Medimagazin logo

Kaliteli hastane, karnesinden belli olacak

Sağlık Bakanlığı’nca hazırlanan ‘Sağlık Yöneticileri Performans Değerlendirme Çalışması’ çerçevesinde, hastanelere hizmet sunumları dikkate alınarak kalite notu verilecek.
Kaliteli hastane, karnesinden belli olacak
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol
Sağlık Bakanlığı’nca hazırlanan ‘Sağlık Yöneticileri Performans Değerlendirme Çalışması’ çerçevesinde, hastanelere hizmet sunumları dikkate alınarak kalite notu verilecek.

Uluslararası normlara göre yapılacak değerlendirmeler sonucunda, hangi hastanelerin kaliteli hizmet verdiği ve hangilerinde problem bulunduğu ortaya çıkarılacak. Böylece vatandaş, en çok hangi hastanede enfeksiyona yakalandığını, muayene için en çok nerede beklediğini, hasta memnuniyet oranının en yüksek olduğu hastaneyi bilecek. 6 aydır üzerinde çalıştığı söz konusu çalışmayla sağlık hizmetlerine standart getirmeyi amaçlayan bakanlık, karnesi iyi olan hastane yöneticilerini döner sermayeden pay vererek ödüllendirecek. Bu arada hastanelerin hizmet karneleri, internette de yayınlanacak.

Sağlık Bakanlığı, hastanelerdeki hizmeti standartlaştırmak için akreditasyon sistemini hayata geçiriyor. Buna göre bütün hastaneler, bakanlığın kurulacağı ‘Ulusal Sağlık Akreditasyon Sistemi’ne akredite olacak ve belirlenen kriterleri uygulayacak. Sağlık Bakanı Recep Akdağ’ın talimatı ile başlatılan çalışma kapsamında, 300 başhekim ve hastane müdürü ile yüz yüze görüşülerek kalite notu için uygulanacak kriterler hakkında görüş alındı. İngiltere, Avustralya ve ABD’deki sistem incelenerek kalite uygulaması için kriterler tespit edildi. Standartlar, dünyada en çok kabul gören ABD’deki uluslararası akredite kuruluşu JCI’ın kriter setine göre hazırlandı. Kriterler doğrultusunda bakanlığa bağlı yaklaşık 940 hastanenin hizmet profili çıkarılacak. Böylece vatandaş, hizmet profiline bakarak hastane tercihinde bulunacak. Hizmet profili kötü olan, sürekli hastane enfeksiyonu ile gündeme gelen ve hasta memnuniyetinin olmadığı kurumlar karnesinden tanınacak. Sağlık Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Dr. Ulvi Saran, sağlık hizmetlerinin kalitesini artırmak için kurumların yeniden yapılandırılması gerektiğini belirtiyor. Yeni uygulamalarla sistem odaklı hizmetten insan odaklı hizmete geçtiklerini kaydeden Saran, hedeflerini “Hasta güvenliğini, hizmet kalitesini artırmak ve hasta haklarını yaygınlaştırmak istiyoruz. Bunun için esnek ve özerk yapıların geliştirilmesi lazım.” sözleriyle özetliyor.

Başhekimliklere gönderilen standartlar; hasta güvenliği, hasta hakları, tedavi sürecinde hasta yakınının bilgilendirilmesi, sevk ve taburcu etmeyle ilgili süreç, hastaların bakımı, ilaç stoku ve kullanımı gibi konuları içeriyor. Bu şartları yerine getirmeyen hastanenin döner sermayesi kesilecek. Hasta ve yakınlarının güvenliği ve memnuniyetini sağlamaya yönelik önlemleri almak amacıyla hayata geçirilecek akreditasyon sisteminde enfeksiyon ve tıbbî hataların azaltılması hedefleniyor. Bu kapsamda hasta güvenliğini sağlamak için 120 eğitici, hastane çalışanlarına kurs verecek. Türkiye’de bir akreditasyon kuruluşu olmadığı için hastaneler, ABD ve İngiltere’deki uluslararası akredite kuruluşlarına müracaat ediyor. Joint Commission International (ABD-JCI) ve Health Quality Services (İngiltere) isimli kuruluşlara Türkiye’den sadece 8 hastane akredite olmayı başarmış.

Enfeksiyonla savaşa özel önem

Sağlık Bakanlığı, geçen yıl toplam 18 bebeğin ölümüne sebep olan hastane enfeksiyonlarıyla (mikrop) mücadele çalışmalarına ağırlık verdi. Bakanlık, hastanelerden 2005 enfeksiyon faaliyet raporu istedi. Bu kapsamda hastanelere kaç enfeksiyon kontrol hekimi çalıştırdıkları, mikropla mücadelede hangi yöntemleri kullandıkları, şimdiye kadar hangi enfeksiyonlara rastlandığı soruldu. Bakanlık, hastanelerden toplanacak verilerle enfeksiyonla mücadele için ulusal çapta hareket planı hazırlayacak.

Hasta ve çalışan memnuniyetine dikkat

Bakanlık hastaneleri denetlerken şu kriterleri göz önünde bulunduracak:

Klinik etkinlik göstergeleri: Hastane enfeksiyonu, ameliyata bağlı ölüm oranı, hastanede tedaviye bağlı ölüm oranı, sezaryen veya normal doğum oranı

Operasyonel göstergeler: Yatak devir hızı, hastanede ortalama yatış süresi, laboratuvarda yapılan tetkik çeşidi sayısı, cerrah başına düşen operasyon sayısı.

Bekleme süreleri: Poliklinik bekleme süresi, röntgen, radyoloji ve tomografi tetkiki için verilen randevu süresi, laboratuvar sonuçlarının verilme hızı.

Mekan kullanma göstergeleri: Poliklinikteki oda sayısı/uzman hekim sayısı, hasta yatağı başına düşen metrekare alanı, ameliyat masası kullanım oranı.

Hasta odaklılık: Hasta memnuniyet oranı, bakanlığın hasta hakları birimine yapılan şikayet, adli kurumlara intikal eden güvenlik problemi sayısı.

Çalışan memnuniyet oranı, sertifikalandırılmış personel sayısı, hastane yayın puanı.

Zaman
kaliteli
hastane
karnesinden
belli
olacak
Bu habere ilk yorumu siz yapabilirsiniz...
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir