'un intörnlük eğitiminden 1 veya 2 yıl sonra girilecek bir sınav olarak düzenlenmesi gibi çözümlerin tartışılmaya açılması ve bu sürecin kısa sürede netleştirilmesi uygun olacaktır."

Çalıştayda, intörnlük sürecinin amacına uygun geçirilmesi için el birliğiyle bu sorunların birer birer ortadan kaldırılması gerektiği ifade edildi.

Çalıştaya, YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç, YÖK Başkan Vekili Prof. Dr. Safa Kapıcıoğlu, YÖK Yürütme Kurulu Üyeleri, YÖK Kalite Kurulu, Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulu, tıp fakülteleri dekanları, hastane başhekimleri, dönem-6 koordinatörleri ve intörn hekimler katıldı.

i̇ntörnlük çalıştayı yok
tip egitiminde intornluk calistayi
Yorum (15)
Nasuh Can
Üçüncü sınıftan itibaren TUS gündemin tek maddesidir. Genel hekimlik iddiası ve nosyonu için gayret kalmamıştır. Varsa yoksa TUS çalışmak yegane uğraştır Temel bilimler ve cerrahi olmayan, mavi kod ve acil nöbetine bulaşılmayacak alanlar baş tercihlerdir. Dolayısıyla hekimlik yaklaşımı ve hekimlik temel müdahaleleri bilgi ve becerisi maalesef kerhen veya zorunlu olarak değer ve ilgi görmektedir. Acile nöbete geldiğinde sondayı sapan lastiği sanan TUS Avcısı meslektaşlarımız o kadar da az değil. Hasılı mevcut hekimlik meseleleri çözümlenmeden ve rehabilite edilmeden YÖK beyhude uğraş içine girmese miydi?
44
Cevapla
Hamza
1. tercihler özellikle aktif olarak klinikte çalışılıp iş yapıldığı dönem olan intörnlükte şekilleniyor. yani kazanılan branşdan memnuniyetsizlikler artar 2. Mesela dahiliye kazanılmışsa intörnlükte cerrahi stajlara önem verilmez. 3. Çoğunluk yıllar sonra kazanabildiğinden aslında TUS ve intörnlük süreci birbirinden ayrılmamış olur. Sadece boş işlerle uğraşılıyor izlenimi verilir . YÖK önemli iş yapmak istiyorsa mesela FETÖ ile mücadeleye ağırlık versin . Umarım yayınlarsınız
46
Cevapla
Dr
Nasuh Can (Uzman Hekim) "sondayı sapan lastiği sanan" sözüne çok güldüm. Güzel ve çok yerinde bir espri ve bir o kadar yerinde bir tespit.
0
Cevapla
troyka
Münasebetsiz bir yorumcunun her şeye burnunu sokması ve bazı diğer yorumcuların bana dönük yazılarına verdiğim cevapların yayınlanmaması üzerine tepki gösterip uzun zamandır bu mecrada yazmıyordum. Ancak, bu haber önemli. Yorumumu yayınlayıp yayınlamamak sayın, editöre kalmış. Umarım yayınlanır. (Ne yazık ki, "sağlık profesyonelleri"nin görüşlerini sayın editöre seslenmedikçe yayınlamayan, profesyonellikten oldukça uzak görünümde bir site burası.) İntörnlüğüm döneminde fark ettiğim şu oldu; intörn-asistan karşılaşmalarının %90'ından fazlasında haksız olan taraf intörnlerdir. Berbat bir öğrenciydim. Hacettepe'de en ağır seçmeli stajları yaparak intörnlüğümü yaptım. Mezun olana kadar TUS namına hiçbir faaliyetim olmadı. Haziran sonundan 25 Ağustos'a kadar geçirdiğim iki aylık dönemde aldığım puan ortalamanın gayet üstündeydi. Bir gün bile dershaneye gitmedim. 2018 Şubat TUS'unda intörn arkadaşlar sıralamalarda çok iyi yerlerdeler. Bir takım özel şartları, adayın istifa edememesi vs. gibi, olan arkadaşlarımıza saygı duymakla birlikte; yok efendim TUS dünyanın en zor ikinci sınavı seçilmiş, yok nöbetlermiş bilmem neymiş... Öğrenci arkadaşlar öncelikle bahaneleri bıraksın ve mesleklerini düzgün öğrenmeye baksınlar. Nöbetlerinde servis işleyişini öğrensinler, TUS çalışmaktan kesinlikle daha faydalı olur. TUS'un işleyişini de kurcalayıp durmasınlar. Birinin kaynı, öbürünün müridi, diğerinin kapıkulu tipler hiçbir sorunu çözemez, çözemediği gibi işi iyice karman çorman hale getirirler. Stajlarınızın kıymetini bilin, bölümleri tanıyın, servislerinizi öğrenin, hastalarınızı muayene edin, tetkikleri inceleyin. Mağdur edebiyatı asla bitmez, ama sizin intörnlükteki en temel hakkınız ve sorumluluğunuz, eğitiminizdir. Boşverin TUS'u, dizinizi kırıp disiplinli bir şekilde çalıştığınızda yapabildiğinizi göreceksiniz. Tek kaygınız, eğitiminiz ve iyi bir hekim olarak yetişmek olsun. Selamlar.
1
Cevapla
adem
hiç bir mantıklı yararı olmayan bir öneri
5
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir