Ameliyatlar neden durdurulmak isteniyor ! Neler oluyor?
SUT değişikliği, tıbbi malzemelerin fiyatlandırılması ve kamuoyunda yaratılmak istenen algı!
Ameliyatlar neden durdurulmak isteniyor ! Neler oluyor?
13 Ekim 2014 -

Geçtiğimiz günlerde çoğu basın-yayın organında "Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tıbbi malzemelerde indirime gitti, ameliyatlar durdu!Ameliyatlar durma noktasına geldi’’ başlığı ile birçok haber yer aldı. Bu haberlerde özetle;SGK'nın 1 Ekim tarihi itibarıyla tıbbi malzemelere ödediği ücretlerde büyük miktarda indirim yapmasıyla, tıbbi malzeme firmalarının bu düşük fiyatlar nedeniyle kamu hastanelerinde ihaleye girmediği ve bundan dolayı da kamu hastanelerinin malzeme alamaz hale geldiği, özellikle de beyin, kalp ve ortopedi gibi alanlarda birçok ameliyatın malzeme yokluğundan iptal edildiği' belirtilmektedir.

 

Ameliyatların durdurulmasının! Nedeni gerçekten de tıbbi malzemelerdeki fiyat düşüşü mü?

Bu haberler sonrası kamuoyunda tıbbi malzemeler konusunda neler oluyor? Sorusu sıkça sorulmaya başlandı.Bu konuda yapılan Sağlık Uygulama Tebliğindeki (SUT) değişikliğe yakından bakarak tıbbi malzemelere ilişkin "neler oluyor’’ sorusuna birlikte yanıt arayalım!

Kullanılan tıbbi malzemeler ile ilgili kullanım endikasyonu, ödeme kriterleri ve kuralları ile SUT kodu ve fiyatları SUT Ek- 3 listesinde mevcuttur.

 

‘’Serbest kodsuz malzeme’’ niteliğinde tanımlanmayan branşlara ait olan tıbbi malzemelerin faturalandırılması, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Ulusal Bilgi Bankası verileri ile Kamu İhale Kurumu ihale ortalamasına göre yapılmakta idi. 1 Ekim 2014 tarihinde yürürlüğe giren SUT değişikliği ile tüm tıbbi malzemelerin alan tanımları, SUT kodları ve fiyatları belirlendi ve böylece fiyatı tanımlanmamış tıbbi malzeme kalmadı.  Ayrıca bu değişiklikte ‘Birden fazla branşta kullanılan tıbbi malzemeler’ listesinin kapsamı da genişletildi.

 

Yapılan SUT değişikliği ile tıbbi malzeme fiyatlarında neler oldu?

1 Ekim 2014 tarihinde yürürlüğe giren SUT değişikliği ile bazı branşlara ait tıbbi malzeme fiyatlarında artış, bazı branşlara ait tıbbi malzeme fiyatlarında ise düşüş meydana gelmiştir. Kamuoyunda yaratılan algı tümüyle gerçeği yansıtmamaktadır. Tıbbi malzemelerin tümünde fiyat düşüşü meydana gelmemiştir. Konuyu daha ayrıntılı olarak örneklersek;

 

 

SUT Ek 3 Listesinde yer alan tıbbi malzemelerin SUT kodu, eski ve yeni fiyatları karşılaştırarak ayrıntılı olarak incelediğimizde tablolardaki sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Buna göre;

1. Fiyat değişikliği tüm tıbbi malzemelerde yapılmamıştır.

2. En çok fiyat düşüşü ortopedi ve travmatoloji branşında artroskopi ve eklem cerrahisi alan grubuna ait tıbbi malzeme listesinde meydana gelmiştir.

3. Kamuoyunda yansıtıldığı gibi kardiyoloji, kalp damar cerrahisi, omurga cerrahisi ve beyin cerrahisi branşına ait tıbbi malzeme fiyatlarında çok az kalemde fiyat azalması, çoğu kalemde ise fiyat artışı meydana gelmiştir.

