Hızlandırılmış tıp eğitimi doktor yetersizliğinin önüne geçebilir
ABD'de bulunan Penn State Üniversitesinin Tıp Bölümünde yapılan bir araştırmada, hızlandırılmış programdan (AP) mezun olanların geleneksel eğitim almış akranları gibi ihtisas dönemine hazır olabileceği ve üstüne onlara kıyasla daha az borçla mezun olacakları olabilecekleri ortaya çıktı.
Hızlandırılmış tıp eğitimi doktor yetersizliğinin önüne geçebilir
02 Kasım 2021 10:12 - MEDİMAGAZİN

MEDİMAGAZİN - Tehdit oluşturmaya başlayan doktor eksikliğinin, 2032’ye kadar 121 bin 900’lere çıkacağı öngörülüyor ve tıp öğrencilerinin artan borçları sebebiyle Birleşmiş Milletlerde hızlandırılmış tıp eğitim programları(MD) geliştirilmeye başlandı. Bu programlarda tıp öğrencileri diplomalarını 4 yıl yerine 3 yıl içerisinde alabiliyorlar.

ABD Penn State Üniversitesinin Tıp Bölümünde yapılan bir çalışmada, araştırmacılar hızlandırılmış program(AP) mezunlarının geleneksel eğitim almış akranları gibi ihtisas dönemine hazır olabileceğini, üstüne onlara kıyasla daha az borçla mezun olacaklarını ortaya koydu.

Araştırmacılara göre, hızlandırılmış tıp eğitimine sorgulayıcı bakanların görüşü, sürekli genişlemeye devam eden tıbbi bilgiyi ve çalışmayı 3 yıla sıkıştırmaya çalışanların ihtisas dönemine hazır hissetmemelerinin diğerlerine göre daha büyük bir risk teşkil edeceği yönündeydi. Ancak araştırma ekibinin son çalışmada bulduğu veriler bu görüş ile çelişmekteydi.  AP öğrencilerinin kendi akranlarıyla benzer yorgunluk seviyesinde oldukları ve hem AP hem de AP olmayan okullardaki akranları kadar ihtisas dönemine kendilerini hazır hissettikleri rapor edilmişti.

40 binden fazla tıp öğrencisi incelendi

Pathways Innovation’ın yardımcı başkanı ve Tıp Üniversitesi (Collage of Medicine)nde Aile ve Halk Sağlığı profesörü olan Dr.Shou Ling Leong tarafından yönetilen çalışma ekibinde 2017 ve 2018’de mezun olan 40 bin'den fazla tıp öğrencisinin cevapları analiz edildi.

Raporlarda; geleneksel eğitim ve hızlandırılmış eğitim gören öğrencilerin, eğitim ve öğrenme alanındaki tatmin seviyesi, borç miktarları ve yanma payları, ihtisasa kendilerini yeterli hissetmeleri ve kariyer planları karşılaştırıldı.

"Öğrenciler, geleneksel eğitim gören akranları gibi hazır hissediyor"

‘’Böyle programlar, doktor eksikliğine ve artan tıp eğitimi masraflarına karşı çözüm oluşturmak için büyük bir potansiyele sahip.’’ ifadelerini kullanan Leong, ‘’Hızlandırılmış eğitim gören çocuklar tıp alıştırmalarına bir sene önce başlıyor ve topladığımız veriler bu öğrencilerin geleneksel eğitim gören akranları gibi kendilerini ihtisas dönemine hazır hissederek ve daha az borçla başladığını gösteriyor.’’

Anketi cevaplayanların 90 tanesi, anket yıllarında hızlandırılmış program mezunuydu. Bu çocuklar hem kendi mezun oldukları okullarda geleneksel eğitim gören çocuklarla hem de tüm eğitimsel ön yargıları göz önüne almak adına ülkenin farklı okullarından geleneksel eğitim gören çocuklarla karşılaştırıldılar.

