'Uçakta doktor var mı' anonsunda hekimlerin hukuki durumu nedir?
Türkiye Klinikleri Doktor Savunma programında uçakta hekimin yükümlülükleri tartışıldı. Hekimin uçakta seyahat ederken ‘Doktor var mı?’ anonsu ile hukuksal pozisyonu, yükümlülükleri ve sorumluluk doğuran durumları Avukat Ayşe Gül Hanyaloğlu ve Avukat Ayşe Acar Yücel masaya yatırdı. Programda acil durumlarda müdahalenin hekimin yükümlülüğü olduğu belirtildi. Hanyaloğlu, özellikle acil durumlarda müdahale eden hekime açılan davalarda, avukat grubu olarak bu davaları gönüllü üstleneceklerini belirtti
'Uçakta doktor var mı' anonsunda hekimlerin hukuki durumu nedir?
17 Ocak 2019 - MEDİMAGAZİN

Avukat Ayşe Acar Yücel hukuki olarak hekimlere yol gösterici olarak aktardığı bilgilerde tıp fakültesi diplomasına sahip mesleği yapmıyor dahi olsa belirli yükümlülüklere sahip olduğunu belirtti.

Avukat Ayşegül Hanyaloğlu da dava edilme korkusunun yarattığı baskının hekimleri defansif tıbba çektiğini belirterek “ hekimler dava baskısı olmasa refleksleri gereği acil durumlara müdahale eden insanlar. Yaşam kurtarma üzerine bir eğitim alıyorlar. Bu refleksi durduran nedenleri tartışmamız lazım.” dedi.

Avukat Yücel tıbbi deontoloji tüzüğüne göre hekimlerin “acil durumlarda müdahale etmek durumunda olduklarını ve mücbir sebepler olmadıkça görevin ve uzmanlığın ne olursa olsun gerekli tıbbi girişimlerin yapılamadığı acil durumlarda ilk yardımda bulunması gerektiğini” belirtti.

Hekimlik yapılmasa da tıp diploması alan kişilerin acil durumlarda bulunması gerektiğini belirten Yücel dava baskısının hekimler üzerinde çok yoğun olduğunu ifade etti. Yücel, hali hazırda hekimlik yapmayan kişilerin de poliçesi olmayacağı için hava yolu şirketlerinin bir garanti vermesi gerektiğini ve hekimlerin korunması gerektiğini vurguladı.

Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nda da aciliyetin ayrı tutulduğunu ifade eden Avukat Hanyaloğlu söz konusu kanunun “hekimlerin ruhsatsız olarak sağlık hizmeti sunan yetkisiz kişilerce sağlık hizmeti verdiren kurumlara 1 yıldan 3 yıla kadar hapis cezası ile çarptırılır.” ifadesinin hekimleri kendi alanı dışında müdahale etmekten çekinmeye ittiğini söylüyor. Avukat Hanyaloğlu, aynı kanunun başında yer alan “olağanüstü durumlarda mesleğini icra yetkili kişilerce acil sağlık hizmeti ulaşana dek yapılanlar hariçtir” ibaresi ile acil durumda müdahalenin yapılması gerektiğinin bu yasada da yer aldığını vurguladı.

Hekimlerin hukuki yükümlülüklerine ayrı bir çalışma ile eğildiklerini belirten Avukat Hanyaloğlu “Biz konu üzerinde çok kafa yoran bir grubuz. Kendi sosyal sorumluluk projemiz kapsamında elimizi taşın altına koymak istiyoruz. Uçakta acil müdahale eden hekime bir dava açılmışsa biz onun arkasında durup destek oluyoruz.” dedi. Hanyaloğlu acil durumlarda hekimlerin müdahale etmesi sebebiyle açılan davalarda; tazminat veya savunma davasını, gönüllü olarak üstlendiklerini önemle vurguladı. Hanyaloğlu müdahale edilmemesi sebebiyle açılan davanın ‘yükümlülüklerinin ihlali’ olduğunun da altını çizdi.

Programı izlemek için tıklayınız 

Program saatleri: 