 

ÇÖZÜM VATANDAŞIN CEBİ DEĞİLDİR!

Sosyal Güvenlik Kurumu, yayımladığı Sağlık Uygulama Tebliği ile tıbbi malzeme fiyatlarında değişiklik yapmıştır. Bu SUT değişikliği ayrıntılı incelendiğindeSGK'nın kendi mali disiplinini korumaya çalıştığı ve kullanım endikasyonunda suiistimal yapıldığını(!) düşündüğü bazı branşlardaki tıbbi malzeme fiyatını düşürdüğü görülmektedir.

 

Kamuoyunda yapılan tartışmaların gittiği yön ve daha önce eş değer ilaç uygulamalarında karşılaşılan durum, hem SGK'nın mali disiplinini korunması hem de önümüzdeki günlerde tıbbi malzeme ticareti yapanların karlarının azalmaması için faturanın vatandaşa kesileceğini işaret etmektedir. SGK tarafından bedeli karşılanan tıbbi malzemelerde ‘iyi malzeme kullanalım, aradaki farkı da vatandaş ödesin’ şeklindeki yaklaşımları karşımıza çıkarılacağı ve çözüm olarak vatandaşın cebinin gösterileceği tahmin etmek güç olmasa gerektir.

 

Sağlık otoritesi tarafından dayatılan sağlık politikası, daha çok hasta muayene etmeyi, daha fazla ameliyat ve girişimsel işlem yapmayı bilimsel bir gelişme olarak sunmaktadır. Performans sistemi ile kamu hastane işletmelerinin daha fazla kar elde etme çabalarına ve ticari suiistimallerine hekimler ortak edilmeye çalışılmaktadır.

 

Son yapılan bu SUT değişikliği ile kamuoyunda yapılan tartışmalarda sağlığın bu denli ticarileştirilmesi ve piyasalaştırılmasının yarattığı sakıncaları dile getirmek gerekmektedir.  Fiyat spekülasyonlarını engellemek için ilaç ve tıbbi malzemelerin kamu tarafından üretimi gündeme gelmelidir. Neden bu kadar çok ameliyat ve tıbbi girişime ihtiyaç duyulduğu sorgulanmalıdır.  Ucuz tıbbi malzemelerin kalite kontrol konusu tartışılmalıdır. SGK bazı tıbbi malzemelerdeki fiyat düşürülmesinin nedenini kamuoyuna açıklamalıdır.

 

Çözüm olarak  ‘iyi malzeme kullanalım farkı vatandaş ödesin ’ şeklindeki vatandaşın cebini adres olarak gösteren anlayış şiddetle rededilmelidir.

 

Dr. Ergün DEMİR

İzmir Tabip Odası Hekim Meclisi üyesi


Dr.Güray KILIÇ
İstanbul Tabip Odası TTB delegesi

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
1
1) ibrahim halil çenet (eczacı)
30.11.2015 03:09:24
SAĞLIKTA FİYAT DÜŞÜŞÜNE GİDİLEREK KALİTEYİ AYAKLAR ALTINA ALDILAR. YOK MEDİKALCİ ÇOK KAZANIYORMUŞ, YOK SOYGUNMUŞ. ESKİDEN AMERİKAN VE ALMAN MALI MEDİKAL ÜRÜNLER LULLANILIRKEN ŞİMDİ ÇİN MALI VE MERDİVEN ALTI MALZEMELER KULLANILIYOR. SAĞLIKTA FİYAT DÜŞÜŞÜNE GİDECEĞİNİZE BENZİNDE, DOĞALGAZ VE AKARYAKITTA DÜŞÜŞE GİDİNDE GÖRELİM. AMA YOK NEDE OLSA MİLLET EŞŞEK GİBİ ÖDÜYOR BU PARAYI. DEVLET GÖZÜNÜ MEDİKALCİNİN KAZANCINA DİKMİŞ. AVRUPADA 2000 YILINDAN BU YANA LAZER İLE 15 DAKİKADA FITIK AMELİYATI YAPILIYORKEN BİZİM ÜLKEDE BİR ÇOK KAMU HASTANESİNDE YAPILMIYOR. NEYMİŞ EFENDİM CİHAZI PAHALIYMIŞ. SENİN ANNEN BABAN YATSIN O AMELİYAT MASASINADA GÖRELİM DÜŞÜNÜYORMUSUN PARAYI. YETER ARTIK MİLLETİN KAZANDIĞI İKİ KURUŞA GÖZ DİKTİĞİNİZ. SAĞLIKTA HESAP OLMAZ.
People
0
2) alpaslan taşdelenoğlu (serbest meslek)
11.11.2014 17:57:25
Vahap Bey, AE1980 SUT KODU neden MÜLGA olarak yayımlandı bilginiz var mı?
People
0
3) port (op.dr)
14.10.2014 10:19:10
Kolu alcida kimseyi goremiyorduk.galiba artik imza atilacak alcilar ortaya cikacak.eskiden bu sorun degildi yine sorun olmuyacak.
People
1
4) www.aciamagercek.com (dr)
13.10.2014 22:28:00
İŞTE ACI GERÇEKLER :

