Akciğerde görülen her nodül kanser değil, ancak ihmal de edilmemeli
Son yıllarda akciğerlerinde nodül tespit edilen hasta sayısında artış yaşanıyor. Üç santimetreden küçük olan akciğer dokusu içindeki nodüller, sağlıklı bireylerde görülebildiği gibi kanser ihtimali bulunanlarda da ortaya çıkabiliyor.
16 Ocak 2011 -

 

Genç yaş grubunda da görülebilen akciğer nodülündeki artışın nedenlerinden biri de Bilgisayarlı Tomografi (BT) cihazları. Görüntü kalitesi artan BT cihazları akciğerdeki nodülü milimetrik çapta iken tespit edebiliyor. Ancak erken teşhis açısından önemli görülen BT cihazları doktorların işini hem kolaylaştırıyor hem zorlaştırıyor. Çünkü genç ve yaşlı sağlıklı bireylerde de görülebilen nodüller milimetrik boyutta ise hasta iki yıl süren takip altına alınıyor. Takip sonrası belli bir boyuta ulaşan nodül tetkik edildikten sonra iyi veya kötü huylu olduğuna karar veriliyor. Şu an birçok hasta akciğerinde tespit edilen ancak iyi veya kötü huylu olduğu bilinemeyen nodüller yüzünden belirli zamanlarda kontrol ediliyor.
 
 

 

 
 
Akciğer nodüllerini çapı üç santimetreden küçük akciğer dokusu içinde yer alan lezyonlar olarak tanımlayan Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Metin Görgüner, akciğerde görülen her nodülün kanser olmadığını ancak ihmal de edilmemesi gerektiğini söyledi. Akciğerdeki kötü huylu nodülün erken evrede tespit edilmesi durumunda hastanın yaşam süresinin uzadığına dikkat çeken Görgüner, "Özellikle bilgisayarlı tomografinin yaygın kullanılması ile birlikte son yıllarda giderek daha sık görülen ve çoğu kere tesadüfen ortaya çıkan bu nodüller kanser şüphesi taşımaları nedeni ile vatandaşlarımızın haklı olarak korkmasına yol açmaktadır. Oysa yapılacak iyi bir inceleme ile gereksiz yere yapılacak pek çok tetkikin hatta ameliyatların önüne geçebilmek mümkündür. Böyle bir nodül saptandığında yapılacak ilk iş iyi bir klinik muayene ve radyolojik değerlendirme olmalıdır. Hekim olarak nodülleri değerlendirirken kişinin şikâyetleri, yaşı, sigara içip içmediği, başka bir organında kanser tanısı alıp almadığına kadar detaylı bilgi sahibi olunmalıdır. Sigara içmenin kanser için ciddi bir risk faktörü olduğu unutulmamalıdır." uyarısında bulundu.
 
 

 

 
 
İyi huylu olduğuna karar verilen nodülün takip edildiğini ya da bazı şartlarda ameliyatla çıkarılabildiğini kaydeden Görgüner, kötü huylu olduğu düşünülen bir nodülün ise hastanın durumunun müsait olduğu durumlarda zaman kaybedilmeden ameliyatla çıkarılması gerektiğini dile getirdi. Görgüner şu önerilerde bulundu: "Varsa geçmiş döneme ait eski akciğer filmleri burada çok işe yaramaktadır. İki yıldan daha eski bir filmde nodül aynı şekilde hiç değişmeden duruyorsa hiçbir ileri inceleme ve takibe gerek dahi olmayabileceği iyi bilinmelidir. Bu nedenle vatandaşlarımızın geçmişte yaptırdıkları bütün tetkikleri ve çektirdikleri filmleri bir dosya haline getirerek saklamalarında büyük yarar vardır. Son zamanlarda yaygın bir şekilde kullanılan ve metabolik bir görüntüleme tekniği olan Pozitron Emisyon Tomografisinin (PET), iyi ve kötü huylu nodüllerin ayrımımda yararlı olmakla birlikte, yanlış pozitif veya yanlış negatif sonuçlar verebilmektedir."

