KLİNİKLER
Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Histoloji ve Embriyoloji Ana Bilim Dalı
HİSTOLOJİ VE EMB.
26 Mayıs 2019, Pazar
Kliniklerimizi tanıttığımız sayfamızın bu haftaki konuğu, Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Histoloji ve Embriyoloji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Attila Dağdeviren

Kliniğinizin tarihçesini anlatır mısınız?
Histoloji ve Embriyoloji Ana Bilim Dalımız 1999 yılında kuruldu. Öğrenci laboratuvarları ve çalışma laboratuvarlarımızı ana bilim dalımızın kuruluşuyla birlikte hizmete soktuk. Elektron mikroskop ünitemizi de 2000 yılında kurarak hizmete açtık. Ana bilim dalı olarak 1999 yılından bu yana giderek artan bir tempoyla çalışmalarımızı sürdürmeye davam ediyoruz.

Biriminizde kaç yıldır asistan eğitimi veriliyor?
Ana bilim dalı olarak dört yıldır asistan eğitimi veriyoruz. İlk TUS asistanımız 2010 yılı Kasım ayında eğitimini tamamlayacak. Sınavını yaparak uzmanlığını vereceğiz.

Akademik kadronuz kaç kişiden oluşuyor?
Akademik kadromuz iki kişiden oluşuyor. Ayrıca dört tane de asistanımız var.

Yardımcı personel durumunuz nedir?
Biri biyolog iki personelimiz var. Elektron mikroskop hazırlık laboratuvarında, elektro mikroskop incelemeleri için gerekli bütün ön işlemleri yapıyorlar. Birçok üniversitede bu tür personel olmadığını düşünürsek, bu sayı şimdilik bizim için yeterli. Tıp fakültemizin temel bilimler bölümünün en güzel yönlerinden bir de her ana bilim dalında, laboratuvarda çalışmakta olan birkaç eğitimli tekniker bulunması. Örneğin; bizim biyoloğumuz master yapmış bir kişi. Teknisyenimiz de bu konuda çok iyi yetiştirildi.

Eğitim programınız nedir?
Bizim bir lisans, bir de lisans üstü eğitimimiz var. Lisans eğitiminde tıp fakültesi, diş hekimliği fakültesi ve diğer 4 yıllık yüksekokullar var. Bütün diğer temel bilimler gibi histoloji ve embriyolojinin de orada dersleri var. Tıp fakültesinde bütün diğer fakültelerde olduğu gibi birinci sınıfta hücre ağırlıklı programlar uygulanıyor. Genel embriyolojiyi de gelişim biyolojisi içerisinde biinci sınıf öğrencilerimize anlatıyoruz. İkinci sınıfta daha ağırlıklı olarak dokuların ve özellikle sistemlerin eğitimleri hem pratik hem teorik olarak öğrencilere veriliyor. Ortalama yüz saat kadar teorik, ona yakın sürede de pratik eğitim veriyoruz. Öğrencilerimiz derste gördükleri slaytları laboratuvarda bire bir kendileri inceleme imkânı buluyorlar.

Öğrenci eğitim laboratuvarımızda dijital kameraya bağlı bir merkez mikroskobumuz var. Ayrıca, her masada öğrencilerin kullanımına sunulan ikişer tane monitör var. Öğrenciler preparatları canlı olarak incelemeye başlamadan önce detaylı bir şekilde hücreleri, dokuları nasıl ayırt edeceklerini anlatıyoruz. Bunun ardından bizzat kendileri mikroskopta aynı şeyleri görmeye çalışıyorlar.
Diş hekimliği fakültesinde ders yoğunluğu tıp fakültesine nazaran biraz daha az, ama benzer nitelikte bir eğitim yürütülüyor. Özellikle mesleki olarak doğrudan ilintili olan ve yeni açılan bir yüksekokulumuz olan patoloji laboratuvar teknisyenliğine de pratik eğitim veriyoruz.

Lisansüstü eğitimimizi de asistan karnesine uygun olarak gerçekleştiriyoruz. Bilindiği gibi Sağlık Bakanlığının yürüttüğü bir müfredat çalışması var. Bu konuda komisyonlar kuruldu ve çalışmalarını sürdürüyorlar. O çalışmalar tamamlanıp standart müfredat oluşturulduğunda, biz de çalışmalarımızı ona göre yürütmeye devam edeceğiz.

Ayrıca burada Başkent Üniversitesine özgü bir uygulama olarak birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü dönemlerde öğrenciler haftanın üç günü çalışma grubu adı altında bin hocanın denetiminde küçük gruplar halinde çalışmalar yaparlar. Bunun içeriğinde öğrenciler birinci dönemde araştırma yöntemlerini bilgiye, bilimsel veriye dönüştürmeyi öğrendiklerinde bunu postere dönüştürdükleri bir çalışma yürütürler. İkinci dönemde öğrenciler temel bilimlerde uygulamalı olarak bir hipotez, test etme niteliğindeki çalışmayı sözlü sunum olarak hazırlamayı öğrenir. Üçüncü dönemde de yine bir hocanın denetiminde klinik araştırma ya da kliniğe yönelik deneysel bir araştırma planlanır. Dolayısıyla bu çalışma gruplarında bir araştırma nasıl planlanır, etik konular nelerdir, proje nasıl hazırlanır, deney nasıl gerçekleştirilir, hepsini öğrenirler. Bu çalışmaların sonucunda genellikle öğrenim yılının sonuna doğru bir öğrenci sempozyumu yapılır ve bütün bu öğrendiklerini takdim ederler.

