Yeniden 'tam gün' endişesi
'Tam gün yasası' yürürlükte. Meslek kuruluşları: Hocalar özel sektörü seçecek. Tıp eğitiminde seviye düşecek. Sağlık hizmeti gerileyecek.
Yeniden 'tam gün' endişesi
19 Ocak 2014 - RADİKAL İDRİS EMEN

Kamuoyunda ‘Tam gün yasası’ olarak bilinen ‘Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında KHK ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’ Resmi Gazete ’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Üniversite öğretim elemanlarının yüzde 50’si özel hastane ile vakıf üniversitelerinde çalışabilecek. Meslek örgütleri, üniversitelerin boşalacağını, eğitim seviyesi ile sağlık hizmetinin gerileyeceğini savunuyor.


2011’de kanun hükmünde kararnameyle yürürlüğe giren ‘Tam Gün Yasası’ nedeniyle öğretim üyelerinin yüzde 50’si üniversiteyi bırakıp özel hastaneleri tercih etmişti. Doktorlar yasaya karşı eylem yapmış ve iptalini istemişti. Mevzuata göre kararname iki yıl uygulandıktan sonra kaldırıldı. Hal böyle olunca 2013’te üniversiteden ayrılan hocaların yüzde 90’ı üniversitelere geri döndü. Ancak ‘Tam gün’de ısrarlı olan Sağlık Bakanlığı kanun hükmündeki kararnameyi yasalaştırmak için harekete geçti. Tasarı 2 Ocak’ta TBMM’den geçti ve Cumhurbaşkanı’nca onaylandı, dün de Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Kalite düşecek

Yasaya göre üniversiteler, performans değerlendirilmesi sonucunda bünyelerindeki toplam akademik kadronun yüzde 50’sine mesai dışında özel hastane ve vakıf üniversitesinde çalışabilme izni verebilecek. Dışarıda çalışan öğretim elemanları kazandıkları gelirin bir kısmını üniversitenin döner sermayesine vermek zorunda. Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle özel hastanede çalışan öğretim üyeleri, 3 ay içinde bu faaliyetlerini sona erdirecek. Aksi takdirde üniversiteyle ilişkileri kesilecek.

 

İstanbul Tabip Odası Başkanı Prof. Dr. Taner Gören, Anayasa Mahkemesi’ne bavşuracaklarını belirterek, “Öğretim üyeleri mesai dışında normal muayenenin iki katı ücretle hasta bakabilecek. Bu uygulama hekime ‘kendi finansmanını kendin yarat’ demektir. Devlet üniversitelerindeki öğretim üyelerinin çoğu vakıf üniversitelerini veya özel hastaneleri tercih edecek. Tıp fakülteleri eğitim yönünden çöker” dedi. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Üroloji Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ahmet Erözenci ise şunları söyledi: “Yüzde 50’yi kim neye göre seçecek? Eşitsizlik yarattığından iptal edilmelidir. Yoksa öğretim üyelerinin yüzde 70’i üniversiteleri bırakacak. Bu da eğitim kalitesinin düşmesine neden olacak.”

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) stockholm (gerçek son) (dr)
22.01.2014 23:27:35
sayın aydın sinal, türkiye'deki tıp eğitimi için suriye'den kötü demek terbiye sınırlarının neresinde yer alır.sizin döneminizden beri istanbul üniversitesinde kalıp eğitimcilik yapan bir olarak buna cevap vermak hakkım. türkiyede tıp eğitimin süriyenin altında değil. bunu irdeleyecek kişide meselek hayatının tümünü almanyada geçirmiş bir olarak siz olamazsınız.
almanya tıbbı ile bilgi vermeniz güzel ama kıyaslamaya girmeniz itici. tahta bavulcunun anlattığı gibi sizin bizim dönem almanyaya akın akın kompelela gitti. hem de tek kelime almanca bilmeden. o dönem öyle idi.