Sağlık sistemindeki büyük tehlike 23 Şubat 2012
Doktorlara performansa bağlı ek ücret ödemesi ters etki yaptı. Hasta sayısı, tahliller ve ameliyatlar arttı…
http://saglik.bugun.com.tr/saglik-sistemindeki-buyuk-tehlike-haberi/184916

AMELİYAT MASADA KALDI
http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/27357158.asp

400 bin Euro’luk yapay kalbin bedelini, artık devlet ödeyecek 16 Eylül 2011
http://www.zaman.com.tr/gundem_400-bin-euroluk-yapay-kalbin-bedelini-artik-devlet-odeyecek_1180238.html

Sağlık harcamaları 9 yılda 8 kat arttı. 07 Mayıs 2011
http://www.medimagazin.com.tr/hekim/sgk/tr-saglik-harcamalari-9-yilda-8-kat-artti-2-18-34892.html

SON 10 YILDA KANSER İKİ KAT ARTTI
http://www.aciamagercek.com/2014/10/13/son-10-yilda-kanser-iki-kat-artti/

SAĞLIKTA YANLIŞ ve EKSİK OLAN NEDİR?
http://www.kemalyesilcimen.com/artikel.php?artikel_id=196

SAĞLIKTA KÜRESEL OYUNLAR
http://www.kemalyesilcimen.com/artikel.php?artikel_id=84

SAĞLIK SAVAŞI DEVAM EDİYOR
http://www.kemalyesilcimen.com/artikel.php?artikel_id=49

HASTALIK BORSASINDA KAYBOLAN SAĞLIK
http://www.kemalyesilcimen.com/artikel.php?artikel_id=116

www.aciamagercek.com
People
1
5) www.aciamagercek.com (dr)
13.10.2014 22:08:43
ACI AMA GERÇEK


Ekonomiden her konuya tüm sorunların nedeni Osmanlı’dan beri aynı : Bilimsel ve teknolojik mandacılık sonucu, her konuda dışa bağımlılık. Bu yalın gerçeği, global bütçe, orta gelir tuzağı, ekonomik kaynak kıtlığı, sermaye ve yatırım azlığı, işsizlik, ithalat artışı, döviz kıtlığı, cari açık… gibi laflarla gizlemeye ve halkı uyutmaya gerek yok. İthalat ve cari açık neden artıyor? 9 yılda sağlık harcamaları 8 misli neden artar? Global bütçe ne? ‘Abi bütün param bu, sattığın ilaç ve teknoloji ne kadar artarsa artsın verebileceğim tüm para bu’ Hasta sayısı, kullanılan ilaç ve teknoloji artarken tek çözüm fiyatlar düşecek, aksi halde hastalar ilaç alamaz.