Araştırmacılar sonuçları Academic Medicine isimli dergide yayınladılar.

Az borcun yanı sıra AP öğrencileri AP öğrencisi olmayanlara göre daha pozitif bir eğitim alanında ders gördüklerini bildirirken eğitim kalitelerinden AP olmayan öğrenciler kadar da memnunlardı.

Leong’a göre, AP öğrencilerine yapılan yakın mentorluk ve tecrübelerden yola çıkarak verilen nasihatler öğrencilerin eğitim tecrübesindeki tatminlerinin sebebi olabilir.

Araştırmacılar aynı zamanda AP öğrencilerinin geleneksel eğitim gören öğrencilere göre daha az hizmet edilmiş topluluklara hizmet etmeyi planladıklarını ve aile hekimliği yapmaya daha istekli olduklarını fark ettiler. Bu durumun sebebi olarak AP programlarından yetişen öğrencilerin potansiyel eksikliklerden özellikle kırsal kesimde birincil sağlık hizmetleri eksikliğinden daha fazla muzdarip olmaları olabilir.

"Toplum sağlığına yatırım yapmış oluyoruz"

Leong, ‘’Tıp öğrencilerinin, tıp eğitimini toplumun ihtiyaçlarına göre sıralamak gibi bir sosyal misyonları var.’’ ifadelerini kullandı. ‘’Hızlandırılmış programlara yatırım yaparak aslında toplumumuzun sağlığına yatırım yapmış oluyoruz.’’ dedi.

Tıp Üniversitesi (Collage of Medicine); acil hekimliği, aile hekimliği, dahiliye, nöroloji, beyin cerrahisi, ortopedi, patoloji, psikiyatri ve radyoloji olmak üzere 9 farklı hızlandırılmış tıp doktoru programı sunuyor. Aynı zamanda dermatoloji, beyin cerrahisi, kulak burun boğaz alanlarındaki MD/Ph.D öğrencilerine hızlandırılmış eğitim programı sunuyor.

Leong ve takım arkadaşları, AP programlarının yeterliliği hakkında yakın zamanda, AP öğrencileri mezun olup kariyerlerine devam ederken ellerine geçecek daha çok bilgiyle, daha fazla çalışma yapmayı planlıyorlar.

Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

People
0
1) Burak Şakar (Doktor)
30.11.2021 13:26:53
ABDde tıp eğitimi zaten 4+4 =8 yıl. Bu tasarı ile 7 yıl olması, yani 4+3 teklif ediliyor. Bilmeden yorum yapan arkadaşlara duyurulur.
People
2
2) ismail yetenek (dr)
07.11.2021 16:07:10
valla iyi fikir be yav..pratisyenleri de hızlandırılmış eğitimle kalp ve beyin cerrahı yapmanız temennisiyle..
People
4
3) tarık türk (uzman dr)
05.11.2021 14:43:20
böyle saçmalık olmaz hızlandırılmış tıp olurmu kardeşim ...insanın aklı ile alay ediliyor
People
9
4) müller (dr)
04.11.2021 23:59:29
almanya'da tıp eğitimi 8 yıldır.mezun olan "tıp fakültesi mezunu" sayılır. pratisyen doktor olarak çalışmak için 2 yıl daha maaşlı intörnlük yapmak gerekir. oldu 10 yıl. ihtisasların çoğu 5 yıldır.
almanyada tıp fakültesi sayısı 39 dür. son 2-30 yılda sanırım 1 tane açıldı. almanya tıp fakültelerinin hemen hepsi (yeni açılan hariç) 150 yıllıktır.
almanya'nın nufusu 80-85 milyondur.
buyurun kıyaslayın.
People
6
5) trek dr (dr)
03.11.2021 22:17:41
1970-1975 lerde Mao Çin^'inde pirinç tarlaşında çalışan köylülere anında sağlık hizmeti götürsün diye "çıplak ayaklı doktorlar" kavramı icat edildi.
aslında doktor filan değillerdi. askeriyedeki sıhhiye eri,abd ordusundaki "medic" gibi eğitim almıştı.
kısa sürede eğitilip tarlaya salınırdı.
biz de hızlandırılmış eğitimle "tokyo terlikli-sabolu hekimler "yetiştirebiliriz.ama bir şartla bu hekimlerden geçmeden hastaneye gelmek yok.
-----------------------------
o dönemlerden başka çin/tıp anısı.
propaganda amaçlı çin tıp dergisi ingilizce olarak isteyene bedava yollanırdı. yurt dışındaydım o zaman.
çin'deki "tea sinensis" bitkisinin yararı gibi ingilizce makale.
bu ve bütün makaleler söyle başlardı.
yüce liderimiz mao zedung'un bilimi halk için kullanın" sözünden yola çıkarak bu çalışmayı yaptık..

