Tıp fakültelerini karıştıran zam: Uzman hekimler doçentlerden fazla emekli aylığı alacak
Yeni yılda uzman ve uzman olmayan doktorlar ile diş tabiplerinin emekli aylıklarına yapılacak zam akademik camiada büyük bir tartışma başlattı. Halen doçent ve profesörün aylığı, kamudan emekli uzman doktor aylığının üzerinde bulunuyor. Yeni yıldan itibaren emekli uzmanlara 17000 gösterge rakamı üzerinden zam yapılacak. Bugünkü katsayıya göre 2 bin 5 lira zam yapılmasıyla emekli uzmanlar doçentlerden 493 lira, emekli pratisyen hekimler de 21 TL daha fazla aylık almaya başlayacak. Emekli uzman doktorların profesörler ile aralarındaki fark ise 289 liraya inecek. Habertürk’ten Ahmet Kıvanç, akademisyenler arasında yaşanan emekli aylığı tartışmasının ayrıntılarını yazdı
Tıp fakültelerini karıştıran zam: Uzman hekimler doçentlerden fazla emekli aylığı alacak
25 Aralık 2018 - Habertürk Ahmet Kıvanç

Temmuz ayında TBMM'de kabul edilen bedelli askerlikle ilgili yasa ile 5434 sayılı Emekli Sandığı Kanunu'na Ek Madde 84 eklendi. Söz konusu madde, "Emekli Sandığı Kanunu'na göre tabip veya diş tabibi kadro ve pozisyonları esas alınarak emekli, adi malullük veya vazife malullüğü aylığı bağlanmış olup, aylıklarıyla birlikte makam tazminatı ödenmesine hak kazanamamış olan tabip ve diş tabiplerinden uzman olanlara 17.000 gösterge rakamının; uzman olmayanlara 13.000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda her ay emekli aylıklarıyla birlikte ilave ödeme yapılmasını" öngörüyor.

Habertürk'ten Ahmet Kıvanç'ın haberine göre, bu düzenleme uyarınca, 2018'in ikinci yarısında uygulanan memur aylık katsayısına göre, uzman doktor ve diş tabiplerinin emekli aylıklarına 2 bin 5 lira, uzman olmayan doktor ve diş tabiplerinin emekli aylıklarına da bin 533 lira artış yapılacak. Zamlı maaş ocak ayında başlayacak.

Hemen belirtelim, yeni yılda memur maaş katsayısında yapılacak artışa paralel olarak bu tutarlar da artacak.

DOÇENTLERE FARK ATACAKLAR, PROFESÖRLERE YAKLAŞACAKLAR

Aralık ayı itibarıyla, 25 yıl hizmeti bulunan 1. derece 1. kademedeki tabip ve uzman tabiplerin emekli aylığı 3 bin 205 TL düzeyinde. Aynı hizmet süresi ile derece ve kademeye sahip doçent emekli aylığı 4 bin 717 TL, 3 yıldan az kıdemi bulunan profesör aylığı ise 5 bin 499 TL düzeyinde bulunuyor.

Ocak ayında ilave zam yapıldığında uzman doktor aylıkları 5 bin 210 TL'ye; uzman olmayan doktor aylıkları da 4 bin 738 TL'ye çıkacak.

Bu durumda emekli uzman doktorun aylığı, doçent aylığını 493 lira geçecek, emekli profesör ile arasındaki fark 2 bin 294 TL'den 289 TL'ye düşecek.

Emekli pratisyen doktor ve diş tabibinin aylığı ise doçent aylığını 21 TL geçecek.

AKADEMİSYENLER TARTIŞIYOR

Kanuna göre, uzman ve uzman olmayan doktor aylıklarına yapılan artıştan sadece "makam tazminatı ödenmesine hak kazanamamış" olanlar yararlanacak. Doçent ve profesörlerin aylığının içinde makam tazminatı bulunuyor. Dolayısıyla, diğer akademisyenler gibi tıp kökenli akademisyenler de ilave ödemeden yararlanamayacak.

Bu düzenlemeden dolayı en büyük rahatsızlık da tıp kökenli akademisyenlerde yaşanıyor. Özellikle doçentler, emekli aylıklarının, kendi yetiştirdikleri uzmanlardan daha aşağıda kalacağını belirtiyor. Tıp kökenli doçentlerin, doçentlik unvanıyla emekli olmak yerine, uzman doktor olarak emekli olması daha avantajlı hale geldi. .