İlaçtan aşıya, uçaktan cep telefonuna yüksek teknolojik üretim yapamadığımız için bunları dışarıdan almaya mecbur ve mahkumuz. Bunları almak için fındık fıstık satmak yetmiyor. Küreselleşen dünyada içe kapanma ve yerli malı haftaları derde derman olmuyor. Üretemediğimiz pahalı ilaç ve teknolojiye parayı nereden bulacaksınız? Ya borç alacaksınız ya da fiyatlarını düşüreceksiniz. Yapılan bu. Bilim dünyamız asıl yapması gerekeni yapamıyor çünkü idrak yolları hasta. Her yıl hastalıklara harcanan 60 milyar doları tasarruf etmenin yolu hastalıkları önlemek ama işimize gelmiyor. Çünkü performans sistemi ; ne ka hasta, o ka köfte. İkinci yol ise ilaç, aşı ve teknolojiyi bizzat üretmek. Buna da bilimsel mandacılar izin vermiyor. Şeftali üretin diye dalga deçiyorlar. Bu yüzden son 10 yılda 250 milyar doları cep telefonları ve geyik muhabbete harcadık. Bilim ve aydın dünyamız, akıllı telefonlarla caka satmayı, fiyaka yapmayı seviyor ama bu sevgi akıl olarak geri dönmüyor. Siz hiç tabib odalarının bu sömürüden bahsettiğini duydunuz mu?


Her yıl 60 milyar doları petrol ve doğal gaza, sıkışık trafikte çevreyi kirletmeye harcıyoruz. Avrupa’nın Marmaraya kaydırdığı aşırı enerji tüketen çimento ve hurda demir gibi kirli sanayi için borç parayla enerji santralı kurmakla övünüyoruz. Adamlar çevre kirliliğini satıp teknoloji ve finansmandan köşe olurken, hastalıklar ve tedavi masrafları bize kalıyor. Hastalıkları önlemek yerine, her yıl milyarlarca doları ilaç ve ithal teknoloji için yabancılara hediye ediyoruz. Ülkemiz tıbbi cihaz çöplüğü olurken başkalarından ithal ettiğimiz teknolojik ürünlerle övünmeyi marifet zannediyoruz. Siz hiç tabib odalarının bu sömürüden bahsettiğini duydunuz mu?


ÇÖZÜM : BİLİMSEL ve TEKNOLOJİK DEVRİM


Keşfettiği ile değil, tükettiği ile övünenin yaşama şansı yok. Bu savaşı kazanmanın yolu, bilim ve teknolojide devrim. Milletler ancak bu devrimle ayakta kalabilir, yoksa ayaklar altında kalır. Artık sokaklarda bağırarak özgür ve bağımsız olma dönemi bitti. Filistin’den Afganistan’a İslam aleminin sefaleti ve zavallı durumunun asıl nedeni bu. Bilim ve teknolojide 57 İslam ülkesi, bir İtalya etmiyor. Adamlar füze kalkanını vermese ne yapacaksınız? Bilim ve teknoloji üretemezseniz yeni kurulan dünyada sömürge olacaksınız. Yani kendi uçağınızı, kendi tankınızı, kendi helikopterinizi, kendi silahınızı, kendi aşı ve ilacını yapamazsanız, sömürge olacaksınız. Mesele bu kadar açık ve net.

www.aciamagercek.com
People
1
6) bayrAm cessur (doktor)
13.10.2014 19:13:14
Bu arkadaslarimiz tekrar suta bir gozatsinlar.bazi ameliyatlarda 3.basamakta yapilabiliyor artik.biz bu operasyonlari yapma kabiliyetine sahip degilmisiz gibi...
People
1
7) asistanMemet (dr)
13.10.2014 16:04:43
Bir de şu epiduroskopi soygununu durdurabilseler iyi olacak.
People
0
8) Mücahit Altuntaş (iç hastalıkları uzmanı)
13.10.2014 14:23:36
Evet tartışmanın ve sorunun kök sebebi ne ?

İzmir ve İstanbuldan bir TB delegesi iki meslektaş tesbit etmişler.

Neyi tesbit etmişler? Aktarıyorum.