Nöbet düzenlemelerinizi nasıl yapıyorsunuz? İlk yıl bir asistan ortalama kaç nöbet tutuyor?
Bizim herhangi bir nöbet düzenlememiz olmuyor. Ancak bazen asistanlarımız hekim oldukları için 1 ay acilde rotasyonları olabiliyor. Bunun haricinde kendi içimizde bir nöbet düzenlememiz yok.

Asistan eğitiminde kullanılan çekirdek eğitim müfredatınız var mı?
Standart bir çekirdek eğitim müfredatımız var. Bu standart müfredat programımız içerisinde elektronmikroskop ünitemizde eğitim vermekteyiz. Elektronmikroskop ünitemiz teknisyenlerimizin de desteğiyle oldukça verimli bir şekilde çalışmakta. Öğrencilerimizin, hücre kültürü de dahil her tür tekniği uygulayabilecekleri bir altyapıya sahibiz.

Rotasyon uygulamalarınızı nasıl yapıyorsunuz?
Bunun standartları temel bilimlerde henüz tam olarak oluşmuş değil. Bizim asistanlarda uyguladığımız ve derneğimizin de asistan karnesinde önerdiği birer ay süreli patoloji, mikrobiyoloji ve biyokimya rotasyonlarımız var.
Ayrıca asistanlarımıza yardımcı üreme teknikleriyle ilgili rotasyonlar, hücre kültürü ile ilgili çalışmalar da uyguluyoruz. Tabii bunları kendi olanaklarımız doğrultusunda yapıyoruz.
Dışarıdan asistan gelmesi için talepler var, ama rotasyon için henüz gelen olmadı.

Son bir yıldaki yurt içi ve yurt dışı yayın sayınız kaçtır?
Son bir yıl içerisinde histoloji ve embriyoloji olarak yaklaşık üç yurt içi, üç de yurt dışı yayınımız bunmaktadır.

Kongrelere katılabiliyor musunuz?
Başkent Üniversitesinin bir diğer güzel yönü de burada karşımıza çıkıyor. Üniversitemiz bünyesindeki bölümlerin kendilerini ilgilendiren kongrelere katılabilmeleri için ciddi bir destek sağlamaktadır. Eğer bir kongreye bildiri sunmak üzere katılmak istiyorsanız, kongre katılım ücreti ve diğer masraflar konusunda yılda en az bir kez destek alma şansına sahipsiniz. Biz hem hocalar hem de asistanlar olarak yılda bir ya da iki kongreye katılabilmekteyiz.

Aranıza yeni katılacak asistanlara vermek istediğiniz bir mesaj var mı?
Aramıza yeni katılacak asistanlar öncelikle temel bilimler istiyorlar mı, histoloji embriyolojiyi istiyorlar mı, öncelikle ona karar vermeliler. Temel bilimlerin avantajlı bir tarafı, doğrudan kliniğe bağlı olmadığı için tabii ki belli bir disiplin içerisinde olmak kaydıyla daha özgür bir şekilde çalışma imkânı bulunabilmesi.
Bir de bazı asistanlar kısa süreli olarak, “Biraz daha TUS’a hazırlanayım, oradan kliniğe geçerim,” düşüncesiyle hareket ediyorlar. İki üç ay kalıp ondan sonra istifa edip ayrılıyorlar. Biz bu tür kişileri burada istemiyoruz. Temel bilimler özveri isteyen bir alan. Biz kalıcı, temel bilimleri gerçekten isteyen kişileri aramızda görmeyi bekliyoruz.

Ana Bilim Dalında görev yapan akademisyen, hekim ve asistanların isim ve ünvanları

Ana Bilim Dalı Başkanı
Prof. Dr. Attila Dağdeviren
Doç. Dr. Gülten Karabay

Araştırma Görevlileri
Dr. Nejat Ünlükal
Dr. Aleyna İskenderoğlu
Dr. Pınar Ayran
Dr. Ali Reza Malekburalemdari

12/04/2010
Yorum yazmak için tıklayınız

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Medimagazin veya medimagazin.com.tr sorumlu tutulamaz.

Bu konuya yorum yazılmamıştır.
SON HABERLER
#MedimagazinHİT (HAFTALIK)
#MedimagazinHİT (AYLIK)
ETKİNLİKLER
Tarih Etkinlik Kategori Yer
30/05-31/05 5.Nadir Görülen Hastalıklar Sempozyumu NÖROLOJİ İSTA
26/05-01/06 Hastane İnfeksiyonları Eğitim Programı 2019 ACİL TIP ANTA
12/06-14/06 37. Zeynep Kamil Jineko-Patoloji Kongresi KADIN... İSTA
13/06-15/06 9. Solunum Zirvesi GÖĞÜS... ISPA
14/06-15/06 MEDÜLLOBLASTOMA SEMPOZYUMU MULTİDİSİ... ADAN
14/06-16/06 11. Ulusal Viral Hepatit Sempozyumu (UVHS) ENFEKSİYO... AFYO
15/06-16/06 5. Kanserde Destek Tedaviler ve Palyatif Bakım Sempozyumu TIBBİ... ADAN