"Kimsesizlerin cenazesi, kadavra olarak kullanılmalı"
Türk Anatomi ve Klinik Anatomi Derneği Başkanı Prof. Dr. Şeker: "Özellikle sahipsiz kimselerin cenazelerinin, eğitim ve araştırma amaçlı, tıp fakültelerinde bekletildikten sonra değerlendirilmelerini ve ondan sonra defnedilmelerini talep ettik. Bu konuda çalışmalar devam ediyor"
06 Mart 2014 11:36 -

ERZURUM  - Türk Anatomi ve Klinik Anatomi Derneği Başkanı Prof. Dr. Muzaffer Şeker, kadavra ithali yerine özellikle sahipsiz kimselerin cenazelerinin eğitim ve araştırma amaçlı tıp fakültelerine kazandırılması gerektiğini belirterek, "Bu konuda çalışmalar devam ediyor" dedi.

Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörü de olan Şeker, AA muhabirine yaptığı açıklamada, tıp fakültelerinde kadavranın önemli bir ihtiyaç olduğunu vurgulayarak, bu konuda bağışların artması gerektiğini ifade etti.

Kadavra ithali yerine içeride bağış olması gerektiğini anlatan Şeker, "Özellikle sahipsiz kimselerin cenazelerinin, eğitim ve araştırma amaçlı, tıp fakültelerinde bekletildikten sonra değerlendirilmelerini ve ondan sonra defnedilmelerini talep ettik. Bu konuda çalışmalar devam ediyor. Kimsesiz cenazelerin bu şekliyle tıp fakültelerinde kalması hem adli anlamda hem sahibinin bulunması anlamında önemli" diye konuştu.

Fakültelerde kadavraları, koruma ortamlarında bir süre beklettiklerini ifade eden Şeker, "Biz belirgin bir süre, kendi koruma ortamlarımızda bekletiyoruz. 6 ay sonra kanunun bize vermiş olduğu sınırlar içerisinde ki bu bazen iki yılı bulabiliyor. Herhangi bir işlem yapmadan bekletiyoruz daha sonra eğitim ve araştırma amaçlı olarak öğrencilerimizin istifadesine sunuyoruz" şeklinde konuştu.

Bağışçı sayısının artmasına yönelik çalışmalar yaptıklarının altını çizen Şeker, şunları kaydetti:

"Bu anlamda kimsesiz cenaze dışında bağışçı sayısının artması öğrencilere yönelik verdiğimiz eğitimi olumlu etkileyecek, parametre olarak sevindirecektir ama bu konuda yavaş gidiyoruz. Biz içeride bağış oranının artmasını daha sağlıklı buluyoruz. Yurt dışına belli bir kaynak yani ekonomik kaynak aktarmış oluyorsunuz ve bunların her yıl artan düzeyde maliyet getirmesi ülkenin gereksiz yere dışarıya döviz aktarması demek. Bu anlamda kadavra ithalinin çok az düzeyde olması, hepimizi memnun edecektir. İthalat kapısı açık kalsın ama bağışçı sayısının da artması bizim için çok daha önemli."

Avrupa'da özellikle bağışçıların sayısının çok fazla olduğuna dikkati çeken Şeker, "Avrupa'da birçok fakülte bağış kabul edemiyor, yerleri kalmadığından dolayı. Bizim de havuzlarımız veya koruma salonlarımız maalesef boş duruyor. Bu anlamda onlardan bize göndermelerini talep ediyoruz ama nakliye meselesi, korunması sonuçta bir maliyet ve kendi içerisinde bir güvenlik zinciri gerekiyor" dedi.

Anatominin latince olarak kesmek, parçalara ayırmak anlamına geldiğini anımsatan Şeker, "Biz demonstrasyon anlamında insan vücudundaki organları, doku düzeyine kadar öğrencilere göstermek, karşılıklı ilişkilerini ve özellikle bir muayene sırasında neyin nerede olacağını göstermek zorundayız. Özellikle cerrahların işlem sırasında ne tür farklılıkla karşılaşabileceklerini ancak kadavra üzerinden gösterebiliyoruz" şeklinde konuştu.

Başarılı bir cerrah, hekimin yetişmesi için kadavra eğitiminin önemli olduğunu vurgulayan Şeker, hastaların kendini emanet edeceği hekimlerin iyi yetişmesinin ancak başarılı anatomi eğitimiyle mümkün olacağını belirtti.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) prolene35 (uzman dr.)
07.03.2014 20:36:08
sertabib hocam,başarılar,benden yanada kırdıysam affola...gönlüne göre olsun
People
0
2) Mal (Hamal )
07.03.2014 20:33:12
Merak edenler için fetva:

Değerli kardeşimiz;
Yaratılmışlar içinde insan en mükerrem varlıktır. Onun canlı hali saygın ve muhterem olduğu gibi, cesedi de öyledir. Bu yüzden Müslümanlarca savaşta öldülürülen gayri müslim askerlerin cesedlerine bile dokunulamaz. Onlar için bile müsle, (yani cansız bedeni kesip parçalamak, insanın kulak, burun, göz ve benzeri organlarını kesmek ve iç organlarını çıkarmak) yasaktır. Müsle (işkence), Uhud savaşı sonrası yasaklanmıştır.
- Zamanımızda eğer mümkünse, kadavra yerine plastik taklidlerini kullanmak tercih edilmelidir. Yani her olur olmaz durumda insan cesediyle oynamak doğru değildir. İnsanın dirisi gibi ölüsüne de değer verilmelidir. Çünkü bir tek insan diğer canlıların bir nevi / türü gibidir. Bir türü yok etmek büyük bir suç olduğu gibi, önemsememek de doğru değildir. Bu yüzden insan öldürmek de büyük bir günahtır.
- Teşrih (disseksiyon) bilgisi (bir cesedi kesip parçalara ayırarak incelemek), Eski Hint, Mısır ve Yunan kanalıyla İslam Alemine geçmiştir. Osmanlılarda, anatomi ve teşrih (disseksiyon) çalışmaları XIX. yüzyıl başlarında başladı. 1841'de zamanın padişahı bir ferman (hüküm) yayınlayarak insan kadavrası üzerinde çalışmaya, devlet tarafından resmi izni vermiş oldu. Osmanlı tıbbının önceleri, daha çok at kadavrası üzerinde araştırma yaptığı rivayet edilmektedir. Batıda insan kadavrası üzerinde ilk çalışmalar, XII. asırda başlamıştı.
- İslam'da "Zaruretler haramları mubah kılar = ez- zarûrât tübîhu'l- mahzûrât" kaidesi vardır ve Mecelle'de de yer almıştır. Bu yüzden, susuzluktan ölmek üzere olan bir kimse su bulamıyorsa, haram içkiden ölmeyecek kadar içebilir. Açlıktan ölecek bir kimse de, helal yiyecek bulamıyorsa, hayatını tehlikeden kurtarmak için haram bir yiyecek yiyebilir. Bu noktadan, insan hayatı için kadavra üzerinde çalışmak "zaruret" ise (burada zarureti İslam hukuk terminolojisi olarak kullanıyoruz) bu yapılabilir. Çünkü İslamiyet malı, canı, dini vb. korumaya çok önem verir.
- Ceset üzerindeki çalışmalar esnasında ya da çalışmalar bittikten sonra, insana olan saygının devamına özen gösterilmeli ve cesetler usulüne uygun olarak defnedilmelidir.
People
0
3) mal (Hamal)
07.03.2014 20:29:00
Arkadaşlar, dini acıdan Kadavra konusunun fetvası kolay bir mesele değildir. Hatta tek bir âlim bile fetvayı veremeyebilir. Ancak bir alimler kurulunun verebileceği bir fetva.
People
0
4) Frankie Bellevan (Tıp Doktoru)
07.03.2014 16:38:52
sertabip sertabipoğlu:tamam.şimdi anlaştık.

sadece insanoğluna değil,doğadaki tüm canlılara hem yaşamlarında hem de canlarını yitirdiklerinde saygı göstermemiz gerektiğine hiç kuşku yok.

elbette kadavralara da saygılı olmamız gerektiği açık.
kadavradan daha fazla ibret ve ders alınacak birşey var mıdır?
bizlere anatomi hocalarımız en başta kadavralara saygılı yaklaşmamız gerektiğini öğretmişlerdi.
prof.dr.kaplan arıncı hocamız da(allah rahmet eylesin),daha sonra kürsü başkanı olan prof.dr.alaattin elhan hocamız da.
anatomi asistanları da öğrencileri mutlaka uyarırlar,herzaman ciddiyete davet ederlerdi.

umarım hayatta hedeflediğin,amaçladığın yerlere ulaşırsın.

sana yürekten,içtenlikle kolaylıklar ve başarılar diliyorum.

hayatta herşey olabildiğince gönlünce olsun.

selamlar,sevgiler.
People
0
5) Sertabip Sertabipoğlu (Tabip)
07.03.2014 16:19:16
Sayın Frankie Bellevan ve Prolene35,

Buradaki tartışmalardan sonra bugün birkaç anatomi hocasının bu konudaki röportajlarını okudum. Ve ''kim bilir belki de yanlış düşünüyorumdur'' diye düşünmeye başladım. İnceleme süresi dolduktan sonra istenilen yere istenilen şekilde defnedilecekse ve sonunda toprağa kavuşacaksak belki de o kadar kötü bir şey değildir. Belki de bu konuda aşırı bu kadar tutucu olmamam gerekiyordur. Bilemiyorum :?