17 OCAK 2019 14:55

18 OCAK 2019 21:25

19 OCAK 2019 21:30

21 OCAK 2019 20:20

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
6
1) onur duman (jinekolog)
24.04.2019 14:52:03
hadi oradan kimse zorla bişey yaptıramazsınız . kaç kere ucakta mudehalede bulundum. maddi bişey beklemiyoruz .bi tşk bile yok . bide işin hukuki boyutu var tut ki bişeyler ters gitti aile sana dava acti . yetkisiz personel personel olarak yedin ayvayı. yada uluslararası hava sahasındasın kimin hukuguna tabisin ? su ulkede zorla doktor calıştırma alışkanlıgı bi bitmedi. o yuzden ucaga bindiğimde ben sıradas vatandasım arkadas . binemeyecek saglık durumu olanı ucaga alma yada ucakta doktor bulundur banane
People
7
2) şahabettin meto (op.dr.)
16.02.2019 19:49:15
Acil doktor çağrısı yapan kurum, uluslararası fiyat üzerinden ücretide uçaktan inmeden ödemelidir. sorumluluk varsa !
People
21
3) Talat Ayyıldız (Dr.)
20.01.2019 22:03:30
Uçak şirketleri ciddi maddi kazanç elde eden şirketler. Bence asıl yapmaları gereken anons yapmak yerine her uçuş için acil müdahaleler konusunda eğitimli ve teknik donanımlı hekim, hemşire istihdam etmeleridir.
People
20
4) Kutsal (Uzman doktor)
18.01.2019 22:40:22
Sorunun doğrusu şu olmalı: Doktor yolcusu olmadan şirketlerin uçuş yapması hukuki midir?Ne de olsa şirketler neden doktor bulundurmuyor diye soran yok..Kabin ekibi yeterli demek ki..Yine sorun yok..E ozaman sorun ne..?
People
27
5) bmc (dr)
18.01.2019 11:24:03
rahmetli Erbakan hocanın bir sözü vardı..hadi oradan!
People
43
6) mehmet deniz (dr)
18.01.2019 09:47:13
hekimide avukatlarıda mahkemeyide zor durumda brakmamak için, bu kanunu vatandaşın lehine degiştiriverselerde, dr her mahalda her durumda her ülkede evrensel, hasta ya bakar, elnden geldiğince tedavi eder dese KANUN neyi kaybederler, hiçbrsey kaybet mez, mevcut durumda ise bir çok hayatı kaybederler. dr ları kimse zekası düşük sanmasın, kendilerini kanun önünde koruyacaklardır, avukatlar iyi niyetli ise kanunu değiştirsinler, BENDE MÜDAHALE EDEN HEKİMİN YANINDAYIM, AMA BU KANUNLA GÖREVLİ OLDUGUM HAST DIŞINDA HASTAYA DOKUNMAM, KİMSE KUSURA BAKMASIN. birinin hayatını kurtaracagım dıye kendi mi mahkeme salonlarında çürütemem. av hanım acil yardım dersı alabilir, müdahale edebilir, bizde yardımcı oluruz kendisine
People
45
7) Dr (Dr)
18.01.2019 08:57:27
“olağanüstü durumlarda mesleğini icra yetkili kişilerce acil sağlık hizmeti ulaşana dek yapılanlar hariçtir”. Buradaki olağanüstü ibaresinin uçakları kapsadığını neye dayanarak söylüyorsunuz. Uçaklarda doktor anonsu nadir değil. Hergün olan birşey olağanüstü olamaz. Bu ifade afet gibi durumları kapsıyor zannımca. Kabin personeli de ilk yardım konusunda eğitimli zaten duyduğum kadarıyla. Ayrıca şöyle birşeye şahit oldum yolcunun biri “biraz başım ağrıyor ağrı kesici rica ediyorum” dedi hosteste “biz veremiyoruz doktor anonsu yapalım mı” dedi. Şimdi bu acil ve olağanüstü bir durum mu? Uçakta da poliklinik mi yapacağız?
People
36
8) DAM (Sağ. mem)
18.01.2019 08:30:45
HİÇ KİMSE KENDİ GÖREVİ DIŞINA OLAN BİR ŞEYİ YAPMAK ZORUNDA DEĞİLDİR. GÖREVİ İSE YAPAR. GÖREVİ BAŞINDA OLANLARA VE GÖREVİNİ YAPANLARA BUNLARI YAPAN İNSANLAR. GÖREVİ OLMADIĞI BİR İŞİ YAPTIĞINDA KİM BİLİR NE YAPAR. BU DURUM İNSANİ BOYUT VARDIR.
O DURUMDA UÇAKLARDA HEKİM VEYA SAĞLIK PERSONELİ BULUNDURMA ZORUNLULUĞU GETİRİLSİN.
People
51
9) Osman (Dr)
17.01.2019 18:54:21
Sen davaya avukat olsan ne olacak. O dava o doktorun psikolojisini nasıl etkiler ailesini nasıl etkiler düşündünmü. Sonunda kaybedersen ne olacak. Davaya yardımcı olacakmış... o davanın açılmayacağı garantisi olmadan parmağımı kıpırdatmam. Havayolları her ekibe bir de doktor ekleyiversin bi zahmet
People
62
10) mustafa özcan (tohtur beğ)
17.01.2019 17:18:06