"Sağlık otoritesi tarafından dayatılan sağlık politikası, daha çok hasta muayene etmeyi, daha fazla ameliyat ve girişimsel işlem yapmayı bilimsel bir gelişme olarak sunmaktadır. Performans sistemi ile kamu hastane işletmelerinin daha fazla kar elde etme çabalarına ve ticari suiistimallerine hekimler ortak edilmeye çalışılmaktadır"

Mesele budur ve bu koekunç bir soruna işaret ediyor.O yüzden sağlıkta her alanda , burada yazılan yorumlarda da görüleceği üzere sorun var.

Sorun sayın "acı ama gerçekte" Dr.Yeşilçimenin dediği gibi sorunlu sağlık algısında( ticarileşmiştir ve aşırı bürokratik siyasetin hegomonyasında onyıllardır bozulmaktadır ) , iki mevcut sağlık sisteminde performans+malpraktis uygulamalarıyla "rincirlerinden boşalan" , "aşırı tüketim koagülopatisine düşen" sağlık sistemimizdir.

Sebeb ve çözümde kültürel , ahlaki , siyasal boyutları ve sorunları kuşkusuz var.Günümüzde mevcut performans sistemi ve artanan ikiye üçe katlanan maliyet ve işlemelere rağmen halen sürdürülebilen sağlık uygulamaları yaygın sorunumuz ahlaki boyutunu gösteriyor.Ortağıyız , seyircisiyiz.

Türkiye sağlıkta yaşadığımız ardı ardına akıl tutulması yaşatan uygulama ve sorunlarla adı konacak olursa en basitinden performans+malparaktis uygulamalarını kaldırabilecek ekonomik , kültürel ve alt yapı sorunlarını dışa vuruyor.Sağlıkta her değeri yerle bir eden siyasiler bunu görmemekte pek ısrar ediyorlar.

Basit değerlere ihtiyac var !

Sağlık bu günlerde bir dönüşümden geçiyor.Sağlık asimetrik ilişkilerin olduğu ( Asimetrik ilişki ? ; daha önce asimetrik ilişki hekim hasta iişkisiydi günümüzde bu ilişkiye sağlıkta ticarileşme ile büyük kazanç beklentisi olan değişik çapta şirketler eklendi ) ve aşırı maliyetli , yüksek meblağlar fiyatlamalar var.

Herşeyden önce "sağlık" ticaretten arındırılması ve çoklu kontrole , şeffaflığa ,liyakatın denetimine ihtiyaç duyuyor.

Benzer sorunlar kontrolsüz hekim ilaç firmaları ilişkisinde de malesef vardır.Asimetrik ilişkidir.Türkiyeye yüksek ilaç maliyeti ve aşırı ilaç kullanımı gibi bir etkisi çok açıktır.

Çoklu kontrollü , bütünsel yaklaşımı olan , sevk kayıt ve eşgüdümü olan , ticarileşmemiş , siyasal hegomonyadan kurtulmuş sağlık sistemi.Bunlar işletilebilirse , siyasetin hegomonyasından bilimsel hegomonyaya geçebilirse ( nasıl olacaksa? )her şey çok kolay yerli yerine oturabilir.

Fiyatlardaki bu oynamalar hegomonoik ve anomolik rakamlara , değerlere , anlayışa, ortama işaret ediyor.Malesef.

Birilerinin ya önceki fiyatlardan ya sonraki fiyatlardan çok büyük yanlış yaptığı ortaya çıkıyor.Başka türlü açıklamak zordur.Yanlış yapanında çoklu kontrole tabi olmadığı , şeffaflığını ve güvenilirliğini kaybettiği anlaşılmaktadır.

Türkiye Sağlıkta Dönüşüm sürecinde Kanun Hükmünde Kararnameler ile sağlıkta yaratılan siyasal ortamla bir akıl tutulması yaşamaktadır.