şimdi kalkıp türkiye söyle türkiye böyle demeniz objektif değil. ben nasıl almanyayı bilmiyorsam siz de türkiyeyi (tıp) bilemezseniz. muayenehanecilik hakkında yazıyorsunuz,tıp eğitimi için yazıyorsunuz (sanki türkiyede bir anfide ders anlattınız)tamgün hakkında fikir yürütüyorsunuz,öğretim üyelerinin kalitesi hakkında yazıyorsunuz, medimagazinde her haber maşallah sizin süper uzmanlık alanınız. her konuya almanyadan ahkam kesiyorsunuz. durum budur. istediğini yaz da artık seni ciddiye alıp yorum yazmayacağım. yüz nakli yapan doktor için bile yorum yaptınız insaf ...
People
0
2) hekim (hekim)
22.01.2014 14:22:13
Hepimiz aynı görüşte olmayabiliriz.Neden karşı görüşte olanlara bu kadar acımasızız anlamıyorum .ben 23 yıllık hekimim ve Aydın Sinal'ın yazılarını ilgiyle okuyorum ve yeni şeyler öğrenmekten ve konuya farklı bir bakış açısıyla bakmaktan da mutluyum.Bizim gibi kültürü yüksek olması beklenen bir kesim bu kadar tahammülsüz olabiliyorsa toplumun diğer kesimlerindeki tartışma ve doğruyu bulma konusunda olabilecekleri düşünmek bile istemiyorum...
People
0
3) aydin sinal (hekim )
22.01.2014 12:20:14
SAYIN STOCHOLM sayin meslektasim benim bu sayfalara yorum yazmam severek okudugum bir dergi olan Medimagazen genc okuyucularini merak ettikleri Almanya ,Amerika daki tip dünyasi hakkinda bilgilendirmek seklinde basladi.Sonralari yaptigim yorumlara beklemedigim sekilde asiri tepki aldim,sasirdim,benden daha agir yorum yazan meslekteslar olmasina ragmen..Anladimki bu tepki taa Tanzimatan beri Avrupaya karsi olan asiri bir asagilik kompleksinden ileri gelmekte,hicbir zaman Alman tipbi cok üstün demedigim halde bu sekilde anlasilmakta,cünki Türk hekimlerinin suuraltinda bu olgu bulunmakta.Benim sahsen bir kompleksim olmadigi icin hic üstüme almadigim karsi yorumlar beni sadece gülümsetir.hersene bir-iki gelip gittigim binlerce es,dost,tanidik ,akraba ve meslektas olan bir toplum icinde vuku bulan olaylar tabiki ilgimi ceker,gerek siyaset,gerek futbol,gerek diziler ve gereksede saglik ,hekim ,hasta iliskilerini konusur,onlarin sikayetlerini dinler kendimce akil veririm. Doktor ve hekim akraba ,arkadaslarin eczahanesi ve saglik merkezin de (Adana,Ankara,Nigde ve Izmir) oturur gelen hastalarla,ilac temsilcileri,genc doktorlar la sohbet ederim,Türkiyedeki saglik dünyasindan en az sizler kadar haberim var.Bu durumda bana "sengit Alman dergilerini oku oraya yorum yaz "demek sadece terbiye sinirlarini asan bir cevaptir.Eger cevap verecekseniz sorduklarima önce cevap verinki 40 yilda Türk tipbi bu zavalli duruma nicin düstü genc hekim arkadaslar ögrensinler.Saygilar,selamlar.
People
0
4) stocholm(son) (dr)
22.01.2014 01:09:24
sayın aydın sınal, ben 50-60 yaş arası kamu uzman hekimi ile üniversite öğretim üyesinin muayenahanecilik sürecini kıyasladım. bizim kuşak öğretim üyesi muayenahane hakkı ettiğinde suyu sıkılmış limondu. 5o yaştan sonra elimiz para gördü. aynı dönemde EAH ihtisas yapıp bir kentin ssk/devlet hasytanesine uzman olan arkadaşla muayenehane açtı. ben muayenahaneye başladığımda onlar ekonomik kulvarda benden 5 hatta 10 tur ilerdeydiler. işini iyi bilenler şimdi özel hastane sahibi ve prof çalıştırıyor.