Uzman doktorlar ile doçent emekli aylıkları arasındaki bu fark dolayısıyla, profesör kadrosu alma umudu olmayan devlet üniversitelerindeki ve araştırma hastanelerindeki doçentlerin kamudan ayrılarak vakıf üniversitelerine veya özel sağlık kuruluşlarına geçmeyi tercih edebilecekleri belirtiliyor.

İLAVE ÖDEMEYE YÜZDE 4 EK ÖDEME YANSITILMAYACAK

Emekli aylığı alanlara, kaldırılan vergi iadesinin yerine getirilen yüzde 4 "ek ödeme" yapılıyor. Ancak, ocak ayından itibaren uzman doktorlara 2 bin 5 TL, uzman olmayanlara bin 533 TL olarak yapılacak ilave ödeme için yüzde 4 ek ödeme verilmeyecek.

Gelecek yıl başlayacak ilave ödemenin bir diğer özelliği ise emeklilik sırasında çalışılmaya devam edilmesi halinde kesilecek olması. Örneğin, mevcut uygulamada, kamuda emekli olduktan sonra özel sektörde çalışmaya devam eden doktor ve akademisyenler, emekli aylıklarının tamamını alabiliyorlar, çalıştıkları işten aldıkları ücret karşılığı sosyal güvenlik destek primi (SGDP) ödüyorlar.

Uzman ve uzman olmayan doktorlar, yeni düzenleme sonrası özel sektörde çalışırlarken gene şu anki emekli aylığını alabilecekler. Ancak, 2019'da uygulanmaya başlanacak ilave ödeme, özel sektörde çalıştıkları süre boyunca kesilecek. Çalışmayı bıraktıkları anda ilave ödemeler tekrar başlayacak.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
10
1) hüdhüd kuşu (MD)
19.01.2019 09:47:35
Sayın Hikmet Yenioğlu..ben doçent olarak eğitim araştırma hastanesinde uzman kadrosunda çalışıyordum...sağlık bilimleri üniversitesinde kadro verilmeyince emekli oldum
People
11
2) leyla birgen (teknisyen)
18.01.2019 18:04:56
asli görevi asistan yetiştirmek olan ama asistanlarını bırak eğitmeyi selamını bile esirgeyen prof ların aldığı para çok fazla..asgari ücret yeter bunlara...çoğu zaman vizit bile gezmeden bütün gün odalarında oturup çay-kahve-dedikodu-çay-kahve-yemek..mesai bittiiii
People
6
3) Hikmet Yenioğlu (Hekim)
18.01.2019 16:24:25
Bu kadar tartıştık ya... Alın size baba soru? Sahi doçentlikten emekli olacak olan uzman doktor var mı aramızda. Bence boş boş laf ediyoruz.
People
8
4) gökhan bilecen (doktor)
13.01.2019 13:31:05
bende emekliyim ilave maaş artışı yatmamış ne yapmalıyım.ayın 1 maaş vardı sadece.
People
5
5) Gamze (İçim )
09.01.2019 23:06:36
Emekli olup özel muayenehane açmam halinde ek 2000 tl alabilir miyim ?
People
4
6) Ahmet Uğur (uzman doktor)
05.01.2019 10:58:56
Sayın Hasan Dermesin ve diğer arkadaşlara.Hukuksever olarak biraz ilğiliyim.2006 dan beri kamu kurumundan emekli sandığı emeklisiyim ve 2006 dan beri çeşitli yerlerde ve halen SGK desttek primi ödenererek çalıyorum.01.01.2019 tarihinde banka hesabıma 3368 TL.aylık emekli maaşı(30 Yıl Uz.Dr. olarak çalışama sonucudur)ve 2.004,63 TL.ek emekli maaşı ödemesi ayrı ayrı yatmıştır.Yasa sorunlu olarak çıkarılmıştır.İlk ödemenin sorunlu olacağını baştan biliyordum.O da piyango olarak bize çıktı.Alacağına şahin devlet korkusu nedeniyle önce ALO 170 den SGK yı aradım.Konunun muhatabı olarak Kamu emeklilik kurumu.Ankara.olarak gösterildi.Bu arada 2006 dan beri Sosyal Destek Primi ödeyen çalışan olduğumu dadevletin ve SGK nın kayıtlarında tekrar teyit ettim.Hemen ''kamuemeklilik@sgk.gov.tr '' ye mail attım.Çalışan emekli olduğumu da bildirdim.Durumumun araştılmasını her türlü bilğiyi vererek istedim.Kısa sürede cevap geldi.Ödemenin 7146 S.K. un 4.maddesine göre, 5434 S.Emekli Sandığı Kanununa eklenen madde hükmü gereği yapıldığı yazmaktaydı.Kanun maddesine göre halen çalışana verilmez denmiyor.AÇIK VAR.Çalışma 1 ay içinde bidirilmeli diyor.Bildirilmez ise faizi ile geri alınır deniyor.O takdirde demek ki devlet ek maaşı emekli sandığı emeklisi herkese yatıracak,çalışanlar çalıştıklarını 1 ay içinde bildirecek ve gelecek ay içinde de bu maaş kesilecek.Ben bunu anladım ve bu ek maaşı hakettim.Çalıştığımı da bildirip,gelecek ay maaşı almayacağım.Çalışmayı bırakırsam yine müracaat edip tekrar almaya başlıyacağım.Ek maaşı yine de güvensizlik !! nedeniyle bankadan çekmedim.Dilekçem sonrası da kurum tarafından geri çekilmedi.Demek hak ve helalmiş.Du bakali ne olacak ?? Sayın Hasan Bey.Yazdığım adrese mail çekin.




















