Bu arada Prolene35 Hocam,

Cerrahlara büyük saygım var. Cerrah olmak isterdim. Ama bu konuda haddimi biliyorum. Hedefim çok iyi bir mikrobiyoloji hocası olmak.

Herkese iyi çalışmalar.

Kalp kırdıysam affola.
People
0
6) prolene35 (uzman dr.)
07.03.2014 15:30:30
proline değil prolene....neyse,hocam senden ricam bu zihniyetle cerrahi yazma..rica ederim,inşallah uzman olursun ama cerrahi dallarr yazma,bu kafayla websurgery den seyredip cerrahi yapmaya kalkarsın
People
0
7) Frankie Bellevan (Tıp Doktoru)
07.03.2014 15:19:00
sertabip sertabipoğlu:merak etme adamlar sadece "kimsesizlerin cenazeleri kadavra olarak kullanılmalı" demişler.

bu türkiye'de kimsesizlerin cenazelerinin hemen kadavra olarak kullanılacağı anlamına gelmez.

o yüzden "ya kadavra olursam" endişen yersiz.

yalnız bu ülkede kadavra olmayı vasiyet eden anatomi kürsüsü hocaları olduğunu da unutma.
bunlardan birisi de çok değerli benim de hocalarımdan a.ü.t.f anatomi kürsüsü profesörlerinden alaattin elhan hocamdır.

ayrıca 1924 siirt pervari doğumlu 2001 yılında hayatını kaybeden adnan saygun'un öğrencisi değerli müzisyen orkestra şefi hikmet şimşek öldüğünde tüm bedenini gazi üniversitesi tıp fakültesine bağişlamıştır.

yeterince bağış yoksa başka çare de yoktur.

kaldı ki bu konuda yanılmıyorsam geçmişte diyanet işleri başkanlığı tarafından verilmiş "insan bedeninin kadavra olarak kullanılabileceği" konusunda fetva da var.

dediğim gibi sen illa da kadavra olmak istemiyorsan bence bu konuda bir vasiyet hazırla ve sürekli de üzerinde taşı.

People
0
8) Sertabip Sertabipoğlu (Tabip)
07.03.2014 14:44:46
Sayın Frankie Bellevan,

Sizin mutluluğunuz yada mutsuzluğunuz elbette sizi ilgilendirir. Aynı benim bedenimin sadece beni ilgilendirdiği/ilgilendireceği gibi. Ve ben de bir gün kimsesiz olarak ölürsem kesinlikle bedenimin kadavra olmasını istemiyorum. Yeterince net mi ?!
People
0
9) Frankie Bellevan (Tıp Doktoru)
07.03.2014 14:23:13
sertabip sertabipoğlu:sen tavsiyelerini kendine sakla.
bana tavsiyede bulunacak durumda değilsin.
kaldı ki buna ihtiyacım da yok.
insanlara güvenip güvenmemek de benim sorunum.
mutlu olup olmamak da bana ait bir konu.
mutluluk ve huzur kavramları farklı şeyler.
ben huzurlu biriyim.
kendimle ilgili bir sorunum ve iç hesaplaşmam yok.

sen keyfine bak,tus'una çalış.
böyle şeylere kafa yorma.
People
0
10) Sertabip Sertabipoğlu (Tabip)
07.03.2014 13:50:08
Sayın akhekim,

Bedenimi ben oluşturmadım yada yaratmadım ama üzerindeki her türlü tasarruf hakkıyla bana verildi, emanet edildi. Bedenimi seviyorum elbette ve bunun içinde onun toprağa karışmasını, özüne dönmesini istiyorum. Ve size soruyorum, kimsesizlere o bedenleri siz mi verdiniz de onların bedenleri üzerinde tasarruf hakkına sahip olabileceğinizi düşünüyorsunuz ?!

Sayın proline35,

Başhekimlik mi ? Allah yazdıysa bozsun ! Çok rahat bir ilçede sağlık grup başkanı olmuş biriyken mecburi hizmetimin bittiği günün ertesi günü istifasını vermiş bir hekimim ben. Ayrıca o anatomik varyasyonlar var ya bahsettiğiniz onlarda kurgulanarak maketler, programlar oluşturulabilir pekala !

Sayın Mal (Hamal),

Sizinle bu konuyu tartışmayacağım çünkü inançları tartışmak tarzım değil.

Sayın Frankie Bellevan,

Para biriktirmekten nefret ederim. Hatta mecburi hizmetim ve askerliğim sürecinde hiç para biriktirmeyip sağda-solda tanıdığım bildiğim ihtiyaç sahibi öğrencilere dağıttığım için kazancımı, TUS'a hazırlandığım şu süreçte kardeşlerimden aldığım ''borçla'' hayatımı idame ettiriyorum. Size benden bir meslektaş tavsiyesi herkese/her şeye bu kadar şüpheyle bakmayın. İnsanlara güvenin biraz. Böyle herkesten şüphe ederek asla mutlu bir insan olamazsınız !