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
25
1) Yahya eser (Emekli)
05.04.2019 20:27:17
Hocam 63 yaşıdayım kolon kanseriyim 2 defa ameliyat oldum şuan akciğerde 2 adat 2mm lik nodül var ne yapmalıyım çok rica ediyorum
People
31
2) Ibrahim sefer (Terzi)
14.03.2019 03:48:38
sag akciger, alt zonda birbirine komsu milimetrik boyunda 3 adet noduller dansite izlenmekte olup vaskuller yapilardan ayrit edilmemistir hocam by ne Boyle yaziyor
People
55
3) Kartal Esentürk (Makina operatörü )
18.02.2019 16:01:21
Hocam, bende sağ akciğer sol lobta bir cm. solid alan yazıyor.. Korkuyorum hayır mı dır...?
People
12
4) A (İ)
24.12.2018 22:10:25
Vücudun değişik yerlerindeki nodüller için hastaları takibe alıyoruz ama devamlı BT çekiliyor. E o BR de karsinojene maruz kalınıyor.
People
61
5) bünyamin kahraman (memur)
24.12.2018 14:52:24
slm hocam .benim 4 yıl önce akcigerlerimde 6.7.adet nodüller oldugunu ögrendim bunlar 4.5.6.7.8.9.mm.milim .eski şehir osman gazi üniversite de senelik takibine yapıyoruz .ben şu an sigarayı 1 ay önce bıraktım 49 yaşındayım 38 sene içtim hep günde 13.15.adet içtim .günde bir paket bitirmedim hiç. ara sıra nefesim daralıyor tıkanıyor .ve bunlar için hiç bir tedavi verilmedi ne yapmalıyım bilgilerinizi arz ederim şimdiden tşk.
People
57
6) Tugba Budak (Turizm)
21.09.2018 16:54:14
Merhaba , annem verem atlatti tedavisi bittikten sonra sag akcigerinde noduller gorultu ona istinaden bronoskopi yapilmasi gerektigi soylendi. ( bu noduller verem tedavisi baslandiginda da vardi. tedavibittiginde ki raporda gerileme oldugu notu var) Bugun bronoskopi cekimi yapilirken annem doktorlarin konusmasini duymus. Doktor hic geregi yokmus gereksiz zaman kaybi keske parca almasaydim simdi uyuyani uyandirmamisizdir insallah fiye yorum yapmis. Bronoskpopide parca alindiginda pataloji icin biyle bir risk varmi uyuyan hucrenin canlanmasi ve sicramasi soz konusumu acaba? Tesekkur ederim.
People
94
7) Harun Çelebi (Bankaacı)
10.02.2018 18:11:32
Merhaba babam daha öncesinde rektum kanseri ameliyatı oldu kontroller esnasında akciğer de en büyüğü 2 tane 5 mm ve cok sayıda nodüller tespit edildi doktor metestaz yaptığını söyledi ve kemoterapi başlanması gerektiğini söyledi sizce kemoterapi ye mi başlanması lazım yoksa vakit geçirmeden cerrahi müdahale mi yapılması gerek?
People
100
8) Kenan Kayış (Yok )
31.01.2018 07:38:45
Hocam benim akciğeriinde 3 m metre nödül oluştu doktora gittim önemli birşey değil dedi 3 tane imiş ne yapmalıyım sizce
People
73
9) Ugur erbasi (Metal işleri asansör )
13.12.2016 18:22:00
Efendim öncelikle. Hayırlı günler 2 yildir çok agir şekilde dilim uyusuyo ağzımm dan koku geliyo . hastahaneye gittim ilk çekilen tomoda 7mm .5mm ve 4.5 mm çaplarında düşük dansiteli parankimal nodüller mevcut dedi aran 10 gün sonra tekrar çektirdin tomo yani bugün sağ ak ciğer altlop superior segmente medial ve leteralde 9mm ve 10mm çap gösteren düşük dansiteli parankimal modüler yapılar mevcuttur beni büyük bi hastahaneye yönlendirdiler hocam ağzının çok agir kokmasi dilimin gırtlağa kadar uyuşması normalmi ve bu nodüller ne oluyor neden gitmiş olduğum. Hastahane bana büyük hastahaneye git diyor sigara günde 5 6 adet felan iciyorum yani bağımlı değilim. Kendim asansör kaynakcisiyim ve yapilan boyalı malzemelerde çok agir şekilde duman cikiyo acaba bu durumlardan mi kaynaklanıyor cevabınızı bekliyorum şimdiden tesekkur ediyorum
People
92
10) RECEP SAVAŞ (ESNAF)
27.04.2016 21:56:39
Arkadaşlar ben de 2 adet nodül çıktı 1.si 1cm 2.si 2cm 39 yaşındayım nodülle ilgili bir sorununuz varsa hiçkimseye danışmayın kesinlikle sizi kanser yaparlar verem yaparlar sizi öldürürler canlı canlı mezara gömerler yapmanız gereken tomografi pet bt balgam testi pet bt yüksek tutum çıkarsa göğüs cerrahi den herhangi hekimden biyopsi istemenez ve patoloji sonucunu beklemeniz bence daha mantıklı ama korkmayın benim nodül temiz çıktı herkeze geçmiş olsun allah şifalar versin
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan Tarihi Detay Kategori
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
28/06-30/06 5. Karadeniz Hematoloji Sempozyumu HEMATOLOJİ SAMS
28/08-29/08 Çocuklarda Motilite Bozuklukları Sempozyumu ÇOCUK... İSTA
27/08-31/08 20. Ulusal Anatomi Kongresi ANATOMİ İSTA
05/09-08/09 6. DOD Dermatoloji Gündemi DERMATOLOJİ SAKA
12/09-13/09 SCAI Menata Mentor Course-SCAI 2019 KALP VE... İSTA
14/09-14/09 7. Multidisipliner Nöroendokrin Tümör Sempozyumu NÖROLOJİ ANKA
11/09-14/09 World Congress of Perinatal Medicine KADIN... İSTA