Çöken büyük marka üniversiteler ve döner sermayeleri , artan şiddet , artan maliyet , çalışanların tükenme sendromu , üniversitelerin ve acilelerin iş yükü , katlanan operasyon ve poliklinikler , liyakat sorunlarında yaşanan tartışmalar ve bugünlerde Hakimler Savcılar Yüksek Kurulunun seçimlerinde basına yansıyan siyasallaşma ve yargının şuradan buradancı tartışmaları görmek isteyen için göstergedir.Hepsi bir bütünlük arz ediyor.

Sayın Demir ve Kılıca teşekkür ediyorum.Sağlıkta en ihtaç duyduğumuz şey ne insan kaynağı ve maddi kaynaklardır.Basit gerçeklerin işletilmesi gerekiyor.Sağlıkta ilk yapılacak gereksiz iş ve bu gereksiz işin insan kaynaklarımızı tüketmesidir.

Çoklu kontrol ,süreçte sorunları çözerek ilerdiğine emin olunan (çoklu kontrole tabi ilerlenen ve kendi kendini denetleyen bir mekanizma kurmak gerekiyor ) Türkiyenin mevcut olanakları yeterli bir olumlu gelişme gösterecektir.
People
0
9) Vahap Beyazpınar (Serbest Meslek)
13.10.2014 14:10:03
Yaptığım yorum eğer site yöneticisinin onayından geçerse yayınlanmayacak demektir
People
0
10) Vahap Beyazpınar (Serbest Meslek)
13.10.2014 14:07:02
Yukarıda verdiğiniz örnekler kesinlikle gerçeği yansıtmamaktadır.Fiyatı yükseltilmiş olarak gösterdiğiniz ürün sayısı bir toplamda 15 adeti geçmez.Beyin Cerrahide fiyat artışı olan ürünleri UBB den iyi incelerseniz Aynı firmaya ait olduğunu görebilirsiniz!!!!!!!!.
Ortopedide fiyatı yükselen tek ürün olan AE 1971 kodlu ürün ün hikayesi ise gerçekten trajı komiktir.Öncelikle şunu bilmek lazım Eski fiyat diye verdiğiniz ürün fiyatları 30/8/2014 tarihinde yayınlanan SUT tebliğinde indirilmiş fiyatlardır bu fiyatlar zaten normal fiyatlardan % 80- cıvarında indirilmiş halidir Yeni fiyat denilen ise 30/09/2014 tarihinde revize edilmiş halidir Ortopedi branşı AE grubu ürünlerde Sut eşleştirmesi için verilen son süre 29/08/2014 ve SUT tebliği 1 gün sonra yayınlanmıştır eşleştirmede verilen Kodlar SUT listesinden kaldırılmıştır!!!!!!!! 1 günde ne değişti yoksa bu liste daha önce belirlenmişti eşleştirmede bazı firmalar elendimi? Kısacası Bu hikaye biraz karışık yapılmak istenen doğru ama uygulamada bazı sıkıntılar var.İsteyenle konuyla ilgili daha detaylı konuşabilirim.Konuyu açıklamaya çalışan Hekim arkadaşlar uygulamanın detayları hakkında gerçekten bilgi sahibi olmadıklarını veya eksik bilgi verdiklerinin farkında değiller sanırım.
SON HABERLER
ETİKETLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan Tarihi Detay Kategori
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
28/08-29/08 Çocuklarda Motilite Bozuklukları Sempozyumu ÇOCUK... İSTA
27/08-31/08 20. Ulusal Anatomi Kongresi ANATOMİ İSTA
05/09-08/09 6. DOD Dermatoloji Gündemi DERMATOLOJİ SAKA
12/09-13/09 SCAI Menata Mentor Course-SCAI 2019 KALP VE... İSTA
14/09-14/09 7. Multidisipliner Nöroendokrin Tümör Sempozyumu NÖROLOJİ ANKA
11/09-14/09 World Congress of Perinatal Medicine KADIN... İSTA
12/09-15/09 10. Ulusal Haseki Tıp Kongresi ve 9. Haseki Hemşirelik Sempozyumu HEMŞİRELİ... SAKA