People
24
7) himmet dede (dr)
03.01.2019 23:05:02
sayın kamil ömür, siz ve sizin gibiler yüzünden medimagazine yorum yazmanın keyfi kalmadı. bazıları ortaya soruyor, niye yorumcular isminizi vermiyorsunuz diye,verip te birilerine maskara mı olacaksınız. ben durum saptaması yaptım. eleştiri yazmadım. devletin resmi rakamları verdim. benim maaşımın iyi olup olmadığından sana ne. kamu hekimi olup 43 yıllık hekim 23 yıllık profesörden daha fazla alanlar var.kamuda hekim olmayıp çift aylık alanlar var. benim şunu yazdım. emekli maaşları gibi emekli yaşları arasında farklılık var. benim çevremde 1+1 hakkını 3-4.kez kullanan hekim çok hatta 72 yaşında olan bile var. sizin tarafta yok. bu bile dengesiz. özelde patron eline mahkum kalmaktansa 1+1 şeklinde mutlu olduğu hastanesinde çalışmayı yeğleyen çok sayıda hekim var.tanıyorum.arkadaşım kkb ci,özelde patron ağız kokusu çekmektense kamuda kalıp hastaların gerçek ağız kokusunu tercih ediyor.. diğer konu 2005 sonrasında kurulan tıp fakültelerinde emekli yaşı 72 ama cerrahpaşa,çapa hacettepe ege vs tıplarda 67. 67 yaşa gelmeden emekli olan zaten oluyor,kalıp çalışmak isteyenler yeni kurulan tıplar ile niye eşitlenmez, bunu yazdım. benim sözü ettiğim ücret tıp fakültelerinde kıdem yıl eklenerek sağlık hizmeti üreten dallarda batıdaki bir tıpta ödenen miktarı. özel hasta bakanların bu miktarı artıyor ancak emekli olunca dramatik biçimde gelir düşüyor.. bu sayfada performans emekliğe yansısın diye çok yazılar çıktı. durum değerlendirmesi yapan yazılara tanımadığın kişilere gereksiz yere iğneleyici yazma huyun yüzünden yorumculara ismin sempatik gelmiyor kamil ömür. himmet dede yi tanır mısın hayır,bir alıp veremediğin var mı hayır. himmet dede tutmuş yılım unvanım kıdemim bu resmi gelirim bu demiş. 6 ay sonra yaş sınırından emekli oluyorum demiş, sen kalkmış 17.5 bin TL iyi para demişşsin. sanırım ege taraflarında eah da çalışıyorsun. aynı kıdemde biri senin hastanende daha fazla alıyordur..benim yazımda kendi örneğimde durum tarifi var. o kadar. doktorların emekli yaşları bile eşit değil tespiti var. cins bir yorum huyun var dr ömür. her topa atlıyorsun, her konuya maydanoz oluyorsun. sıkıldım senden ,medimagazine yorum yazmaktan da soğuttun
People
2
8) sennur soysal (emekli uzman hekim)
03.01.2019 20:01:10
26 yıl üzerinden emekli olmuştum...1500 tl yattı hesabıma....2000 değil yani...eksikmi yatırıldı..bilgilenmek istiyorum....konuyu bilen arkadaşlar yazabilirmi
People
4
9) gurcan okcu (teknisyen)
03.01.2019 19:52:39
17.500 maaşı hakedecek birşey yapmıyor bu proflar...emekli olunca 10 bini gidecek diye ağlıyor....okadar alışmışki tatlı paraya
People
3
10) hasan dermesin ( uzm dr)
03.01.2019 18:14:03
sayın ahmet uğur