ben bu tabloyu kıyasladım o da mal(hammal) rumuzlu yorumcunun muayenahaneci hocalara dokunduran yorumuna farklı bir bakış getirdim.
kamu hekimlerinin kendileri açamadığı için muayenahaneci hocalara bakışlarının bir tür stockholm' sendromu olacağını ilettim.
hekimikte 'ayırıcı tanı listesi' geniş tutmak gerekir, ilk aklına gelen tanıya saplanıp kalma dönemi geçti.
aşağıda 'sizlerin almanya serüven dönemini' anlatan 'tahta bavulcu' yorumcu güzel yazmış.. ne dersiniz.. almanyadan size ne türkiyedeki muayenahaneci/siz hocalar; 'suriye'den kötü tıp eğitimi' yargısı...bunlar sizi sevimsiz itici yapıyor sayın sınal...sizde bir Türkiye hasetliği var...40 geçmiş hala almanya dışında kalmış gibi hava var. almanyaya entegre olsaydınız bizle uğraşmasdınız. sürekli türkiyeyi aşağılama..
alman medimagazin tipi sitelere yazsanıza bizi bırakın.. bigilendirici bazı yorumlar g-hariç.
People
0
5) aydin sinal (emekli hekim)
21.01.2014 11:42:27
sayin STOCHOLM:cerrahpasa mezunusunuz,yazdiginiz hocalari bende tanirim,büyük isim yapmislardir,ama Türk tipbina misal bir Hüsnü Göksel,bir Dogramaci gibi büyük bir sey kazandirmamislardir yinede iyi birer muayenehanecilerdi.Simdi benim sorum:Cerrahpasada(sayfasina baktim) 385 Profosör,94 Docent,1o2 uzman(herhalde docentlik bekliyorlar),12 yardimci docent(anadolu ve vakif tip fak. bu oran tam tersi) var.Ne yaparlarlar bu kadar 480 profosör-docent?Genel cerrahi tam gün öncesi 63 profosör-docent vardi,simdi bu sayi 37 ye düsmüs,oda masa,sandalya bulunmaz bu kadar ögretim üyesine.Iste sizin örnek gösterdiginiz tip fakültesi.Saygilar,selamlar.
People
0
6) stockholm(son) (öğretim üyesi)
20.01.2014 23:26:25
sayın mal(hamal) rumuzlu hekim kardeşi,
hocaların 10-14 arası çalışmasını anlatayım. yasaldı.
muayenahane aççamak için 2 yıllık prof olunurdu. 2 çalışma seçeneği vardı: 9-12 ya da 9-16. 9-16'yı seçen anabilim dalı başkanı olabilirdi. başka fark yoktu. her 2 grup için tek maaş vardı. döner yok ve maaşının da 2/3 kesilirdi. ben 2000 lerde ilk açtığımda maaşım sadece 700 tl idi normal prof maaşının 1/3.. işte sizin 10-14 arası çalışır dediğin konu bu tamamen yasaldı.
o grupta bir yığın partaymcı derya vardı: tarık minkari, bedii gorbon, adnan salepçi,erol düren,vb...bu kişiler parttaymcı. bu kişlerin türk tıbbına katkı yapmadıuğını söylemek biraz haksızsız ve vefasızlıktı...
neyse yaşayıp göreceğiz.
hepimize hayırlı olsun
size de şuuraltınıza huzur dilerim.
imza:70'li yıllar cerrahpaşa mezunu muayenehaneci bir öğretim üyesi büyüğün.