People
10
6) Mustafa Serdar (Emekli doktor)
03.11.2021 19:13:49
Bir dr arkadaş hemşire ve saglık memuru arkadaşlara 2 yıl eğitim verilsin onlar da dr olsun diyor bakalım onlar bunu istiyorlar mı, dr olup ne yapacaklar sorumluluk var, icap bar, mahkemesi var, dayağı var zaten yıl başından sonra maaş farkı da kalmayacak niye dr olsunlar.
People
17
7) A.Erol (Öğretim üyesi )
03.11.2021 17:25:58
Amerika’da bir uzman doktor uzmanlık dalına göre yıllık ortalama 400.000-600.000 dolar para kazanır. Günlük ortalama 10-12 hasta bakar. Mecburi hizmet zulmü de yok! Türkiye’de uzman doktor beş dakikada bir hasta bakmak zorunda, yıllık taş çatlasa 12.000-15.000 Dolar maaş elde eder. Her uzmanlıkta mecburi hizmet zulmü var. Bu koşullarda hala doktor çıkmak isteyen parlak beyinler bulmamız bile mucize.
People
10
8) Uzman dr (Uzman dr)
03.11.2021 08:39:50
dr Hasan,
madem teknisyenler stent grefti takacak o zaman neden ben nezaret edeyim endikasyonu neden ben söyleyim zaten bu arkadaşlar her şeyi biliyormuş uygulasın endikasyon da olası komplikasyon da uygulayan kişilere aittir hekimden medet ummasın ben kendi adıma hasta da olsam kendi teknisyenim de olsa 2 yıllık mezunu birine stenti bırak dikiş attırmam
People
20
9) mücahit altuntaş (iç hastalıkları)
03.11.2021 07:51:51
Sağlık sisteminde performans sisteminin derhal kaldırılması, sevk sistemi ve bilgi aktarma sistemlerinin aklı başında insanlar tarafından planlanması ve bilimsel yöntemlerle takip edilmesi, mezuniyet sonrası eğitimin düzenlenmesi, eğiticilerin liyakat sorunlarıın gözden geçirilmesi, aile hekimlerine birinci basamakta sunulması gereken desteklerin olması gerekiyor. Mevcut sağlık sisteminde etkinlik, vermlilik problemlerinin çözülmesi lazım. Mezuniyet sonrası da eğitim organize edilebilir. dr. Mücahit Altuntaş 03.11.2021
People
12
10) tarihçi (dr)
02.11.2021 21:51:02
türkiyede batı anlamında tıp 1838 galatasarayy tıp mektebi ile başlar.bugünkü galatasaray lisesinin olduğu yerde sultan ıı mamut ve ardından gelen sultan abdülmecid önderliğinde kjurulur. viyana'dan gelen avusturyalı hocalarca (dr bernard,dr spitzer dr rigler vb) dersler verilir. tıp o zaman 6 yıldır.
yıl 2021 şimdi yine 6 yıl.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)