People
0
7) stockholm(2) (öğretim üyesi)
20.01.2014 23:03:31
mal hamal hekim meslekdaşım, muayenehane hakkın olsa açar mısın açmaz mısın? kamu hastanesinde görevliysen muayenahanenden geçmeyi devlet yatırır mısın? ben de kamucu muayenahanecileri böyle gördüm.
bak sana kendimden örnek vereyim. ben de cerrahpaşayı bitirdim. 70'li yıllar. 2 sene bedava volenter asistanlık yaptım bedava. sonra lutfettiler bir kliniğe girdim. 5 yıl eşşek gibi asistanlık yaptım. kuru maaş. sonra başasistan kaldım (yard doçluk yok). kuru maaş. ev zor geçiniyor. sonra 5 yıl doçentlik.. nihayet doç kadrosu açıldı. döner aldım. nefes kokum biraz gitti. o yıllar ancak 2 yıllık prof muayenehane açardı. ilk muayenehanemi 2 yıllık prof 50 yaşa yakın açtım. suyu sıkılmış limon.
sınıf arkadaşım aynı dönem haydarpaşa numunede kbb yaptı.4 yıl. askerlik sonrsı bir marmara ili ssk'ya tayin yaptır. yaş 30. açtı muayenahaneyi, bastı parayı. ben 50 yaşında ilk muayenehaneyi açtığımda uzman arkadaşım mal mülkte bana 5 tur atmıştı...
cerrahpaşa iyi kötü seni hukukçular doktor yapmadı. ne olur bu kadar negativist bakma. olma.
işte sana benim neslimin kamu muayenehaneci ile üniversite muayenahneci örneği.
18 nisanda emekliliğimi isteyeceğim.
People
0
8) emre tok (dr)
20.01.2014 15:32:50
Sevgili oruç soyadlı eğitmen kardeşim, sen aşağıdaki yazıyı oruçken yazdın galiba, parası olan sadece yazdığın yerlerde değil her yerde kral.
Zaten bu yüzden adam gibi, hakettiğin gibi, yaşamak için bu mesleği yaparken para da kazanmak zorundasın. Ne zaman parayla değil adamlığınla adam olduğun bir dünya ya ulaşırsak, bu meslekte o zaman parasız yapılır. Senin göremediğin nokta da tam burası, tavuk mu yumurtadan yumurtamı tavuktan meselesi...
O zamana kadar varsa enayi 50 kuruşa hasta muayene edip 10-15 liraya ameliyat yapar, tek seferde tamirciye 50-60 bayılır, yüzünden de tebessümü eksik etmez.
People
0
9) Mal (Hamal)
20.01.2014 12:50:07
Stockholm hocam. Söylediklerimde tek yanlış var mı? Muayenehanesi olan hocalar 10 da gelip 14 de gitmiyorlar mı? Üniversiteye bir faydaları varmı? Yayın yapıyorlar mı? Öğrenci ve asistanla ilgilenmiyorlar. Bunları ben cerrahpaşada yakınen yaşadım. Kim kimi kandırmaya çalışıyor?
People
0
10) muhsin hocaoğlu (düz uzman doktor)
20.01.2014 11:49:30
sn. metin oruç bey, gerçekten ağzına sağlık, yazdıklarına sonuna kadar katılıyorum ve altına imzamı atarım. ilaveten en büyük takiyeyi hocalar ve tabipler birliği yapıyor bence; hoca grubu işin ucu kendilerine dokununca zıplıyor, tabipler birliği de işin artistliğinde ve her zamanki gibi hekim haklarını gözetmeden iş yapıyor.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
İLANLAR
İlan Tarihi Detay Kategori
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
24/05-25/05 Marmara Odyoloji Günleri-2019 DİĞER İSTA
25/05-25/05 Vaskülitlere Multidisipliner Yaklaşım ROMATOLOJİ İSTA
25/05-26/05 MS'de Sağlıklı Yaşam Sempozyumu NÖROLOJİ İZMİ
30/05-31/05 5.Nadir Görülen Hastalıklar Sempozyumu NÖROLOJİ İSTA
26/05-01/06 Hastane İnfeksiyonları Eğitim Programı 2019 ACİL TIP ANTA
12/06-14/06 37. Zeynep Kamil Jineko-Patoloji Kongresi KADIN... İSTA
13/06-15/06 9. Solunum Zirvesi GÖĞÜS... ISPA